گروه اقتصادی: دبیر انجمن خودروسازان گفت: چطور میشود خودرو یورو ٥ را تولید کنیم در حالی که سوخت آن موجود نیست.
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان در مراسم بررسی موانع و مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازی گفت: ٢ مشکل اساسی در صنعت خودروسازی داریم که یکی قیمت گذاری و دیگری تولید بنزین یورو ٥ است. در بهمن ٩٧ دستوری برای قیمت گذاری خودرو صادر شد و تا کنون ١٦ ماه گذشته و تغییری در قیمت نداشتیم.او بیان کرد: فرمول شورای رقابت باعث شد ٤٠ میلیارد تومان ضرر کنیم. از وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار گله مندیم که هنوز اقدام به تغییر قیمت نکردند در صورتی که از اسفند سال گذشته این وعده را دادند.نعمت بخش تشریح کرد: وقتی خودروساز در حال زیان است چه توقعی از افزایش کیفیت باید داشته باشیم. مواد پلیمری، لاستیک و ... افزایش قیمت داشته است و بسته به قیمت دلار و ارز محاسبه می شود. بین ٧٠ تا ٧٥ قیمت خودرو بسته به مواد اولیه است.دبیر انجمن خودروسازان گفت: شورای رقابت فرمولی داد که در آن قیمت پایه، قیمت سال ٩١ است. او گفت: مواد اولیه هر ٢ ماه یکبار افزایش قیمت دارد، اما قیمت خودرو ٢ سال است که تغییر نکرده است. تنها راهی که میتوان قیمت خودرو را کنترل کرد این است که اجازه دهیم خودرو در حاشیه بازار به فروش برسد.نعمت بخش افزود: این اختلاف قیمت بین بازار و قیمت کارخانه باعث افزایش قیمتها میشود. همه اقلام خودرو در بورس است چه اشکالی دارد خود خودرو هم در بورس ارائه شود اینگونه بحث ٢ نرخی از بین میرود.دبیر انجمن خودروسازان گفت: در بحث بنزین یورو ٥ مطرح است. قانونی داریم که اگر قراره سوختی را تغییر دهیم باید آن سوخت را داشته باشیم چطور میشود، خودرو یورو ٥ را تولید کنیم در حالی که سوخت آن موجود نیست؟ باید زیرساخت آن فراهم شود تا بتوانیم آن را تولید کنیم.نعمت بخش بیان کرد: وقتی نوع سوخت فراهم نیست چرا باید به خودروساز فشار برای تولید خودروهای مطابق با بنزین یورو ٥ وارد کرد.