گروه جامعه: این روزها خبر «واژگونی اتوبوس» جزو جدا نشدنی اخبار حوادث بوده و اگر سایر مصیبتها هم برای مدتی انسانها را فراموش کنند، اتوبوسها دست به کار و واژگون میشوند، این حجم از واژگونی و حادثه ساز بودن وسیله نقلیهای که ارزانترین و پرطرفدارترین وسیله سفر است، از ضرورت تشدید نظارت بر رانندگانی خبر میدهد که انگشت اتهام پلیس راه به سمت آنها است.
به گزارش ایسنا، بالا بودن تعداد تلفات سوانح جادهای در شهرهای مختلف ایران تعجب برانگیز نیست و گویا به شنیدن آمارهای عجیب و غریب عادت کردهایم، «حادثه واژگونی اتوبوس، 22 مصدوم برجای گذاشت» همین تیتر ساده برابر است با خسارت مادی و معنوی 22 خانواده و هزینههای کلان برای سیستم درمانی.اخبار حوادث نشان میدهد که مینیبوسها هم از قافله عقب نمانده و پا به پای اتوبوسها قربانی میگیرند، 13 مهر ماه سال جاری بود که انحراف از جاده و واژگون شدن مینی بوس حامل کارگران یک کارخانه در محور «تبریز-آذر شهر» 16 مصدوم برجای گذاشت، اما این پایان حادثه در این محورهای مواصلاتی این شهرستان نبود و به گفته سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی، ظهر جمعه، بیست و دوم آذر ماه سال جاری هم حادثه واژگونی یک دستگاه مینیبوس در جاده روستایی دین آباد شهرستان آذرشهر، موجب مصدوم شدن 24 نفر شد.10 دی ماه هم حادثه واژگونی اتوبوس اصفهان به تبریز، 9 کشته و 18 مصدوم برجای گذاشت و 19 روز بعد از این حادثه، واژگونی یک دستگاه اتوبوس در محور «مراغه-هشترود» مصدوم شدن 9 نفر را سبب شد.بهمن هم ماه پرحادثهای بود و تنها در طول یک روز و در تاریخ دوازدهم بمهن ماه، 41 نفر در حادثه واژگونی اتوبوس و مینی بوس مصدوم شدند، سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی از مصدوم شدن 13 نفر در حادثه واژگونی مینی بوس در محور «میانه-زنجان» خبر داد، به گفته وحید شادینیا ۲۲ نفر هم در حادثه واژگونی اتوبوس در محور "تبریز -صوفیان" مصدوم شدند، این حادثه همچنین یک فوتی داشت و عصر همان روز شش نفر نیز در حادثه واژگونی مینی بوس در محور میانه مصدوم شدند، این مینی بوس که دچار آتش سوزی هم شده بود حامل مصدومان مینی بوس واژگون شده در محور «میانه زنجان» بود و چنین تجربهای در طول یک روز از تردد اتوبوسها و مینی بوسهای ناامن و رانندگان خاطی خبر میدهد که هنوز برخورد جدی با آنها نشده است.تنها دو روز بعد از این حادثه، چهار نفر از اعضای خانوادهای در حادثه برخورد خودرو پراید و اتوبوس در محور «مرند-خوی» جانشان را از دست دادند.
بخش عمدهای از واژگونیها دم صبح (ساعت چهار الی شش صبح) و زمانی روی میدهد که رانندگان به خواب احتیاج دارند
سرپرست پلیس راه آذربایجان شرقی اظهار میکند: عدم توجه به جلو، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه و خستگی و خواب آلودگی، عمده علل بروز حوادث واژگونی به شمار میآیند.سرهنگ رضا کریمینژاد بیان میکند: همانطور که اخبار هم نشان میدهد، بخش عمدهای از واژگونیها دم صبح (ساعت چهار الی شش صبح) و زمانی روی میدهد که رانندگان به خواب احتیاج دارند.او خاطرنشان میکند: مقرر شده است که رانندگان در شرایط جوی خاص و به هنگام بارندگیها زمان ورود و خروجشان را در پایانههای تعریف شده ثبت کنند، اما رانندگان با عدم رعایت این اصول، مانند زمانی که شرایط جوی عادی است، تنها اقدام به ثبت حرکت در پایانه مبدا و پایانه مقصد میکنند.به گفته سرپرست پلیس راه آذربایجان شرقی، دورههایی برای رانندگان اتوبوس و مینی بوس که از آنها تحت عنوان رانندگان حرفهای یاد میشود، توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای برگزار و برای آنان کارت هوشمند صادر میشود.او در بخش پایانی سخنانش، یادآور میشود: رانندگان باید هر دو ساعت یک بار، 15 دقیقه استراحت کند و رانندگی بی وقفه از مبدا تا مقصد باعث خستگی راننده و بروز حوادثی مانند واژگونی میشود، رانندگان وسایط حمل و نقل عمومی باید الگویی برای سایر رانندگان باشند و با رعایت قوانین و توجه به تابلوهای منصوب در جادهها رانندگی کنند.
واژگونی شش دستگاه اتوبوس در طول سال جاری در آذربایجان شرقی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان شرقی هم در این خصوص به ایسنا میگوید: حدود 12 پایانه مسافربری در سطح استان در شهرستانهای تبریز، میانه، مراغه، اهر، هادیشهر، مرند، شبستر، هریس و هشترود فعالیت دارند.به گفته اروجعلی علیزاده، در مجموع 692 دستگاه اتوبوس درون شهری و برون شهری از 12 پایانه موجود در آذربایجان شرقی، تردد میکنند، او میافزاید: مجوز شرکتهای اتوبوسرانی، مجوز فعالیت رانندگان در قالب کارت هوشمند و مجوز فعالیت اتوبوسها توسط اداره کل راهدای و حمل و نقل جادهای صادر میشود.مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذبایجان شرقی با اشاره به وظایف راهبری و نظارتی این اداره کل میگوید: همکاران ما از زمان شروع مسافرگیری تا اتمام آن پایانهها مستقر شده و بر روند حسن اجرای مسافربری نظارت میکنند. وی از افزایش زمان نظارت بر مسافرگیری طبق بخشنامه جدید خبر داده و میافزاید: طبق بخشنامه جدید همکاران ما از ساعت 10 شب الی هفت صبح در پایانهها و محورهای مواصلاتی حوزه اداره راهداری مستقر میشوند و علاوه بر این، تمامی اتوبوسها به سیستم سپهبند، تحت نظارت اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای، پلیس راه و شرکتهای حمل و نقل متصل هستند.
وی گفت: سپهتن یک سامانه نظارتی و کنترلی حملونقل عمومی جادهای است که با مشارکت اپراتور ارتباطی کشور از طریق سیستم GPRS و گزارش مداوم عملکرد خودرو به مراکز پلیس راهور، میتواند امنیت جادهای بیشتری را هم برای رانندگان وسایل نقلیه عمومی و هم برای سرنشینان آن به ارمغان بیاورد.وی بیان میکند: موقعیت لحظه به لحظه اتوبوسها توسط این سامانه قابل رصد است، به تازگی صورت جلسهای بین سازمان راهداری و پلیس راه کشور، تنظیم شده است که نیروهای پلیس راه نیز در کنار همکاران راهداری در پایانهها مستقر شوند و قوانین لازم را در خروجی ترمینالها به رانندگان گوشزد کنند.علیزاده میگوید: به دلیل کنترل با سامانه سپهتن، رانندگان در پاسگاه مبدا و مقصد، ورود و خروجشان را اعلام میکردند، اما به تازگی مقرر شده است تا رانندگان از ساعت 10 شب الی هفت صبح در مقابل تمامی پاسگاهها توقف کنند، همچنین طبق بخشنامه جدید، مشخصات اتوبوس، شماره صورتبندی و شماره تلفن همراه راننده و شماره شرکت باید در داخل، جلو و عقب اتوبوس نصب شود که در این صورت مسافر میتواند ناظر بر عملکرد راننده باشد و در صورت بروز هر گونه تخلف، مورد را به شرکت مندرج در اتوبوس یا راهداری و یا پلیس راه اطلاع دهد.وی متذکر میشود: ما نظارت مستمر به ویژه بر مسافرتهای برون استانی داریم و به دلیل انجام شدن بیشتر سفرهای برون استانی از ساعت پنج عصر به بعد، بخش عمدهای از نظارتها هم شب انجام میشود.
او با اشاره به واژگونی شش دستگاه اتوبوس در طول سال جاری در آذربایجان شرقی، اظهار میکند: یکی از این شش مورد، که مبدا آن، تهران و مقصد، سلماس بود، موقع صبح در محور صوفیان موجب جان باختن یک نفر و مصدوم شدن تعداد زیادی از سرنشینان شد.مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذبایجان شرقی تاکید میکند: با توجه به شرایط آب و هوایی، یخبندان، برودت هوا و لغزنده بودن محورها در فصل زمستان، از رانندگان تقاضا میکنیم تا برای داشتن سفری امن و بیخطر، سرعت مطمئنه و قوانین رانندگی را رعایت کنند.به گفته علیزاده، رسیدگی به تخلفات رانندگان و شرکتها به ترتیب در دو کمیسیون ماده 11 و ماده 12 اداره کل راهداری انجام میشود، او در این خصوص بیان میکند: در طول هفته گذشته، دو شرکت متخلف تعلیق شده است و تا یک ماه حق مسافرگیری ندارند، همچنین چهارشنبه دو هفته قبل هم کارت هوشمند یک راننده متخلف هم به دلیل جا ماندن یک مسافر در زنجان و به دنبال تماس مسافر با شرکت مسافربری مورد نظر به مدت سه ماه غیرفعال شده، جریمه کردن هم از دیگر برخوردها با رانندگان و شرکتهای خاطی است.بر اساس این گزارش، اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان شرقی، توزیع لاستیک بین رانندگان اتوبوسها را نیز بر عهده دارد که سهمیه بندی آن بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.به نظر میرسد قوانین موجود برای برخورد با رانندگان خاطی، حتی با وجود اجرایی شدن هم به اندازه کافی بازدارنده نبوده و نیاز به تشدید برخورد با شرکتها و رانندگانی که با جان مردم بازی میکنند.