گروه سياسي: عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: برخی خطبهخوانان گویا با آرامش در جامعه مشکل دارند. برخی از اینان با رفتارشان، با تصمیماتشان و با توهین و جسارتهایی که به عقول و اندیشه جامعه میکنند، به جامعه ضربه میزنند. شایسته است به گفتههایشان سر و سامانی بدهند.
به گزارش امید، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا نوراللهیان در پنجمین شب عزاداریهای دهه دوم محرم در بنیاد امید ایرانیان به موضوع نقش خبرنگاری، روایتگری و خبرپردازی در واقعه عاشورا پرداخت. وی با بیان اینکه بیشترین بار مسئولیت خبرنگاری و روایتگری در رساندن وقایع و اتفاقات عاشورا بر عهده بانوان بود،گفت: من هیچگاه فلسفه همراه بردن بانوان و دختران توسط حضرت سیدالشهدا در این سفر پرمخاطره را از این زاویه نمیدانستم. بسیاری از بزرگان صدر اسلام که تعداد زیادی از آنها از صحابه بنیهاشم و از بستگان اباعبدالله بودند به امام حسین(ع) اعتراض میکردند که حالا خودتان این راه را انتخاب کردید. چرا خانمها و بانوان را در این سفر پرمخاطره همراه خودتان میبرید و حسین بن علی(ع) در پاسخ میفرمود: «قد شاءَاللّه اَنْ یَراهُنَّ سَبایا» خدا میخواهد که بانوان اسیر بشوند، البته مفهوم این سخن در تاریخ نگاریهای عاشورا و در خیلی از مقتلها روشن نشده است.
حجتالاسلام نوراللهیان در ادامه گفت: ابوریحان بیرونی میگوید در اسلام، بعد از خود اسلام و بعثت پیامبر، هبچ اتفاقی به بزرگی، عظمت، گستردگی و تاثیرگذاری عاشورا روی نداده است. حتی هیچ حادثهای در امم دیگر هم پدیدهای به وسعت، اهمیت و گستردگی عاشورا روی نداده است. اهمیت و بزرگی این واقعه را از تعداد و گستردگی اشعار و نوشتهها، ابراز احساسات در طول هزاره اخیر آن هم به خاطر واقعهای که در نیم روز اتفاق افتاده میتوان فهمید.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: قیام در مقابل ستم به رهبری نوه پیامبر اسلام به قصد اصلاح بوده است، طوری که واژه اصلاح در واژگان خود حضرت سیدالشهدا آمده است و در جایی می فرمایند: «لطلب الاصلاح» من قیام کردهام و این پیشوای بزرگ باید در جایی امر رساندن پیام قیام خود را تعبیه میکرد. در عصری که تمامی رسانهها در دست حاکمیت بود و حاکم هرگونه میخواست افکار را شکل میداد، دستگاه حاکم آن دوران هر مطلب خلافی را به جای مطلب حق جلوه میداد.
وی افزود: امام حسین(ع) با سیستمی مبارزه میکرد که هر چهره بزرگی را با رسانه میتوانست تخریب کند. ابن ابیالحدید در جایی مینویسد وقتی بزرگان شام برای دیدار با اولین خلیفه عباسی برای رساندن برخی مسائل به بغداد رفته بودند میگفتند ما که 120 سال از بنی امیه حمایت کردیم تا وقتی بنیامیه سقوط نکرد ما نمیدانستیم که پیامبر خویشاوندانی غیر از معاویه هم دارد. چنان تبلیغ کرده بودند رسانهها، منبرها، نماز جمعهها، امام دوشنبهها و امام چهارشنبهها که این حقایق به گوش مردم نمیرسید. چون هفتاد هزار منبر در اختیار حاکم بود و افکار را اینگونه ساخته بود که پیامبر دو تا نوه پسری داشته است که اولی حسن(ع) بر معاویه شورش کرده است و دومی حسین(ع) بر خلیفه به حق رسول خدا یزید خروج کرده است. نتیجه این بوده که دوستی با معاویه عین اسلام معرفی میشده است.
حجت الاسلام نوراللهیان با اشاره به تبلیغات رسانهای یزیدیان در واقعه عاشورا گفت: بعضی از لشکریان یزید در قبال کشتن حسین(ع) و یارانش،حتی انتظار قرب الهی را داشتند. وقتی رسانه دست حاکم است هر چه میخواهد انجام میدهد. آنها سعی میکردند با رسانه بر اندیشهها و افکار حمله کنند و هر چه را می خواهند و هر طور که میخواند و به هر صورتی که میخواهند قضایا را توجیه کنند. این فضا، فضای سال 61 هجری است. امام حسین میداند جنگی خواهد بود که افرادی در این جنگ کشته خواهند شد ولی باید افرادی باشند که اهداف، آرمانها و مقاصد بلند این پیشوا را منعکس کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: نقش زنان خبرنگار در تاریخ بعد از عاشورا بزرگترین و اصولی ترین نقشی است که توانسته است به عنوان یک کار اساسی، اهمیت این واقعه را به ما برساند. با توجه به زن بودن این بزرگواران کشته شدن آنها برای حاکمیت بسیار گران تمام می شد، بنابر این آنها زنده میماندند و در بین آنها بانوانی بودند که میتوانستند تا دل حادثه بروند و از نزدیک حادثه شاهد باشند تا بعد روایت کنند.
وی در ادامه افزود: در همه دنیا، خبرنگاری از حرفههای سخت محسوب میشود. و خبرنگارانی که حضرت امام حسین(ع) با خودشان برده بودند علاوه بر اینکه شاهد نزدیک ماجرا بودند، می توانستند تا دل کاخ یزید و کاخ ابن زیاد بروند و تمام حوادث را از زیر نظر بگذرانند. این زنان بزرگ کسانی نبودند که کسی در صحت گفتههایشان تردید کند. این ها بهترینهای عصر نهضت ابا عبدالله هستند. اینها تربیت شدگان دامان عفت فاطمه(س) هستند. و فردی چون فاطمه بنت الحسین که خبرنگار کربلاست و بانویی محدثه است یکی از مسندهای شیعه است. کسی که از پدرش، برادرش، مادرش، و با واسطه از مادربزرگش حدیث نقل کرده است. این خبرنگار زن، فاطمه بنتالحسین، دختر بزرگ امام حسین که مادر 6 شهید است تا فلسطین هم برای رساندن اخبار عاشورا، پیام و بیانیههای امام حسین(ع) رفته است و روایات آن حضرت از روایات بسیار تاثیرگذار عاشوراست.
وی در ادامه گفت: حضرت سکینه دیگر راوی و خبرنگار حادثه عاشورا بود که انجمن ادبی مدینه بدون حضور او رنگ و جلایی نداشت. بسیاری از شاعران و ادیبان خاورمیانه در مجلس ادبی حضرت سکینه شرکت میکردندکه بسیاری از سخنان بزرگ عاشورایی را این بزرگوار بر بال شعر و ادب نشانند و حادثه عاشورا با ادبیات و شعر، جهانی شد.
حجت الااسلام نورالهیان گفت: تهمتها و بهتانها بعد از عاشورا بر خانواده و بازماندگان حسین ابن علی(ع) بیشتر شد و کار تا جایی پیش رفت که ابن زیاد در جلسه خود میگوید حسین فتنهگر بود و ما به دلیل اینکه این مرد فتنه کرد با او مبارزه کردیم. در عروجالذهب نوشته شده است که معاویه قبل از فوتش در نامههایی به ابا عبدالله مینویسد حسین دست از فتنه بردار. تو امروز در مقابل امت جدت فتنه میکنی، تو از سران فتنه هستی. حاکم احساس میکند که میتواند تاریخ را تحریف کند او فکر میکند اراده او حکم الهیساز است. احساس میکند خودش یکی از مطهرات است. احساس میکند هر چه بخواهد، شدنی است. حاکم با داشتن رسانه در اختیار و شکل دادن افکار عمومی میخواهد به خودکامگی ادامه دهد. حکومت اموی میخواست امام حسین را فتنهگر معرفی کند اما خبرنگاران روز عاشورا نگذاشتند. خبرنگاران زن عاشورا که جز علیابنحسین تنها بازماندگان عاشورا هستند نگذاشتند این حادثه پنهان بماند و در تاریخ این نقش را به خوبی ایفا کردند و عاشورا را زنده نگه داشتند.
وی در پایان سخنان خود به آشیبشناسی آیینهای عاشورایی در کشورمان پرداخت و گفت: برخی خطبهخوانان گویا با آرامش در جامعه مشکل دارند. برخی از اینان با رفتارشان، با تصمیماتشان و با توهین و جسارتهایی که به عقول و اندیشه جامعه میکنند، به جامعه ضربه میزنند. شایسته است به گفتههایشان سر و سامانی بدهند. گفتنی است از دیگر برنامههای این مراسم مقتلخوانی، مرثیه و مثنویخوانی عاشورایی بود که با استقبال عزاداران حاضر مواجه شد.