گروه اقتصادي: معاون سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه دلیل اصلی سانحه تصادف دو اتوبوس در آزادراه قم - تهران هرگز معلوم نخواهد شد، گفت: دلیل این سانحه ترکیدگی و دو پوسته شدن لاستیک اتوبوس بوده اما به دلیل سوختگی زیاد لاستیک، دلیل ترکیدگی آن هیچ وقت معلوم نمیشود.
بهادر کاظمی توضیح داد: سازمان استاندارد به عنوان عضو کمیسیون ایمنی راهها تاکید داشت که حتما در تهیه گزارش پایانی دلیل یا دلایل ترکیدگی لاستیک اتوبوس قید شود اما متاسفانه به دلیل اینکه نمونه لاستیکی که برای سازمان فرستادند، کاملا سوخته بود امکان تعیین دلیل اصلی ترکیدگی لاستیک وجود نداشت و با توجه به شواهد مانند اظهارات کمک راننده و مسافران نجات یافته به این نتیجه رسیدیم که لاستیک اتوبوس ترکیده است.
وی افزود: در گذشته هم مواردی داشتیم که لاستیک خودرو را برای ما فرستاده بودند و ما در اغلب اوقات دلیل ترکیدگی لاستیک را هم اعلام کردیم اما این بار امکان این کار وجود نداشت. دلیل تصادف، ترکیدگی لاستیک بوده اما دلیل ترکیدگی قابل مشخص شدن نیست و میشود گفت هیچوقت هم معلوم نمیشود. روز بعد از تصادف دو اتوبوس، سانحه تقریبا مشابه دیگری رخ داد که نمونه لاستیک آن اتوبوس را نیز برای استاندارد فرستادند. به دلیل سالم بودن لاستیک دلیل ترکیدگی آن سانحه مشخص و فرو رفتن میخ در لاستیک اعلام شد.
وی با اشاره به اینکه کار سازمان استاندارد در زمینه تهیه گزارش دلایل سانحه تصادف دو اتوبوس به پایان رسیده است، عنوان کرد: در حال حاضر برنامههایی را برای پیشگیری از حوادث مشابه در دستور کار قرار دادهایم. از جمله این برنامهها میتوان به پروژه اطفای حریق هوشمند در اتوبوس اشاره کرد. در حالت کلی مواد اطفای حریق برای انسان مضر است. با این وجود مجموعهای مدعی است که ماده اطفای حریقی را که برای انسان مضر هم نیست، تولید کرده است. اگر این پروژه به نتیجه برسد میتوانیم آن را در اتوبوسها اجرا کنیم.
کاظمی با اشاره به این که وسایل حمل و نقل جادهای به ویژه اتوبوس نیز مانند هواپیما قبل از حرکت مورد بازرسیهای فنی لازم قرار بگیرند، افزود: همچنین در حال مطالعه این موضوع هستیم که اگر امکان پذیر بود محل قرارگیری باک اتوبوس را تغییر داده و باک را در محلهای ایمنترین قرار دهیم. معاون نظات بر اجرای استاندارد و سیستم های کیفیت سازمان ملی استاندارد همچنین در واکنش به اظهارات معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیکی پلیس راهور ناجا مبنی بر توقف شمارهگذاری اتوبوس اسکانیا تا بهمن ماه در صورت رفع نشدن نقایص آن نیز گفت: پلیس در این زمینه کلی گویی کرده است. وقتی میگوییم خودرو باید اصلاح شود، باید دقیقا بگوییم کدام بخش نیاز به اصلاح دارد. اینکه کلی بگوییم باید ایرادات خودرو برطرف شود، درست نیست، چون اصلا تشخیص داده نشده که اتوبوس مربوطه مشکل داشته است یا خیر. اگر هم قصد تغییر در طراحی این اتوبوس را داریم به معنای مشکلدار بودن آن نیست، بلکه برای اطمینان بیشتر است.