محمد بن سلمان، در مصاحبه با روزنامه سعودی الشرق الاوسط، مقامات ایران را به انجام این حملات متهم کرد و خواستار «موضع قاطع» جامعۀ بینالملل در مقابل تهران شد؛ با این وجود تاکید کرد که پادشاهی سعودی نمیخواهند در منطقه جنگ باشد. حمله به دو تانکر نفتیِ فرانت آلتر، تحت مالکیت نروژ و تانکر کوکوکا کوریجوس، تحت مالکیت ژاپن که پنجشنبه گذشته روی داد، ترس از رویارویی گسترده در منطقه را به طور قابل توجهی افزایش داد. به ویژه آنکه آمریکا نیز ایران را در قبال این حملات مسئول دانست. این حملات اگرچه قربانی برجای نگذاشت اما به هر دو تانکر آسیب رساند و زمانی انجام شد که نخستوزیر ژاپن با هدف کمک به کاهش تنش میان ایران و آمریکا به تهران سفر کرده بود.
ولیعهد عربستان در این مصاحبه که روز شنبه منتشر شد، همچنین گفت: «رژیم ایران به دیدار نخستوزیر ژاپن از تهران احترام نگذاشت و هنگامی که او در آنجا بود، به تلاشهای او با حمله به دو تانکر پاسخ داد. آنهم در حالی که یکی از این دو تانکر متعلق به ژاپن بودند.» او افزود: «پادشاهی سعودی به دنبال جنگی در منطقه نیست با این وجود در برخورد با هر تهدیدی علیه مردم، حاکمیت یا منافع حیاتی خود، تردید نخواهد کرد.» جمهوری اسلامی ایران هرگونه دخالت در انجام این حملات را رد کرده است و تهران و واشنگتن پیشتر اعلام کرده بودند که تمایلی به آغاز جنگی دیگر در منطقه ندارند.
واکنش شورای همکاری خلیجفارس به حادثه عمان
دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس حمله به نفتکشهای دریای عمان را محکوم و این حمله را "تنشی جدی و خطرناک" توصیف کرد.
به گزارش روسیا الیوم، عبداللطیف بن راشد الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس در بیانیهای اعلام کرد که حمله به دو نفتکش در دریای عمان نقض تمامی قوانین بینالمللی و تهدید مستقیمی برای آزادی کشتیرانی و نقل و انتقالات انرژی به شمار میآید و همچنین امنیت و صلح منطقهای و بینالمللی را در معرض خطر قرار میدهد. دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس حمله به دو نفتکش در دریای عمان را "تنشی جدی و خطرناک" توصیف کرد.
الزیانی تاکید کرد که سازمان ملل باید برای مجازات هر شخصی که تلاش دارد تجارت بینالمللی و نقل و انتقالات انرژی در سطح جهان را تعطیل و به آن ضرر وارد کند و اقتصاد جهانی را با چالشهای بزرگ و پیامدهای خطرناک رو به رو سازد، وارد عمل شود. دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس همچنین تصریح کرد: جامعه جهانی باید به منظور حمایت از مسیرهای بینالمللی کشتیرانی در این منطقه حیاتی جهان واکنش جدی نشان دهد و این امر یک مسئولیت جهانی است و سازمان ملل باید با تمامی سازمانهای مربوطه بر اساس قوانین و معاهدههای بینالمللی به آن عمل کند.