گروه جامعه:با وجود اینکه مجتمع آرادکوه علاوه بر تمام آثار مخربی که بر محیط زیست میگذارد، از تولید شیرابه تا آلودگی خاک و هوا، بهعنوان یکی از کانونهای اصلی بوینامطبوع مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) و شهر تهران نیز مطرح است، اما انتقال مجموعهای که روزانه ۷هزار تا ۷۵۰۰ تن پسماندهای شهری پایتخت به آن منتقل میشود نیز کار پیچیدهای است و همین مساله باعث شده بود تا شهرداری تهران با این انتقال مخالف باشد.در همین راستا زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران در تشریح مناقشه میان مدیریت شهری و سازمان حفاظت محیط زیست درباره انتقال مرکز تفکیک و دفن پسماند آرادکوه با تاکید بر اینکه بحث انتقال مجتمع آرادکوه در هیچ کجا قطعی نشده است، گفت: درحقیقت موضوع انتقال مجتمع آرادکوه حرف درستی نیست. اگر قرار بر این انتقال باشد باید دلایل کافی داشته باشد و بر اساس مطالعات و دادههای دقیق چنین تصمیمی اتخاذ شود.وی ادامه داد: قطعا مرکز تفکیک و دفن پسماند آرادکوه ظرفیتی دارد که باید این ظرفیت مورد توجه قرار گیرد، اما مادامی که آرادکوه ظرفیت داشته باشد مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت؛ البته در این مسیر باید ملاحظات محیط زیستی این مجموعه رعایت شود و تلاش شود با اتخاذ تمهیدات لازم شاهد کمترین آسیب به محیط زیست باشیم. به هر ترتیب دلایلی که برای انتقال آرادکوه مطرح میکنند دلایل درستی نیست و اساسا این حرف درست نیست و قطعی هم نشده است؛ گاهی علت بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام خمینی (ره)، وجود مجتمع آرادکوه عنوان میشود که درست نیست.به گفته وی در حقیقت عوامل متعددی حدود ۲۰ علت برای این بوی نامطبوع مورد بررسی قرار گرفته که مجتمع آرادکوه دوازدهمین علت آن است، بنابراین این سخن هم سخن درستی نیست.
در عین حال محمد تقیزاده، معاون عمرانی استانداری تهران با اشاره به حجم گسترده تولید زباله شهر تهران و شاخصهای زیاد برای مکانیابی محل جدید مجموعه آرادکوه، انتقال آن را تا پایان دولت فعلی بعید دانست و افزود: یکی از دستورات جلسات کارگروه پسماند استان تهران که با حضور استاندار تهران مورد بررسی قرار گرفت همین موضوع انتقال مجموعه آرادکوه بود که مقرر شد شهرداری تهران مکلف شود برای بحث انتقال آرادکوه مطالعهای را انجام دهد.وی ادامه داد: شهرداری تهران باید این مطالعه را انجام دهد و مکانیابی برای محل جدید را در دستور کار قرار دهد که در این راستا مشاور خارجی گرفته شده و در فاز اول این مطالعه انجام شده که باید فاز دوم آن نیز تا پایان سال یعنی فرصتی که به شهرداری داده شده به اتمام برسد و نتیجه مطالعات به کارگروه پسماند استان تهران ارائه شود.تقیزاده تاکید کرد: به نظر نمیرسد با توجه به حجم گسترده زباله شهر تهران و انبوه شاخصهایی که برای مکانیابی محل جدید باید در نظر گرفته شود تا پایان دولت بحث انتقال این مجموعه انجام شود. این کار پروژه عظیمی است و باید حجم زباله تهران و شاخصهای زیادی برای این کار در نظر گرفته شود.