گروه فناوری: درحالی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سیمکارتهای مزاحم ارسالکننده پیامک تبلیغاتی را مسدود میکند، این آمار در یک ماه گذشته ثابت مانده است.
برای جلوگیری از ارسال پیامکهای تبلیغاتی، راههای مختلفی از جمله استفاده از سامانه #۸۰۰* که برای ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی که از طریق سامانههای ارسال پیام کوتاه و با سرشمارههای مختلف برای مشترکان تلفن همراه ارسال میشد، ایجاد شد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز سامانه ۱۹۵ را برای ساماندهی پیامکهای تبلیغاتی که با شمارههای شخصی ارسال میشدند، راهاندازی کرد.مسدود کردن خطوط شخصی پس از اینکه کسبوکارها با مسدود شدن سرشمارههای پیامکی، به ارسال پیامک تبلیغاتی با خطوط شخصی اقدام کردند، اتفاق افتاد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصمیم گرفت سامانه ۱۹۵ را برای مقابله با پیامکهای تبلیغاتی که با شمارههای شخصی ارسال میشوند، راهاندازی کند.
از سوی دیگر، مسدود کردن سرشمارههای شخصی بدون شکایت از طرف کاربران، از طریق شناسایی رفتار سیمکارتهایی که تنها به ارسال پیامکهای انبوه اقدام میکردند و استفادههای دیگری از جمله تماس و پیامک نداشتند هم راه دیگری برای جلوگیری از ارسال پیامکهای مزاحم با شمارههای شخصی بود. بر این اساس، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات از زمان مسدود کردن پیامکهای مزاحم، تعداد خطوط شخصی قطعشده به دلیل مزاحمت پیامکی را اعلام کرده است.همچنین کاربران در صورت مواجهه با پیامکهایی که اقدام به ارسال پیامکهای تبلیغاتی با شماره شخصی میکنند، میتوانند شماره مورد نظر را به سامانه ۱۹۵ ارسال کرده تا روند مسدود کردن سیمکارتهای مزاحم را تسریع کنند.
اما تا پایان مرداد ماه سال جاری، آمار مسدود شدن سیمکارتهای مزاحم ارسالکنندهی پیامک تبلیغاتی، ۱۳۴ هزار و ۱۴۵ خط بود که این آمار تا کنون تغییر نکرده است. با توجه به اینکه به گفته رگولاتوری، این آمار به صورت سیستمی و خودکار توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تنظیم میشود، اینکه این آمار در طول یک ماه گذشته ثابت مانده، به نظر میرسد بدین معناست که در این مدت شکایتی از خطوط شخصی ارسالکننده پیامک نشده است