گروه جامعه: معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان گفت: آموزش عالی با چالش کمیت مواجه نیست و با چالش کیفیت مواجه است، این درحالی است که وقتی به سمت کیفیت می رویم کار دشوارتر می شود.یوسف شاقول امروز (شنبه- ۱۸ بهمن ماه) در مراسم افتتاح پروژه های عمرانی دانشگاه اصفهان که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در این دانشگاه تلاش شد دانشجویان نو ورود احساس غربت نکنند و تور مجازی برگزار شد تا دانشجویان با دانشگاه آشنا شوند. آموزش مجازی نه تنها در آموزش، بلکه در امور پیرامونی نیز قابلیت های بسیاری دارد و در همه گیری کرونا تلاش کردیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.وی با اشاره به راه اندازی دو مرکز در راستای ارتقا کیفیت آموزشی در دانشگاه اصفهان که از سوی دانشکده علوم تربیتی تنظیم شده است، گفت: آموزش عالی امروز با چالش کمیت مواجه نیست و با چالش کیفیت مواجه است، این درحالی است که وقتی به سمت کیفیت می رویم کار دشوارتر می شود.
شاقول با بیان اینکه برای ارتقا کیفیت آموزش حداقل باید سه مولفه را درنظر گرفت، این سه مولفه را استاد، دانشجو و محتوای آموزشی اعلام کرد و افزود: از زمانی که اختیار برنامه درسی به دانشگاه ها سپرده شد، دانشگاه اصفهان این فرصت را مغتنم شمرد و در حال حاضر همه گروه ها می دانند اگر برنامه هایشان از ۵ سال تجاوز کرد، احتمالا با لغو و نگرفتن دانشجو مواجه می شوند.معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان به فعالیت مرکز توسعه صلاحیت های علمی در دانشگاه اصفهان که با نام TDC نام گذاری شده اشاره کرد و گفت: این مرکز در دانشکده علوم تربیتی شکل گرفت که از قبل فعالیت هایی برای کارگاه ها در نظر داشت، اما تلاش کردیم تمام امور توانمندسازی و تدریس اعضای هیات علمی متمرکز در یک مرکز شود تا بدانند آموزش به محاق نرفته و همچنان ماموریت اصلی دانشگاه است.وی ادامه داد: ساختار این مرکز به این صورت است که یک رئیس، شورای سیاست گذاری و کارگروه توسعه صلاحیت حرفه ای تدریس دارند. اگر موفق به اجرای خوب در دانشگاه اصفهان شویم ممکن است برای مرکز جذب هیات علمی نیز ایده ای در اختیار بدهد. تمام ابعادی که به نظر می رسد ارتقا کیفیت آموزشی باید معطوف به آن باشد در کارگروه های مختلف پیش بینی شده است.
به گزارش ایسنا، معاون آموزشی دانشگاه اصفهان به فعالیت های انجام شده در زمینه توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاه اشاره و اظهار کرد: کارگاه های اقتضائات تدریس در فضای مجازی از جمله اقدامات انجام شده است و شاید اگر این مرکز نبود در بحران کرونا نمی توانستیم به خوبی آموزش را پیش ببریم.وی یکی دیگر از ماموریت های کارگروه تدریس را مشاوره تدریس برشمرد و افزود: در کارگروه ارزیابی و بهبود کیفیت تدریس نیز اقداماتی همچون تدریس فرم ارزیابی و ارزیابی الکترونیک انجام شده است.شاقول ادامه داد: در کارگروه جذب، فرم سیاهه مشاهده تدریس تنظیم شده و در نهایت حمایت از طرح های دکتری را داشته ایم.معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان افزود: مرکز دیگری که باز هم به همت دانشکده علوم تربیتی شکل گرفته، مرکز بالندگی مسیر شغلی دانشجویان است که در اسفند ۹۸ اساسنامه آن تنظیم شد، اما متاسفانه شیوع ویروس کرونا لطمه زیادی به آن زد.وی تصریح کرد: با همه مضیقه های که این مرکز به خاطر ویروس کرونا با آن مواجه بود، فعالیت خود را استمرار داد و از جمله فعالیت های این مرکز برگزاری مدرسه تابستانه اشتغال پذیری، برگزاری کارگاه تربیت مشاوره انتخاب رشته و اجرای برنامه انتخاب رشته خردمندانه بود. همچنین وبینار اشتغال پذیری از افسانه تا واقعیت نیز برگزار شد که با استقبال خوبی مواجه شد.وی با یادآوری اینکه در دانشگاه اصفهان تقریبا همه گروه ها دارای ارزیابی درونی هستند که براساس آن برنامه کلان ۵ ساله برای خود را تدوین می کنند، گفت: امیدواریم این فعالیت ها منجر به ارتقا کیفیت آموزش در دانشگاه اصفهان شود.