بر اساس این طرح آموزش زبان انگلیسی از برنامه مدارس حذف و اختیاری اعلام شده و دانشآموزان برای یادگیری میتوانند به آموزشگاههای آزاد مراجعه کنند. به اعتقاد برخی نمایندگان مجلس، هماکنون زبان انگلیسی در مدارس اجباری است و در این میان برخی دانشآموزان علاقهای به تحصیل در دانشگاه را ندارند بنابراین اجبار در زبان انگلیسی میتواند در ضعف تحصیل این گروه از دانشآموزان تأثیرگذار باشد.همچنین نمایندگان اعلام کردند دانشآموزانی که با هدف مهارت آموزی و ورود سریع به بازار کار مسیر تحصیل در شاخههای کارودانش و فنیوحرفهای را انتخاب کردند، به نظر میرسد ضرورتی به یادگیری زبان نداشته باشند. علاوه بر این نمایندگان در بندی از این طرح آوردهاند، از تاریخ تصویب این قانون آموزش و پرورش مکلف است آموزشهای زبانهای موضوعی این قانون و زبان انگلیسی را صرفاً از طریق آموزشگاههای آزاد تحت نظارت آن وزارتخانه و حداکثر معادل سه سال تحصیلی منحصراً برای دانشآموزان مقطع دبیرستان ارائه کند.در مناطق دورافتاده و محروم که به هیچ عنوان امکان برقراری آموزشگاههای آزاد و ارائه آموزش در همه زبانهای مورد تأیید فراهم نیست، آموزش و پرورش میتواند با همکاری یکی از دانشگاههای مجری طرح و با توجه به تقاضای غالب دانشآموزان امکان آموزش فشرده یک یا دو زبان فقط برای دانشآموزان شاخه نظری اقدام کند.
طراحان این طرح معتقدند اجرایی شدن آن باعث مییشود راه برای آموزش سایر زبانها هموار شود. این طرح ناپخته و در سطح یک ایده است مه نیاز به چکش کاری دارد. همچین این موضوع را مطرح کرده اند تا ببینند واکنش افکار عمومی چه خواهد بود.ابطحی یکی از طراحان این طرح میگوید: با ارایه این طرح بعضی معلمان به ویژه معلمان زبان انگلیسی احساس نگرانی کردند. اما باید بگویم اصلا به دبنال حذف زبان انگلیسی نیستیم.وحدتی، عضو کمیسیون اجتماعی و موافق این طرح گفت که با همه مسائل نباید انحصاری برخورد کرد. اینکه تنها زبان انگلیسی زبان در مدارس تدریس شود راه سواستفاده بسیاری را هموار میکند. چند زبانی بودن دانش آموزان راه شکوفایی علم را فراهم میکند. اجرای این طرح هزینه مضاعف برای خانوادهها و آموزش و پرورش را به دبنال دارد و باید گفت هر حرکتی هزینههای خودش را دارد و اگر خواهان بیرون آمدن از انحصار تک زبانی هستیم باید هزینه آن را تحمل کنیم تا در کنار آن از مزایای آن بهره ببریم.
نوید ادهم، دبیر شوای عالی آموزش و پرورش در واکنش به این طرح گفت: ما نمیدانیم دقیقا این طرح چیست، اما در بسیاری اتز استانهای محروم ما آموزشگاه زبان نداریم و باید درباره این طرح شفاف سازی شود.ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به آسیب شناسی این طرح پرداخت و در این باره گفت: طرح حذف آموزش زبان انگلیسی از برنامه مدارس، طرح پختهای نیست و آسیبهای جدی به همراه دارد. از نمایندگانی که برخی در کمیسیون آموزش هستند و سبقه آموزش و پرورشی دارند تعجب میکنم! وی افزود: این طرح با عدالت آموزشی در تعارض است و به نظر میرسد پشت این قصه یک گروه منفعت طلب که دستی در آموزشگاههای زبان دارند ایستادهاند.سلیمی دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واکنش به برخی نگرانیها درباره این طرح میگوید: بحث ما انحصار نیست چه کسی گفته حذف زبان انگلیسی؟ ما به دانش آموزان تحمیل میکنیم که فقط باید زبان انگلیسی یاد بگیرند. حالا میخواهیم با این طرح این انحصار را برداریم. شاید دانش آموزی بخواهد زبان روسی، آلمانی با فرانسه یاد بگیرد چرا فقط انگلیسی؟
طرحان طرح متعقدند کوتاهی آموزش و پرورش بوده که نتوانسته تاکنون زیانهای آلمانی، فرانسه و روسی را در مدارس تدریس کند؛ و اگر آموزش زبانهای مختلف در مدارس آزاد بود، حتی آنها میتوانستند زبان چینی هم یاد بگیرند. چرا زبان چینی در مدارس تدریس نشود؟ آنها میگویند الان کشور چین در حال توسعه است و چرا ما باید خودمان ارا از این بخش جهان محروم کنیم؟ خیلی از دانشجویان ما در چین میگویند اگر چینی بلد بودند میتوانستند ارتباطات علمی راحت تری داسته باشند. این نمایندگان اعتقاد دارند درست است که زبان علمی دنیا، انگلیسی است و شاید ۹۰ درصد مایل به یادگیری انگلیسی باشند، اما برای همان عده محدودی که دوست ندارند میخواهیم عرصه یادگیری زبانهای دیگر را باز کنیم.کارشناسان ضمن هشدار نسبت به تبعات این طرح نظیر مدرک فروشی و خروج از دایره عدالت آموزشی میگویند: اگر این اتفاق بیافتد مدرک فروشی و نمره فروشی رواج مییابد. در میان آموزشگاههای زبان سطح کشور، چند آموزشگاه موفق بیشتر نداریم؛ هرچند پولهای خوبی هم خرج میشود ولی همه زبان آموزان به توانمندی لازم نمیرسند.این بدان معناست که دوباره مافیای آموزشگاهها رشد خواهند کرد و مدارس دیگر زیر بار آموزش زبان انگلیسی نمیروند. این در حالی است که زبان انگلیسی یکی از مهمترین دروس در مدارس است.