گروه فرهنگ و هنر: نویسنده «دورهمی» درباره وضعیت تولید و ادامهدار بودن ساخت برنامههای بِرَند تلویزیون و سرنوشتی که دچار آن میشوند، مطالبی را عنوان و در عین حال درباره برنامه «دورهمی» که خبر بازگشت آن به تلویزیون مدتی است اعلام شده است، توضیحاتی را مطرح کرد.
امیر وفایی در گفتوگو با ایسنا دربارهی وضعیت برنامههای پربیننده تلویزیون و دشواری حفظ آنها، اظهار کرد: من این روزها سر سریال «نون.خ» هستم و از جزئیات «دورهمی» اطلاع ندارم؛ نمیدانم که چرا میگویند قرار است بیاید و چرا میگویند نه نمیآید. ولی به عنوان نویسنده کار حس میکنم واقعا وقتی کاری موفق میشود، نه «دورهمی» بلکه هر کار دیگری و مخاطبان آن را دوست دارند، حفظ کردن آن سختتر میشود؛ در حالی که روال طبیعی باید این باشد که آن کاری که تجربهی موفقی داشته و برای مردم و سازنده و خود تلویزیون خوب است، ادامه پیدا کند.او سپس این پرسش را مطرح کرد که «نمیدانم این فرمول در سیستم ما چیست که وقتی کاری موفق میشود، هزاران مانع بر سر راه آن میآید، انگار نمیخواهند کار خوب ساخته شود. الان چه کار خوبی ساخته میشود؟ مردم چه چیزی را نگاه کنند؟»
این چه منتی است؟!
این نویسنده ادامه داد: برنامههایی در تلویزیون ساخته میشود که بر اساس آماری که خود تلویزیون میدهد، پربیننده هستند. برنامههایی که به حاشیه میروند و اگر از ۱۰ نفر سوال کنید، این برنامهها را میبینند، ۹ نفر میگویند آن را ندیدهاند، حال برای این برنامهها ۶۵ میزگرد میگذارند، از کار خودشان حمایت میکنند. جامعهشناس و روانشناس و همهچیشناس میآورند و صحبت میکنند و بعد وقتی سرتاسر کار را نگاه میکنی این سوال پیش میآید که این برنامهها چیست؟ این چه منتی است که سر مردم میگذارید، بابت کارهایی که نه واقعا بیننده دارد و نه سر و ته دارد. چه منتی است؟ با این دید نمیشود برنامه به خورد مخاطب داد.
آیا همه ترجیح میدهند برنامههای بی رنگ و بو بیخاصیت ببینند
وفایی گفت: الان یکسری کار خوب در تلویزیون ساخته شده است و همه هم میدانند چه برنامههایی است. ولی اگر همین برنامهها بخواهند ادامه پیدا کنند کار راحتی نیست. آیا همه ترجیح میدهند برنامههای بی رنگ و بو و بیخاصیت ببینند. برنامههایی که به هیچکس برنخورد. یک سری آدم بیاوریم لطیفه تعریف کنیم و برویم؟نویسنده «نون.خ» همچنین دربارهی برنامههای پربیننده تلویزیون گفت: واقعا بابت کارهای پربیننده تلویزیون عزمی وجود ندارد که ادامه پیدا کنند. عزمی برای اینکه بگویند کاری ساختیم و مردم دوست داشتند و حالا باید آن را ادامه دهیم، وجود ندارد. کاری که مردم میپسندند هزار مشکل سر راه آن برای ادامهدار بودنش وجود دارد. نمیدانم مشکل چیست. یا کاری برای مردم تولید میشود و تلویزیونی که در خانههای مردم است برای مردم کار میکند یا نه؟ اگر اینگونه نیست برنامهسازان بدانند، کاری که خوب است برای ادامهی آن و حفظ آن حداقل اگر تسهیلاتی برای آن قائل نیستند بر سر راهش سنگاندازی نکنند. منظور من از این نکته، کل برنامههای پربیننده تلویزیون و کارهای خوبی است که ساخته شده است و نه صرفا «دورهمی».
ساخته شود یا نشود روند نگرانکنندهای است
وی در ادامه درباره بازگشت «دورهمی» به تلویزیون که عملا این اتفاق نیفتاده است، توضیح داد: «ما با عوامل این مجموعه یکی ـ دو بار گفتوگو داشتهایم دربارهی اینکه اگر بخواهیم کار را ادامه دهیم، چه کار کنیم. اما یکباره کار در حالتی قرار میگیرد که عملا متوقف میشود.»«دورهمی برای ما سنگین است و متن سنگینی هم دارد و توقع از کار بالاست و روند تولید این کار، اینکه ساخته شود یا نشود روند نگرانکنندهای است. اگر قرار است ما سرگرمی و کار کمدی تولید کنیم، چه کار باید کنیم، هر کسی به هر چیزی اشاره کند، خط قرمز است و نمیشود اینطور کار را ادامه داد.»
«به نظر من «دورهمی» را میخواهند و در عین حال نمیخواهند.
میخواهند، چون برندی برای خودش است، نمیخواهند هم، چون، انتقادی است. در حالی که در کشورهای جهان سوم و هشتم هم این برنامهها تولید می شوند و کسی به خودش نمی گیرد. وقتی برای کاری زحمت کشیده شده باشد، تعصبی برای آن وجود دارد. وقتی میخواهند شاخ و برگ برنامه را بچینند، چوب خشکی از آن میماند که صرفا بگویند، ما «دورهمی» را هم داریم. «خندوانه» را هم داریم. فلان سریال را هم داریم. اگر قرار باشد این برنامهها بو و رنگی نداشته باشند، نبودن آنها بهتر از بودنشان است.»وفایی در پایان دربارهی خبر تولید برنامه «دورهمی» که تا چه اندازه جدی است؟ اظهار کرد: «دورهمی» یکی ـ دو بار برای تولید جدی شد و با من هم صحبتهایی شد، که بار آخر حدود یک ماه قبل بود. ولی فعلا خبر جدیدی نیست.