گروه جامعه: شبکه های پیامرسانی به میعادگاهی برای طرفداران تئوری توطئه تبدیل شده است. بنا به پژوهش چند رسانه آلمانی بحران کرونا راه را برای انواع نظریات افراطی باز کرده است، از راستروی تا آخرالزمانگرایی.
در آلمان حتی بسیاری از افراد تحصیلکرده، به مقررات مرتبط با ویروس کرونا با شک و تردید نگاه میکنند. برای نمونه بتینا باورنفایند صاف و ساده ماسک گذاشتن را ابزاری برای سرکوب و اختناق میداند. او که تحصیلکرده رشته اقتصاد، ورزشکار، گیاهخوار و طرفدار حزب سبزهاست با خشم میگوید: «همه ما در حال نابودی هستیم. نقشهای هست تا هفت میلیارد انسان کشته شوند». او بیل گیتس و همدستان او را عاملان نقشهای خطرناک برای نابود کردن بشریت میداند.دو رسانه آلمانی نورددویچه و زوددویچه، چندین هفته، بیش از هزار گروه و کانال را زیر نظر گرفتند که از آغاز مارس شروع به فعالیت کردهاند.
نخست برخی از طرفداران تئوری توطئه آشکار و نهان مخالفت با مقررات مربوط به کرونا را شروع کردند و مخالفت آنها رفته رفته به خشم و پرخاش بدل شد. آنها به ویژه شهروندان پیرو نظم و مقررات را فرمانبر و دنبالهرو میدانند و آنها را تحقیر میکنند.برای افرادی مانند بتینا باورنفایند شبکههای اجتماعی پایگاه ارزشمندی برای ارتباط و همرسانی است؛ اما از زمانی که فیسبوک به گفته آنها دچار "سانسور" شده، آنها به شبکههای اجتماعی روی آوردهاند که هیچ محدودیتی برای محتوای پیامها قائل نیست.پیا لامبرتی، جامعهشناسی که سالهاست بر زمینه و کارکرد تئوری توطئه تحقیق میکند، عقیده دارد فضای اعتمادی که میان اعضای یک گروه شبکه اجتماعی برقرار میشود، به ویژه در روزگار بحران کرونا زمینه مناسبی برای انواع و اقسام ادعاهای خبرگونه است که هیچ پایه و اساسی ندارند.به نظر او زمانی که انسانها از درک و تحلیل شرایط باز میمانند و احساس میکنند که دیگر کنترلی بر اوضاع ندارند، ترجیح میدهند که با توسل به نظریه توطئه، بیاضطرابی و بلاتکلیفی خود را آرام کنند.این اضطراب و بیاطمینانی افرادی مانند بتینا باورنفایند را به واکنشی غیرمنطقی سوق میدهد. او میگوید: «وقتی به خیابان میروم و آدمها را با ماسک میبینم، حس میکنم که آنها روح ندارند.»او احساس میکند که به "سیاره زامبیها" رفته است، اما تنها افرادی مثل او این "حقیقت" را دریافتهاند، آن هم با فعال شدن در گروههای تلگرامی.