گروه ورزشی: حضور زنان در ورزشگاه آزادی، نگاه بسیاری از رسانههای خارجی را به بازی ایران - کامبوج دوخته است.
در نگاه اول این موضوع میتواند عواید مالی متعددی را برای فوتبال ایران به همراه داشته باشد. اگر بالا رفتن اهمیت اینچنینی یک بازی فوتبال بتواند روی منابع مالی مثل بلیتفروشی، تبلیغات دور زمین و حق پخش تلویزیونی بازیها تأثیرگذار شود.آیا حضور زنان در بازی ایران - کامبوج و بالا رفتن اهمیت سیاسی و فرهنگی این بازی برای دنیا، توانسته چنین عوایدی را نصیب فوتبال ایران کند؟ در این گزارش به بررسی این موضوع پرداختهایم که آیا حضور رسانههای تصویری مثل فونیکس تیوی چین یا رسانههای دیگر، مبلغی را نصیب فدراسیون فوتبال ایران کرده است؟ یا از نظر حمل و نقل و بلیتفروشی توانسته سودی برای فوتبال ایران به همراه داشته باشد؟
سود 70 میلیون تومانی بلیتفروشی برای زنان
با اینکه هنوز از سوی زنان تقاضا برای خرید بلیت بازی ایران - کامبوج وجود دارد اما بلیتفروشی برای زنان متوقف شده است.این در حالی است که خبرهایی دیروز منتشر شد که از استقبال کم تماشاگران برای تماشای بازی ایران - کامبوج میگفت. با این حال اما تعداد بلیتهای فروخته شده برای زنان به 3500 بلیت میرسد و هنوز زنانی هستند که تقاضای خرید بلیت این بازی را دارند. در مقابل اما تنها 2500 نفر از مردان بلیتهای مخصوص جایگاه خود را خریدهاند و سکوهای خالی زیادی در ورزشگاه باقی است.شما تصور کنید به زنان اجازه حضور در این بازی داده نمیشد. متقاضیان کمی که برای تماشای این بازی هستند شاید حتی به رایگان اعلام شدن بازی منجر میشد اما حالا فدراسیون با بلیتفروشی برای زنان دستکم به سود 70 میلیون تومانی رسیده است.
حق پخش ایران - کامبوج به رسانههای خارجی فروخته نشد
حق پخش بازیهای تیم ملی هر کشور در مرحله مقدماتی در اختیار فدراسیونهای فوتبال آن کشورهاست. با توجه به اینکه حق پخش تنها به پخش زنده مسابقه مربوط میشود، پس رسانههای تصویری کشورهای دیگر که برای پوشش خبری این بازی به ایران آمدهاند، برای تهیه گزارش تصویری، نیازی به خرید حق پخش بازی ندارند و از این نظر نباید پولی به فدراسیون فوتبال پرداخت کنند.بازی ایران - کامبوج به صورت زنده تنها در ایران و کامبوج پخش میشود و فدراسیونهای فوتبال دو کشور، مطابق با روال همیشگی درباره مبلغ حق پخش با یکدیگر به توافق میرسند و تهاتر میکنند.در تعریفی کلیتر آنچه در فروش حق پخش تلویزیونی بازی دخیل است، رده تیمها در رنکینگ است و حضور زنان در ورزشگاه هیچ تأثیری در آن ندارد. این موضوع درباره تبلیغات محیطی هم صادق است و تعرفههای این تبلیغات بر اساس سطح فنی مسابقات تعریف میشود و عوامل دیگری مثل حضور زنان تأثیری در آن ندارد.
رونق بازار تاکسیهای اینترنتی و فروش کالاهای هواداری
برنامهریزی کلی فدراسیون فوتبال گرچه بر این اساس بوده که زنان با خودروهای شخصی به ورزشگاه بیایند و اتومبیلهای خود را در پارکینگ، پارک کنند اما خواه ناخواه پتانسیل حضور وسایل نقلیه اینترنتی در محل ورزشگاه آزادی برای رساندن زنان به آزادی و بازگرداندن آنها، باعث رونق کار تاکسیهای اینترنتی میشود. حتی یکی از این شرکتها اسپانسر حمل و نقل زنان داخل ورزشگاه آزادی شده است و به طور رایگان کار حمل و نقل را انجام میدهد.به این ترتیب شاید سوددهی مالی حضور زنان در ورزشگاه آزادی برای فدراسیون فوتبال تنها به بلیتفروشی آن خلاصه شود اما نمیتوان از درآمدزاییهایی که در این حضور در مشاغل مختلف ایجاد میکند، چشمپوشی کرد. درآمدهایی که نصیب تاکسیهای اینترنتی میشود یا به فروشندگان کالاهای هواداری میرسد.