گروه اقتصادی: عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی گفت: برخی از کسب و کارهای اینترنتی، خصوصاً در حوزه کسب و کارهای محتوایی مانند فیلم یا آموزش آنلاین و نیز فروشگاههای آنلاین، در دوران کرونا با حجم سفارش بالایی رو به رو شدند.
الفت نسب در ادامه گفت: بخش دیگری هم مانند کسب و کارهایی که کالاهای سوپرمارکتی را عرضه میکردند، با افزایش تقاضا مواجه شدند اما برای مابقی، اتفاق خاصی رخ نداده است و چه بسا در برخی از حوزهها مانند گردشگری، دچار رکود شده اند.وی افزود: بازار درحال تغییر است، پاساژها و مراکز تجاری باز شدهاند و زندگی مردم به روال عادی بازگشته است اما حداقل، مردم با خرید اینترنتی ارتباط بیشتری برقرار کردهاند و خرید اینترنتی میتواند گزینهای برای کمک به آنها درخصوص خارج نشدن از خانه و مواجه کمتر با مخاطرات محسوب شود.الفت نسب اضافه کرد: تصور ما این است که اگر بخواهیم با کرونا و به همین منوال ادامه دهیم، خرید اینترنتی به سمت شرایط بهتری خواهد رفت اما نیاز به انجام اقداماتی وجود دارد. این نکته نیز وجود دارد که بازار وضعیت مناسبی نداشته، اقتصاد، بحرانی بوده و بیکاری گستردهای در راه است و این موارد، اولویت خرید اینترنتی را کاهش میدهد، ولیکن امیدوار هستیم که این شرایط بگذرد و مردم از خرید اینترنتی استفاده بیشتری کنند.وی درخصوص حمایت از این نوع کسب و کارها تصریح کرد: صرفاً تعداد محدودی از نهادها مانند وزارت ارتباطات، اعلام حمایت کرده اند. قرار بر این بود که وام دراختیار کسب و کارهای نوپا یا متوسط قرار گیرد و فراخوان آن داده شده بود اما فکر نمیکنم تعداد زیادی بتوانند از آن استفاده کنند زیرا منابع محدود است.عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی اظهار داشت: همچنین پویشهایی را وزارت صمت و معاونت علمی برای حمایت از اشتغال در نظر گرفتهاند اما در هر حال بیشتر حمایتها به صورت معنوی بوده است.الفت نسب بیان کرد: کشور در شرایط خاصی قرار دارد اما انتظار میرود در حوزههای خاصی مانند بیمه و مالیات، معافیتهایی برای کسب و کارها رخ دهد اما هنوز اتفاق خاصی را شاهد نبوده و در حال پیگیری از بیمه، مالیات و اتاق اصناف هستیم تا کسب و کارها بتوانند آسیبها را برطرف کنند اما خود کسب و کارها نیز بایستی مراقبت بیشتری کنند و هزینهها را کاهش دهند.