گروه سياسي: مراسم سومین شب عزاداری ها و سخنرانی های دهه دوم محرم با سخنرانی محمد تقی فاضل میبدی و با حضور عزاداران حسینی و برخی چهرههای شاخض اصلاح طلب مانند سید محمد خاتمی و محمدرضا عارف، در بنیاد امید ایرانیان برگزار شد.
به گزارش امید، حجتالاسلام فاضل میبدی در سخنان خود، فرازی از خطبه تاریخی امام حسین(ع) در منا را به کمک خطبه 131 نهج البلاغه تشریح کرد و محور سخنان خود را ویژگی های حکومت اسلامی قرار داد. وی پس از شرح مختصری از این خطبه گفت: در بحارالانوار حدیثی از امام صادق(ع) وجود دارد که ميفرماید: از شاخصه های حکومت جد ما امیرالمونین ین بود که در شهر کوفه سه چیز را حل کرد: آب و نان و مسکن. این شاخصه ها برای این است که اسلام دین داشتن مملکت آباد است نه دین شعار. به همین دلیل نفرمود شاخصه حکومت آن حضرت این بود که هرکه دزدی کرد دستش را قطع کردند و هرکه زنا کرد سنگسارش کردند و همیشه صدای اذان در مأذنه ها بلند بود.
وی با اشاره به اینکه بدون تعقل نمی توان بهره ای از اسلام برد افزود: رسول خدا ميفرماید «المُتَعبِّدُ بِغَیرِ فِقهٍ کالحِمارِ فی الطّاحونِ.» کسی که دین داری کند اما فکر خود را به کار نگیرد مانند الاغی است که دور سنگ آسیاب ميچرخد و باز به جای خود باز ميگردد. این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دو مولفه معیشت و امنیت به عنوان شاخصه های اصلی یک حکومت گفت: آیه 112 سوره مبارکه نحل که ميفرماید «و خدا مَثَلی زده است: شهری را که امنیت و آرامش داشت و نیازمندی های آن به فراوانی از همه جا برایش ميآمد، پس نعمت های خدا را کفران کردند; در نتیجه، خدا به سزای کارهایی که ميکردند، طعم گرسنگی و ترسِ فراگیر را به آنان چشانید». این دو جزا به معناست؟ چرا سلب امنیت و سلب معیشت را آورده است؟ چون این دو اصل و اساس زندگی مردم است.
وی خاطر نشان کرد: اما فقر و عدالت و امنیت چیزی است که هر عصر معنای خودش را دارد و معنای این کلمات را نمی توان از قرآن بدست آورد. کما اینکه اگر صد سال پیش فقیهی حکم ميداد که زن حق شرکت در انتخابات را ندارد هیچ کس معترض نمی شد و البته رای عادلانه ای تلقی ميشد، اما امروز اگر چنین حرفی گفته شود عین بی عدالتی شمرده ميشود. مصادیق عدل و ظلم در جامعه روان و سیال است.
عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه ادامه داد: به خاطر دارم وقتی یک زن به عنوان سخنگوی وزارت خارجه دولت فعلی انتخاب شد یکی از ائمه جمعه گفت این انتخاب با فلان آیه از سوره زخرف منافات دارد. و یا همین چندی پیش یکی از ائمه جمعه تهران گفت ما مرگ بر امریکا را از قرآن به دست آورده ایم! این کارها بازی با دین است. امام علی(ع) بارها ميفرمود با دین خدا بازی نکنید. ایشان در عهدنامه مينالند که «فَإِنَّ هذا الدِّیْنَ قَدْ کَانَ أَسِیْراً فِی أَیْدِی الْأَشْرَارِ یُعْمَلُ فِیْهِ بِالْهَوی وَ تُطْلَبُ بِهِ الدُّنْیَا» یعنی این دین پیش از من اسیر دست کسانی بود که به وسیله آن هوای و هوس دنیوی خود را طلب ميکردند. یا در نامه ای به عمرو بن عاص فرمود: دین خود را دنبال کسی حرکت داده ای که گمراهی او آشکار است. و درماجرای جنگ جمل هم ميگوید خدایا مشکل ما این است که باید با مسلمانانی بجنگیم که دین را به بازی گرفته اند.
میبدی تاکید کرد: اگر دین با سیاست پیوند بخورد، کار حساس تر و سخت تر خواهد شد و مواظبت از آن هم واجب تر ميشود. دو طرف منافعی را به نام دین در خطر ميبینند. یکی ميگوید مرگ بر امریکا از قرآن در ميآید و دیگری ميگوید رابطه با امریکا از قرآن در ميآید. نزد خداوند قباحت ظلم از قباحت کفر بیشتر است و به همین خاطر ميبینید اقوامی که که خداوند آنها را عذاب داده است درمورد آنها ميگوید: و کان اهلها ظالمون. به همین خاطر هم هست که حضرت علی(ع) خدا را شاهد ميگیرد که «خدایا، تو مى دانى، که آن کارها که از ما سر زد، نه براى هم چشمى بود و نه رقابت در قدرت و نه خواستیم از این دنیاى ناچیز چیزى افزون به چنگ آوریم. بلکه مى خواستیم نشانه هاى دین تو را که دگرگون شده بود بازگردانیم و بلاد تو را اصلاح کنیم تا بندگان ستمدیده ات در امان مانند و آن حدود که مقرر داشته اى جارى گردد.»
استاد دانشگاه مفید قم وجود عدالت را درجامعه ضروری خواند و افزود: امام(ع) ميفرماید چند چیز حکومت ها را از پای در ميآورد. یکی تمسک صرف به فروع و ضایع کردن اصل ها و ریشه ها. دوم تقدیم الاراذل و تاخیر الافاضل، یعنی بالادست قرار دادن افراد پست و زیر دست قرار دادن افراد عالم و فرزانه. فاضل میبدی در انتهای سخنان خود به راهی اشاره کرد که ميتواند الگوبرداری از الگوهای دینی را برای ما میسر سازد و تصریح کرد: ما از الگوهای دینی خود در دوبعد فاصله گرفته ایم: معنویت و اخلاق. نه اخلاق ما اخلاق علوی است و نه معنویت ما در عرصه های مختلف زندگی معنویت علوی است. اما برای اینکه بتوانیم از این الگوها بهره بیشتری ببریم باید چه کنیم؟