به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ - ۲۲:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۰ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب : ۲۰۴۲۹۵

چند درصد تهرانی‌ها با قرنطینه موافقند؟

گروه جامعه: مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران درباره جزئیات و نتایج نظرسنجی از مردم تهران در ارتباط با شیوع ویروس کرونای جدید به ویژه قرنطینه شدن یا نشدن تهران، عدالت در دسترسی به تست کرونا و لوازم بهداشتی پیشگیری از آن و مواردی از این دست توضیح داد.
چند درصد تهرانی‌ها با قرنطینه موافقند؟
به گزارش فارس، آرش نصر اصفهانی، مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در مورد جزئیات نظرسنجی شهرداری تهران از مردم درباره کرونا اظهار کرد:خیابان‌های خلوت تهران در روزهای پایانی سال گواه از سایه سنگین هراس از اپیدمی کرونا در شهر است. در شرایطی که رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی پر از توصیه‌های بهداشتی و اطلاع‌رسانی برای آگاه‌سازی مردم از علائم بیماری و راه‌های پیشگیری از آن است، دورنمای کنترل و مهار بحران مبهم به‌نظر می‌رسد. وی افزود: مرور شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد افکار عمومی به کارآمدی شیوه مدیریت مساله به دیده تردید می‌نگرد و ترکیبی از سردرگمی و بی‌اعتمادی به اضطراب عمومی در مورد این اپیدمی دامن زده است. از این‌ روی  وضعیت روانی جامعه در مورد این بیماری به‌اندازه وضعیت سلامت جسمی و بهداشت فردی و عمومی اهمیت دارد و باید مورد توجه جدی قرار گیرد. زیرا همین وضعیت روانی می‎تواند تلاش‎هایی را که برای مقابله با بیماری در حال انجام است، تحت‌تأثیر قرار دهد. مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: شناخت افکار عمومی در این برهه و تلاش در راستای شناخت نیاز جامعه و اقناع افکار عمومی درباره نحوه مدیریت مساله در کنار اقدامات پزشکی و درمانی اهمیت ویژه دارد. نصر اصفهانی بیان داشت: نتایج یک نظرسنجی که طی روزهای ۱۲ تا ۱۴ اسفند توسط دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با همکاری ایسپا به‌صورت تلفنی انجام شده می‌تواند تصویری از نگرانی‌های عمومی جامعه ارائه کند.

وی عنوان کرد: براساس یافته‌های این نظرسنجی دسترسی به اقلام بهداشتی و پزشکی مانند ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده یکی از نگرانی‌های اصلی بسیاری خانواده‌ها در شهر تهران است. قریب به ۶۳درصد از شهروندان دسترسی کافی به این اقلام ندارند که برای ۷۴درصد از آنها دلیل آن موجود نبودن اقلام در بازار است. نکته مهم اینجاست که ۲۲درصد از افراد فاقد دسترسی به اقلام بهداشتی و پیشگیری، ناتوانی مالی برای خرید این کالاها را عامل اصلی یا یکی از عوامل عدم‌ دسترسی خودشان اعلام کرده‌اند. وی گفت: گرچه کمبود این اقلام امروز به مساله‌ای جهانی بدل شده و مختص ایران نیست لیکن ضروری است در کنار افزایش تولید و عرضه این محصولات به دسترسی اقشار کم‌درآمد نیز توجه ویژه صورت گیرد. افزایش شدید قیمت کالاهای ضدعفونی و پیشگیری عملاً سبب می‌شود بسیاری از گروه‌های کم‎درآمدتر و محروم‎تر بیش از دیگران در معرض خطر قرار گیرند.وی گفت: چین با قرنطینه‌ کردن ووهان به مقابله کرونا رفت. در ایران هم بحث قرنطینه شدن شهرها از همان روزهای اولیه مطرح شد، گرچه در ضرورت آن اتفاق‌نظر وجود ندارد. در تهران ۶۱درصد از پاسخگویان با قرنطینه شدن شهر موافق و ۳۳درصد مخالفند. زنان بیش از مردان با قرنطینه شدن تهران موافق‌اند (۶۶درصد در برابر ۵۶درصد). مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ادامه داد: بخشی از این تفاوت احتمالاً به ‌واسطه بالاتر بودن میزان اشتغال در میان مردان است که قرنطینه شدن را به‌معنای از دست دادن منابع تأمین معیشت می‌دانند اما دلیل دیگری هم می‌توان ارائه کرد؛ زنان در مجموع بیش از مردان نگران ابتلای خود و خانواده‌شان به کرونا هستند.
نصر اصفهانی بیان داشت: به‌ طور کلی ۵۰درصد از شهروندان میزان نگرانی خود از ابتلا به کرونا را زیاد اعلام کرده‌اند اما نسبت زنانی که نگرانی شدید دارند ۵۶درصد و مردان ۴۴درصد است.

وی افزود: بخش مهمی از توصیه‌های پزشکی و بهداشتی در این روزها معطوف به آموزش عمومی درباره اقدامات لازم در صورت بروز علائم بیماری است. نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد مردم پاسخ‌های متفاوتی در این موقعیت نشان می‌دهند؛ ۳۹درصد از پاسخگویان گفته‌اند در صورت مشاهده علائمی شبیه کرونا در خانه می‌مانند و تا مشخص‌تر شدن دقیق وضعیت به درمان خانگی می‌پردازند. مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: ما در مقابل ۲۳درصد گفته‌اند به بیمارستان‌های مشخص شده برای بیماران کرونایی مراجعه می‌کنند. بقیه افراد هم به دیگر بیمارستان‌ها، مطب پزشک یا پزشکان آشنا مراجعه می‌کنند. وی اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد در کنار ابهام در مورد علائم بیماری که البته به ماهیت این اپیدمی و شیوه بروز آن بازمی‌گردد، مردم درباره اقدامات لازم در صورت مشاهده علائم دستورالعمل واحدی دریافت نکرده‌اند. تاکنون تمرکز پیام‎های بهداشتی عموماً روی شیوه‎های مراقبت‎های بهداشت فردی است. درحالی‌که هنوز این نوع پیام‌ها نیاز است باید به پیام‌های دیگر در مورد نحوه اقدام هم توجه شود. این می‎تواند در دستور کار مقامات بهداشتی و رسانه‎ها قرار گیرد.
نصر اصفهانی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که درباره مدیریت بحران از نگاه مردم می‌توان به آن اشاره کرد احساس بی‌عدالتی در تخصیص منابع است. تعداد نسبتاً قابل‌توجه مسئولان مبتلا شده به کرونا و تحت درمان فوری قرار گرفتن‌شان سبب شده مردم تصور کنند مسئولان در دریافت خدمات در اولویت قرار گرفته‌اند. 
وی بیان داشت: نتایج این نظرسنجی این موضوع را تأیید می‌کند به‌ نحوی که ۷۶ درصد از پاسخگویان تهرانی معتقدند عدالت میان مردم و مسئولان در دریافت خدمات «کم» رعایت شده است. این احساس بی‌عدالتی در شمال و جنوب تهران تفاوت چندانی ندارد و احساسی فراگیر در میان تمام ساکنان شهر است.
مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران افزود: نتایج این نظرسنجی نقاط آسیب‎پذیری ما در مورد کرونا را نشان می‎دهد و چنانچه مورد توجه سیاستگذاران، مدیران، رسانه‌ها و سایر گروه‎های مؤثر بر افکارعمومی قرار گیرد، به عبور بهتر و کارآمدتر از وضعیت بحرانی پیش آمده، کمک خواهد کرد.