به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۶/۱۷ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۲۳۰۴۶۶

ابهام درکاربردی بودن شادبرای نابینایان وناشنوایان

ابهام درکاربردی بودن شادبرای نابینایان وناشنوایان
گروه جامعه: مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران با بیان اینکه حدود ۹۰ هزار دانش آموز در مدارس استثنایی در حال تحصیل هستند، گفت: برنامه شاد نمی تواند برای دانش آموزان نابینا و ناشنوا برنامه کاملی باشد و تمام نیازهای این دانش آموزان را برطرف کند.به گزارش ایسنا، علی همت محمود نژاد ضمن انتقاد نسبت به بی توجهی آموزش و پرورش به دانش آموزان نابینا و ناشنوا در طراحی شبکه شاد بیان کرد: برنامه شاد بر روی موبایلهای اندروید نصب و اجرا می شود و همه ما می دانیم که ناشنوایان باید برای دریافت آموزشهای معلمان لبخوانی کنند، این درحالیست که ناشنوایان هیچگاه نمی توانند از روی صفحه موبایل لبخوانی کنند. وی در ادامه درباره مشکل دانش آموزان نابینا هنگام استفاده از شبکه شاد گفت: نابینایان نیز برای دریافت آموزشهای شبکه شاد مشکلاتی دارند. در شبکه شاد معلمان علاوه بر آموزش بیانی، فعالیتهای صامتی نیز دارند و ممکن است بخواهند از توصیف نوشتاری هنگام تدریس بهره گیرند و هنگام آموزش یک مسئله یا فرمول، از "نوشتن" استفاده کنند.مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران ادامه داد: معلمان به مسائل آموزش مجازی دانش آموزان دارای معلولیت آگاهی کاملی ندارند، بنابراین برنامه شاد نمی تواند برای دانش آموزان نابینا و ناشنوا برنامه کاملی باشد و تمام نیازهای این دانش آموزان را برطرف کند.محمودنژاد همچنین به مشکلات دانش آموزان کم توان ذهنی در هنگام استفاده از شاد اشاره کرد و گفت: این دانش آموزان از توجه و تمرکز پایینی برخوردارند، لذا امکان اینکه بتوانند بر روی صفحه اندروید تمرکز کنند بسیار سخت است و نیازمند تبلتهایی با صفحه های بزرگ هستند که به راحتی بتوانند روی آن تمرکز کنند. در این راستا اعلام شده بود که ۳۰ هزار تبلت توزیع می شود اما هنوز خبری در این خصوص دریافت نشده است.محمودنژاد خطاب به طراحان شبکه شاد و آموزش و پرورش گفت: کودک معلول کم توان ذهنی آموزش پذیر که در شرایط عادی، معلم بیش از ۵ بار او را صدا میزد تا توجه او را جلب کند، چطور در برنامه ای که معلم را نمیبیند و تمرکز و توجه برای این کودک بسیار سخت است میتواند به او کمک کند.وی با بیان اینکه حدود ۹۰ هزار دانش آموز در مدارس استثنایی در حال تحصیل هستند، تصریح کرد: البته هیچ گونه برآورد کاملی از تعداد دانش آموزان معلول در کشور وجود ندارد. اما به طور کلی باتوجه به شرایط خاص این دانش آموزان، برنامه شاد به خصوص برای ناشنوایان مناسب نیست.مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران تاکید کرد: آموزش و پرورش هیچ گونه تعاملی با ما به عنوان فعالان مدنی حوزه معلولان در خصوص طراحی برنامه شاد نداشته و حتی در این خصوص نظر خواهی هم نکرده است حال آنکه این برنامه باید به گونه ای باشد که به نیازهای همه دانش آموزان پاسخ دهد.