گروه اقتصادي: یک عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط زیست تاکید کرد که برای رفع آلودگی هوا باید کارخانجات آلاینده به نصب فیلتر ملزم شده و حتی در صورت لزوم بنزین یورو 4 به کشور وارد شود.
کمالالدین پیرموذن در تشریح دلایل آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهرها گفت: سرب ناشی از سوخت خارج شده تمام خودروها و واحدهای آلاینده یکی از عوامل آلودگی هوا در کشوراست به طوری که حدود 3000 واحد آلاینده در سطح هشت شهر صنعتی کشور داریم که سرب تولید میکنند. وی مسئله ورود ریزگردها به کشور را به عنوان عامل دیگیر تشدید آلودگی هوا دانست و افزود: از طرف دیگر قرار بود شش پالایشگاه تولید بنزین بدون بنزن یعنی همان بنزین یورو4 افتتاح شود که تنها دو پالایشگاه افتتاح شده است. امیدواریم وزارت نفت و دولت یازدهم همت لازم برای بهرهبرداری این چهار پالایشگاه را به کار برد. نماینده مردم اردبیل در تبیین راهکارهای مقابله با آلودگی هوا گفت: در راهکاری فوری و کوتاهمدت برای کلیه ماشینآلات، کانورتور و کاتالیز نصب شود و کارخانجات آلاینده ملزم به نصب فیلتر گردند. همچنین اگر لازم است بنزین مجهزبه یورو4 وارد کنند چون این موضوع با جان انسانها مرتبط است.
یک عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط زیست با بیان اینکه طبق آماری حدود 2900 تا 4000 نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران جان خود را از دست میدهند، گفت که این آمار تکاندهنده خود موید این است که باید فکری فوری برای جلوگیری از این مرگ خاموش کرد. پیرموذن با تاکید بر لزوم توسعه فضای سبز گفت: باید به وضعیت حمل و نقل عمومی بها داده شود و اعتبارات لازم برای بهبود وضعیت زیستمحیطی اختصاص داده شود. متاسفانه شاهدیم که مجلس و دولت کمتر به این موضوع توجه میکنند. وی با بیان اینکه اولین جلسه دولت جدید در موضوع محیطزیست رسیدگی به وضعیت تالابها و دریاچه ارومیه اختصاص داشت گفت: خانم ابتکار نیز این موضوع را اعلام کردند که طی هشت سال گذشته از حیث رسیدگی به مسائل محیطزیست 60 پله تنزل داشتهایم. اولین جلسه شورای محیطزیست نیز با حضور نماینده مجلس در این شورا یعنی آقای تابش برگزار شد و تصمیماتی نیز اتخاذ گردید.
نماینده مردم اردبیل ابراز امیدواری کرد که خارج از طرح شعار به وضعیت سلامت ایرانیان توجه شود چون داشتن آب، هوا، خاک و جنگل سالم حق مسلم تمامی مردم است و باید اعتبارات درخور توجهی اختصاص داده شود. یک عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط زیست با تاکید بر لزوم همکاریهای میانبخشی برای بهبود وضعیت هوا گفت: در گذشته نیروی انتظامی مسئول جلوگیری از تردد خودروهای دودزا بود که اکنون اقدامی نمیشود از طرف دیگر وزارت صنعت نیز باید تمام خودروها را به کانورتور یا کاتالیز مجهز میکرد که به دلیل سوءمدیریت و محدودیتهای بینالمللی این اتفاق رخ نداد. وی با تاکید بر اینکه عمق هزینه تعطیلی مدارس و ادارات بسیار زیاد است گفت: علیرغم محدودیتهای مالی انتظار میرود دولت با اختصاص اعتبارات لازم فکری به حال مقابله با آلودگی هوا بکند و مجلس و دولت اولویت بهبود وضعیت محیطزیست را مورد توجه قرار دهند.