گروه سیاسی: نتایج یک نظرسنجی که از سوی پایگاه خبری-تحلیلی رویداد۲۴ انجام شده است، نشان میدهد که بیش از ۹۰ درصد از مشارکتکنندگان در این نظرسنجی با فیلترینگ شبکههای اجتماعی در ایران مخالف هستند.در این نظرسنجی بیش از ۲ هزار نفر شرکت کردند و به این سوال پاسخ دادند که «آیا با فیلترینگ شبکههای اجتماعی در ایران موافقید یا خیر؟» این نظرسنجی از طریق شبکههای اجتماعی انجام شده است.مخالفت بیش از ۹۰ درصدی مردم با فیلترینگ شبکههای اجتماعی در ایران در حالی است که طرحی با همین عنوان در مجلس یازدهم به جریان افتاده است. هم اکنون شبکههای اجتماعی نظیر فیس بوک، توییتر و تلگرام در ایران فیلتر هستند و زمزمههایی درباره فیلترینگ و اعمال محدودیتهای بیشتر بر اینستاگرام و واتساپ، شبکههای اجتماعی خارجی که هنوز در ایران فعالیت میکنند و فیلتر نشدهاند، نیز شنیده میشود.
هفته گذشته طرحی به امضای ۴۰ نفر از نمایندگان مجلس یازدهم رسید که بر اساس آن تمام پیامرسانهای خارجی ملزم به ثبت در سامانه «پنجره واحد» از طریق یک شرکت داخلی هستند. در صورت تصویب این طرح، احتمالا همه پیامرسانهای خارجی در کشور بسته میشوند. این طرح برای تبدیل شدن به قانون باید در صحن علنی به تصویب برسد. امضا و ارائه این طرح در مجلس یازدهم با واکنشها و انتقادهای گستردهای مواجه شد.تازهترین آماری که از میزان حضور کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی منتشر شده است، نشان میدهد که تلگرام و واتساپ محبوبترین شبکههای اجتماعی فعال در ایران هستند. این آمار که در تیرماه سال جاری منتشر شده است نشان میدهد که بیش از ۴۷ میلیون و ۲۵۰ هزار نفر کاربر ایرانی در پیامرسان تلگرام حضور و فعالیت دارد. این در حالی است که در ابتدای سال ۹۷ تلگرام در ایران با حکم قضایی به صورت کامل فیلتر شده است.همچنین بیش از ۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از شهروندان ایرانی در شبکه واتساپ فعالیت میکنند. این آمار درباره شبکه اینستاگرام به ۴۴ میلیون نفر میرسد. توییتر با ۲ میلیون کاربر، لینکدین با ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار کاربر و فیس بوک با ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار کاربر در جایگاه بعدی قرار دارند. این آمار در حالی است که سهم شبکههای اجتماعی داخلی در جلب توجه و رضایت مردم ناچیز بوده است و به طور مثال تنها ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر در شبکه پیام رسان سروش حضور دارند.کسبوکارهای ایرانی نیز بیشترین حضور خود را در اینستاگرام و سپس در تلگرام دارند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی استارتاپ نوین هاب، حدود ۵۸ درصد از سهم کل کسب و کارها در فضای شبکههای اجتماعی در ایران در اختیار اینستاگرام است. پس از آن کسب و کارها حضور ۱۱ درصدی در پیام رسان تلگرام دارند. به همین خاطر، فیلترینگ و اعمال محدودیت بر شبکههای اجتماعی نگرانیهای بسیاری را در میان فعالان کسب و کار در کشور ایجاد کرده است.این آمار نشان میدهد که فیلترینگ شبکههایی، چون تلگرام، فیسبوک و توییتر در ایران نقشی در کاهش حضور و استفاده کاربران ایرانی از این پیام رسانها نداشته است.