گروه اقتصادی: یك عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد کسب و کارهای مجازی فعال در فضای اینستاگرام وجود ندارد، از افزایش فعالیت کسب و کارها در فضای اینستاگرام بعد از شیوع ویروس کرونا خبر داد.
رضا الفت نسب، اظهار کرد: عدد ۲۰۰ هزار کسب و کار چندین بار مطرح شده، اما به طور کلی آمار دقیقی از تعداد و گردش مالی کسب و کارها در اینستاگرام وجود ندارد. با این حال شواهد حاکی از افرایش فعالیتهای اقتصادی در فضای اینستاگرام بعد از شیوع ویروس کرونا است.
وی با بیان اینکه آمارها بر اساس تحلیلهای برخی مراکز مرتبط است و عدد مشخصی وجود ندارد، تصریح کرد: به نظر میرسد رقم فعالیت کسب و کارها در فضای مجازی عدد کمی نباشد و فیلتر شدن آن آسیب زیادی به کسب و کارها وارد میکند. البته این اتفاق بعید است و قوه قضاییه هم اخیرا اعلام کرده که چنین قصدی ندارد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازیدر پاسخ به سوالی درباره آسیبهای فعالیت کسب و کارها در فضای اینستاگرام و احتمال کلاهبرداری در این فضا، گفت: با توجه به اینکه فضای اینستاگرام ساماندهی نشده، امکان وجود افراد سوء استفادهگر در این فضا وجود دارد. علت ساماندهی نشدن کسب و کارها در فضای مجازی نیز این است که سرورها در اختیار ایران نیست و ارتباطی هم بین جمهوری اسلامی ایران و اینستاگرام به طور رسمی وجود ندارد. به عبارت دیگر در چنین شرایطی ساماندهی کردن کسب و کارهای فعال در اینستاگرام فایدهای هم ندارد.
وی افزود: ما معتقدیم یک ساماندهی حداقلی با احراز هویت فردی و مکانی افراد و ایجاد قالبی بر اساس آن برای رسیدگی به شکایات و کلاهبرداریها میتواند مفید باشد. البته با توجه به عدم دسترسی ما به سرورها، کسب و کارها میتوانند از فرآیند یاد شده تبعیت نکنند، بنابراین باید طرح جنبه تشویقی داشته باشد. باید بپذیریم که اینستاگرام با تعداد کاربران زیاد وجود دارد و خرید و فروش در آن اتفاق میافتد، اما این فضا رها شده است. با این حال به جز داشتن توافق با اینستاگرام راههای دیگری هم وجود دارد که البته راههای سختی است.
الفت نسب همچنین با اشاره به تعداد بالای نصب اینستاگرام، گفت: بسیاری از کسب و کارها هم در کنار سایت از فضای اینستاگرام به عنوان یک ابزار تکمیلی استفاده میکنند. همچنین پیشنهاد ما این است که در صورت فراهم شدن زیرساختها، بخش خصوصی سرویسی مشابه اینستاگرام ایجاد و در کنار آن فعالیت کند. همانطور که اپلیکیشنهای داخلی مسیریابی مثل نشان و بلد در کنار ویز فعالیت میکنند و رشد خوبی هم داشتند، میتوان فضای مشابهی در کنار اینستاگرام ایجاد کرد و فعالیت کسب و کارها را نیز در آن ساماندهی کرد.