گروه جامعه: معاون آموزش دوره متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه نگران ترک تحصیل پنهان دانش آموزان به ویژه در دوره متوسطه هستیم، گفت: در سال های قبل به واسطه حضور نیافتن در مدرسه، مدیر و معلم متوجه ترک تحصیل دانش آموز می شد و برای بازگشت او به تحصیل تلاش می کرد اما اکنون شناسایی این دانشآموزان سخت شده است.محمدرضا ناظم زاده اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد دانش آموزان دوره متوسطه دسترسی به آموزش مجازی دارند و بخشی که به دلایل مختلف دسترسی به آموزش مجازی ندارند، شناسایی شده اند و شیوه های دیگر آموزشی برای آنها پیش بینی شده است.وی افزود: از ابتدای سال تحصیلی مدیران مدارس مکلف شده اند اطلاع آموزشی تمام دانش آموزان را داشته باشند، یعنی مدیر هر مدرسه بداند دانش آموز از چه آموزشی بهره می برد.معاون آموزش دوره متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص ترک تحصیل های پنهان دانش آموزان، گفت: نگران ترک تحصیل های پنهان هستیم که این موضوع توسط افراد دغدغه مند نیز مطرح شده است. در سال های قبل به واسطه غیبت در مدرسه، مدیر و معلم متوجه ترک تحصیل دانش آموز می شد و تلاش می کرد دانش آموز را بازگرداند، ولی الان شناسایی این دانشآموزان سخت شده است.وی با اشاره به اینکه در حوزه متوسطه با این مساله روبرو هستیم که برخی دانش آموزان وارد فضای کار می شوند و این موضوع مشکلی برای ما شده است، تاکید کرد: اینجا جایی است که باید دایه دلسوزتر از مادر باشیم و به عنوان متولی آموزش و پرورش وظیفه داریم دانش آموز را رصد کنیم تا خللی در روند آموزش آنها اتفاق نیفتد.
ناظم زاده با اشاره به آمار دانش آموزان ترک تحصیل کرده در استان، گفت: اطلاع داریم تعدادی از دانش آموزان ترک تحصیل کرده اند و باید تلاش کنیم این تعداد به حداقل برسد، چون در سال های آینده ممکن است به خاطر این ترک تحصیل ها دچار چالش جدی شویم.وی همچنین با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش با راه اندازی شبکه شاد کار بزرگی انجام داد، تصریح کرد: درحال حاضر بسیاری از منتقدان اعتراف می کنند شبکه شاد ارتقا پیدا کرده و قرار است به سرعت مطلوب برسد تا دانش آموزان بتوانند از این فضای امن و رایگان استفاده کنند.به گزارش ایسنا، معاون آموزش دوره متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان تعداد کل دانش آموزان استان اصفهان را ۸۶۸ هزار و ۳۷۲ نفر اعلام کرد و گفت: هم اکنون ۷۶۰ هزار و ۳۱۲ نفر در شبکه شاد احراز هویت شده اند که روز به روز درحال افزایش است و حدود ۶۰۰ هزار نفر در این شبکه فعال هستند.وی خاطرنشان کرد: به مدیران مدارسی که از نرم افزارهای دیگر استفاده می کنند نیز توصیه کرده ایم در یک کوچ آرام وارد شبکه شاد شوند، این درحالی است که هم اکنون آموزش مجازی جای خود را باز کرده و جزو برنامه های اصلی آموزش و پرورش ارتقا آموزش مجازی است تا در پساکرونا نیز به نحو مطلوبی مورد استفاده قرار گیرد. ناظم زاده همچنین در خصوص امتحانات دوره متوسطه نیز گفت: از ابتدای سال تحصیلی قصد داریم امتحانات دوره متوسطه را به صورت حضوری برگزار کنیم و این نظر کارشناسی بود، اما اولویت اول سلامت دانش آموزان است، بنابراین امتحانات به صورت غیرحضوری برگزار می شود به غیر از پایه دوازدهم که سال گذشته امتحانات خود را نتوانسته بودند بگذرانند و تعداد بسیار اندکی هستند.
وی با بیان اینکه توصیه کردیم فضای برگزاری امتحانات مجازی، فضای اعتماد باشد، افزود: از خانواده ها هم خواسته ایم کمک کنند امتحانات مجازی در کمال سلامت برگزار شود.معاون آموزش دوره متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان در خصوص امتحان هنرستان نیز تصریح کرد: دانش آموزان هنرستان سه نوع درس دارند، در مورد دروس عمومی امتحانات به صورت مجازی مثل بقیه دانش آموزان برگزار می شود، در مورد دروس فنی-تخصصی -تئوری هم امتحانات به صورت مجازی برگزار می شود، اما یک نوع آموزش کارگاهی دارند که اعتقاد همه کارشناسان بر این است که نمی توان به صورت مجازی برگزار کرد.وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که ستاد مقابله با کرونا اجازه حضور در کارگاه ندهند، امتحانات این دروس هنرستان را برگزار نمی کنیم، گفت: اگر ستاد کرونا مجوز بدهند بعد از عید این کارگاه ها را به صورت تجمیعی برگزار خواهیم کرد.ناطم زاده خاطرنشان کرد: کارگاه های هنرستان در فضای بزرگ با تعداد کم دانش آموز برگزار می شود و می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی در صورت صدور مجوز، آموزش های کارگاهی را شروع کرد.وی با تاکید براینکه در همین شرایط سخت که آموزش ها به سختی به دانش آموزان ارایه می شود، از دانش آموزان اتباع خارجی هم غافل نبوده ایم، گفت: حدود ۵۶ هزار دانش آموز اتباع خارجی داریم که ۱۲ هزار نفر در دوره متوسطه اول و ۶ هزار نفر در متوسطه دوم تحصیل می کنند، این درحالی است که جدا از وظیفه انسانی، آموزش آنها را برای سلامت جامعه ضروری می دانیم.