گروه اقتصادی_ رسانه ها: روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: موضوع افزایش نرخ بلیتهای هواپیما از سال گذشته و همزمان با افزایش نرخ ارز به چالشی جدی تبدیل شد.گاهی در برخی مسیرهای پروازی نرخهایی روی سایتها نقش میبست که پیش از آن میشد با همان نرخ، پروازهای دوسره به خارج از کشور را خریداری کرد. روند نرخهای نجومی بلیت هواپیما امسال نیز تداوم یافت؛ بهطوریکه در تعطیلات تابستان که پیک مسافرت است، از صندوق شرکتهای هواپیمایی، قیمتهایی درآمد که نه تنها مردم عادی را متعجب و شاکی کرد بلکه کار به نمایندگان مجلس و مقامات دولتی و نظارتی هم رسید.به گونهای که برخی از نمایندگان مجلس از افزایش ۵۰ درصدی بلیتهای هواپیما نسبت به سال قبل خبر دادند و عنوان کردند که این مساله موجب کاهش مسافر و در نهایت ضرر شرکتهای هواپیمایی میشود. وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرد بلیتها نباید بیشتر از سقف قیمتی فروخته شود و اگر چنین اتفاقی بیفتد، تخلف محسوب میشود.
البته در این میان سازمانهای نظارتی نیز بیکار نبودند و سازمان تعزیرات هم به گرانی نرخ بلیتهای هواپیما ورود کرد. علاوه بر این، معاون گردشگری نیز به گرانی سفرهای هوایی اعتراض کرد و گفت که مدل نرخگذاری بلیت هواپیما، مزاحم سیاستهای کلان سفر شده است و آزادسازی نرخ پروازها، سفر را از دسترس عموم خارج کرده است.مقصود اسعدیسامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفته است: با توجه به روند کاهشی نرخ ارز، نرخهای بلیت هواپیما از تاریخ ۲۱ شهریور کاهش مییابد. او تاکید کرده است که کاهش نرخ ارز، بلافاصله در قیمت بلیت هواپیما تاثیرگذار نیست؛ ولی برای رضایت بیشتر مسافران هوایی این تصمیم از سوی شرکتهای هواپیمایی اتخاذ شد. به گفته اسعدیسامانی، شرکتهای هواپیمایی موافقت کردند نرخهای خود را بر اساس ارز ۱۱ هزار تومانی تنظیم کنند در حالی که در برخی از روزها نرخ ارز بالاتر از این میزان است.
اسعدیسامانی همچنین عنوان کرد: سقفگذاری برای نرخ بلیت هواپیما به این منظور است که در زمان پیک سفر، نرخها مشخص باشد و بیشتر از آن نرخگذاری نشود. او همچنین گفت: کف قیمتها با محاسبه سود حداقلی شرکتهای هواپیمایی تعیین شده؛ اما امکان دارد یک شرکت در مواقع خاص، نرخهای خود را کمتر از میزان تعیینشده عرضه کند. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در پاسخ به اینکه آیا تعیین سقف قیمت موجب ترغیب شرکتها به افزایش قیمت تا حد سقف تعیین شده نمیشود، اظهار کرد: عرضه و تقاضا در بازار قیمتها را تعیین میکند. بسیاری از شرکتها کمتر از سقف تعیینشده، بلیت میفروشند. حتی امسال شاهد بودیم که در تابستان سقف قیمت بلیت تهران-مشهد ۷۵۴ هزار تومان بود، اما میانگین نرخ بلیت فروخته شده به ۴۸۰ تومان میرسید.هر چه عرضه بیشتر و تقاضا کمتر شود، قیمت بلیت هواپیما هم کاهش مییابد. او در عین حال گفت: مسافران در هنگام خرید بلیت هواپیما میتوانند قیمت اعلام شده را با سقف و کف اعلام شده در سایت انجمن مقایسه کنند. اگر قیمتها بالاتر از آنچه اعلام کردهایم، باشد، تخلف محسوب میشود. همچنین به دلیل سوءاستفاده برخی سایتها درخصوص فروش بلیت هواپیما، مسافران میتوانند صحت بلیت خود را با مراجعه به سایت انجمن شرکتهای هواپیمایی ایران ارزیابی کنند.
گرانترین مسیرهای هوایی کدامند؟
سقف نرخ بلیت تنها یک مسیر، بالاتر از یک میلیون تومان است؛ مسیر مشهد-ماهشهر با سقف قیمتی یک میلیون و ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان. در عین حال سقف قیمتی ۴۲ مسیر پروازی بالاتر از ۹۰۰ هزار تومان تعیین شده که مسیرهای پروازی مشهد (چه بهعنوان مبدا و چه بهعنوان مقصد) گرانترین مسیر است. همچنین با توجه به کف قیمتهای تعیین شده، گرانترین کف قیمت متعلق به مسیر رشت-قشم با کف قیمت ۲۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.گرانترین سقف قیمتی که بین ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان قرار دارند عبارتند از: مشهد-تبریز با سقف قیمتی ۹۹۶ هزار و ۷۰۰ تومان، مشهد- کیش و رشت-قشم هر کدام با سقف قیمتی ۹۹۴ هزار و ۹۰۰ تومان، مشهد-لار با سقف قیمتی ۹۹۲ هزار و ۷۰۰ تومان، بندرعباس-رشت با سقف قیمتی ۹۹۲ هزار و ۶۰۰ تومان، ایلام –مشهد با سقف قیمتی ۹۹۱ هزار و ۷۰۰ تومان، کیش-ساری با سقف قیمتی ۹۹۰ هزار و ۲۰۰ تومان، تهران-چابهار با سقف قیمتی ۹۸۷ هزار و ۸۰۰ تومان، شیراز- ارومیه با سقف قیمتی ۹۸۵ هزار و ۷۰۰ تومان، مشهد-عسلویه با سقف قیمتی ۹۸۴ هزار و ۹۰۰ تومان و کیش-زنجان با سقف قیمتی ۹۸۴ هزار و ۷۰۰ تومان. کف اعلام شده برای بلیت هواپیما هم بر اساس نرخهای اعلام شده، ۱۷۳ هزار و ۴۰۰ تومان است که اغلب در مسیرهای کوتاه پروازی اعمال شده است.