به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ - ۲۰:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۱/۲۷ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب : ۲۰۰۸۱۷

ارزآوری صادرات صنایع خلاق چقدر است؟

گروه اقتصادی: مدیر رسته فناوری اطلاعات طرح تکاپو با بیان این‌که صنایع خلاق می‌توانند با کمک هوش مصنوعی تا ۸۵ درصد فرصت‌های شغلی جدید ایجاد کنند، گفت: اقتصاد خلاق علاوه‌بر ایجاد اشتغال و درآمدزایی، ارزآوری قابل‌توجهی برای کشور به دنبال دارد.
ارزآوری صادرات صنایع خلاق چقدر است؟
به گزارش ایسنا، محمد عبده ابطحی  با اشاره به به توسعه فناوری‌های نوین اظهار کرد: امروز با گسترش پیشرفتهای علمی و فناوری و اینترنت، روشهای خلاقانه‌ای برای تولید و توزیع و مصرف کالا ایجاد شده که یکی از بسترهای مهم اقتصاد خلاق به شمار می‌رود.وی رشد و توسعه صنایع خلاق را مستلزم وجود سرمایه، مهارت‌های کارآفرینی، زیرساخت‌های لازم و قوانین مالکیت فکری دانست و گفت:استفاده از فناوری در تمامی مراحل بازارسازی، بازاریابی، طراحی، تولید، فروش، آموزش و پژوهش می‌تواند زمینه ساز رشد روزافزون و با سرعت بالای صنایع فرهنگی در کشور باشد.مدیر رسته فناوری اطلاعات طرح ملی توسعه کسب و کار با بیان اینکه صنایع خلاق می‌توانند با کمک هوش مصنوعی تا ۸۵ درصد فرصتهای جدید شغلی ایجاد کنند، اظهار کرد: صنایع خلاق صنایعی هستند که خلاقیت علمی، هنری، اقتصادی و فناورانه را توأمان در برمی‌گیرند و از جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشورها برخوردارند شناخته می‌شوند.اقتصاد خلاق می‌تواند علاوه بر تولید درآمد و ایجاد شغل، درآمدهای ارزی کشور را افزایش دهد و به تنوع فرهنگی و توسعه انسانی کمک کند.ابطحی اضافه کرد: طی سال ۲۰۱۵ حجم صادرات محصولات خلاق و خدمات فرهنگی بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار بوده در حالی که بر اساس آمار سال گذشته، این میزان صادرات در حوزه صنایع فرهنگی کشور ما نزدیک به ۴۵۰ میلیون دلار بوده و حجم قابل توجهی از آن به صنایع دستی و فرش اختصاص داشته است.
وی تصریح کرد: در حوزه واقعیت مجازی، حجم بازار از سه میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۹۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید و نکته جالب این است که نصف این بازار در حوزه صنایع فرهنگی و صنایع خلاق خواهد بود که از بازیهای ویدئویی، پخش زنده رویدادها تا سرگرمی و خرده‌فروشی را شامل می‌شود.به گفته مدیر رسته فناوری اطلاعات طرح ملی تکاپو، چالش عمده‌ای که در بحث بلاکچین در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی وجود دارد،‌ بحث مالکیت معنوی است و بلاکچین یک راهکار اثبات شده برای آن است که بحث مالکیت معنوی را به صورت اصولی حل کند و یک امکان ویژه دراختیار بخش فرهنگ قرار گدهد.ابطحی با اشاره به تاسیس بنیاد ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی اظهار کرد:در این بنیاد قرار است یک زیست بوم فناوری فرهنگی را هدایت و راهبری کنیم و به کمک آن، بستری فراهم شود که تمام فعالان این حوزه بتوانند ایفای نقش کنند.وی تصریح کرد: هدف اصلی این بنیاد،توسعه کسب و کار و خلق ثروت نیست بلکه این بنیاد زمینه‌ساز رشد کسب و کارهای نوپا از طریق به کارگیری فناوری های جدید است که موجب اشتغالزایی و ارزآوری برای کشور می‌شوند.به گزارش ایسنا، صنایع خلاق در اقتصاد بسیاری از کشورها به‌ عنوان صنایعی که خلاقیت علمی، هنری، اقتصادی و فناورانه را در برمی‌گیرند شناخته می‌شوند.برابر آمارها، بازار صنایع خلاق و فرهنگی در دنیا بین ۲۲۵۰ میلیارد تا ۳۶۰۰ میلیارد دلار و حجم صادرات در این حوزه بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ برآورد شده است.