به گزارش ایسنا، منصور کبگانیان در حاشیه صدوسیوسومین جلسه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران، با اشاره به ارائه گزارشی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افزود: طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاهها باید به سمت ماموریتهای ویژه سوق پیدا کنند و رویکرد حل مساله در این دانشگاهها تقویت شود. از این رو در جلسه امروز گزارش بسیار خوبی از سوی معاون آموزشی وزارت بهداشت ارائه شد و در این گزارش بیان شده بود که ماموریتهای دانشگاهها در حوزه بهداشت و سلامت در استانهای مختلف به چه شکلی توزیع شده است.وی ادامه داد: علاوه بر آن تعدادی از اعضاء درخواست کردند که معاون آموزشی وزارت بهداشت در مورد ویروس کرونا گزارش به روز شدهای را ارائه کنند که اعضاء جلسه از تلاشهای شبانه روزی ستاد مقابله با کرونا تقدیر و تشکر کردند.کبگانیان خاطر نشان کرد: در صورتی که به علت برخی از سهل انگاریها آمارهای مربوط به شیوع کرونا در کشور نگران کننده میشود، به عهده دستگاه خاصی نیست، آنها تلاش بی وقفهای در این مدت داشتهاند و ما از مردم میخواهیم که به جدیت رعایت مسائل بهداشتی را داشته باشند.قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور دستور جلسه دوم را موضوع ماموریتگرایی دانشگاهها ذکر کرد و یادآور شد: بحث اصلی امروز ستاد نقشه جامع علمی کشور در خصوص اصلاحات و اختیاراتی بود که دانشگاه جامع امام حسین (ع) برای ارتقاء آیین نامه خود درخواست کرده بود.
وی در ادامه افزود: مشکلی که ما در خصوص ارتقاء دانشگاهها وجود دارد این است دانشگاهها اعلام کردهاند که ماموریتگرایی دانشگاهها را قبول دارند ولی معتقد هستند که باید این ماموریتها از طریق دستگاههای اجرایی و صنعتی و دستگاههایی که دارای بودجههای کافی و قراردادهای زیادی با کشورهای صنعتی دارند به دانشگاهها واگذار کند و ما به دنبال این موضوع هستیم.قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه خوشبختانه دانشگاه جامع امام حسین (ع) این ماموریتها را دارد، خاطر نشان کرد: مدارک این دانشگاه را مشاهده کردیم که از جانب مقام رهبر معظم انقلاب و ستاد کل فرماندهی کل قوا ماموریتهای ویژهای به این دانشگاه ابلاغ شده است ضمن آنکه از طرفی فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ماموریتهای فنی و صنعتی و همچنین ماموریتهای حوزه مدیریتی و علوم انسانی به این دانشگاه ابلاغ شده است.وی با بیان اینکه دانشگاه امام حسین درصدد است که وضعیت اعضای هیات علمی خود را بر اساس این ماموریتها ارتقا دهد، اضافه کرد: این دانشگاه مجوزهای خاصی را در ۴ ماده میخواستند. این دانشگاه درخواست داشت که در ماده یک که شامل بخش فرهنگی آیین نامه ارتقا این دانشگاه حوزه "امیدآفرینی و تدبیر دستاوردهای انقلاب اسلامی" و در ماده ۲ شامل بخش آموزشی حوزه "شاگرد پروری و تربیت شاگردان قوی" به ماموریتهای اساتید دانشگاه اضافه کنند.
کبگانیان با بیان اینکه این دانشگاه در ماده سوم آیین نامه ارتقا که شامل بخش پژوهشی است تکیه ویژه به حل مساله دارد، اظهار کرد: در این جلسه مقرر شد اساتید در شاخص پژوهشی از طریق اندازهگیری شاخصهایی چون ثبت اختراع و انتشار مقالات و کتب مورد ارزیابی قرار گیرند و در ماده ۴ آیین نامه این دانشگاه بر مساله یابی تاکید شده است.وی ادامه داد: در بند اجرایی دانشگاهها، برای اساتید مسوولیتهایی تعریف شده است و دانشگاه امام حسین درصدد است علاوه بر آن مسوولیتها، اعضای هیات علمی این دانشگاه با همکاری دستگاههای اطرف قراردادشان مساله یابی کنند و بتوانند مسائل را تعریف و به صورت پروژه اجرایی کنند.
قائم مقام ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور افزود: در این جلسه پس از بحثهای مفصل و با توجه به اقدام ملی ۲۱ از راهبرد کلان ۶ نقشه جامع کشور که در آنجا ما وظیفه داریم به عنوان نقشه جامع کشور آئیننامه ارتقاء را بازنگری کنیم و در مورد دانشگاه امام حسین(ع) نیز مقرر شد برای مدت زمان ۴ سال اختیار برای اعمال تغییرات در ارتقا اعضای هیات علمی این دانشگاه داده شد.کبگانیان دانشگاه امام حسین را از جمله دانشگاههای دستگاهی در حوزه دفاعی کشور دانست و گفت: است، قرار شد دانشگاه امام حسین(ع) چهار سال این آیین نامه را بصورت آزمایشی انجام دهند و موظف شدند گزارشها را طبق مصوبه به شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی ارائه کنند تا بعد از این مدت یک جمع بندی شود و گام های بعدی این کار به پیش رود.
وی اظهار امیدواری کرد که سایر دانشگاه های کشور نیز به ماموریت های خاص خود توجه داشته باشند.
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: وزیر علوم نیز در جلسه امروز بر تسریع ماموریت گرا کردن دانشگاهها تاکید کرد و ما هم از وزارت علوم درخواست کردیم که ماموریت گرا شدن دانشگاهها را مورد توجه قرار دهد به ویژه آنکه زیرنظامهای مختلف آموزشی باید ماموریتهای خاصی داشته باشند و ممکن است این امر مقداری رعایت نشود.کبگانیان یادآور شد: علاوه بر آن از وزارت علوم خواستیم که نظام رتبهبندی دانشگاهها صرفا بر اساس مقالات ISI نباشد و طبق سند آمایش نظام رتبه بندی دانشگاه ها باید بر اساس شاخص های خاصی باید و وزارت علوم نیز این موارد را کتبا به ما اعلام خواهند کرد تا برای تصویب در دستور کار قرار گیرد.قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر اینکه ما با شاخص ISI مخالفتی نداریم، خاطر نشان کرد: خروجی پژوهشها که به صورت مقاله که در ISI، اسکوپوس و ISC و مجلات معتبر مورد قبول است، اما مشکل این است که مقاله برای این مقاله شده است درحالی که مقاله باید محصول جانبی حل یک مسئله باشد، به طوریکه مسئلهای حل و ثبت شود و وزارت علوم نظام رتبه بندی را بازنگری خواهد کرد و ما وظیفه داریم شاخصهای رتبه بندی را در ستاد مورد بررسی قرار دهیم.