گروه فناوری: فیسبوک هنوز برای بسیاری، هم معنی با اینترنت است؛ اما براساس تحقیقاتی که اخیرا توسط یک موسسه اروپایی انجام شده، این شبکه اجتماعی برای نوجوانان مرده است و آنها دیگر تمایلی به استفاده از فیسبوک ندارند. اما جایگزین فیسبوک برای آنها چیست؟
تحقیقاتی که اخیرا توسط یک موسسه اروپایی انجام شده نشان میدهد که نوجوانان دیگر تمایلی به استفاده از فیس بوک ندارند و در عوض به توییتر، اینستاگرام، واتساپ و اسنپچت روی آوردهاند. در این تحقیق گروهی از کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک در 8 کشور اروپایی که در بازه سنی بین 16 تا 18 سال قرار داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند.
این تحقیق نشان میدهد که نوجوانان به جایگزینهای فیس بوک روی آوردهاند، اما افراد مسنتر هنوز فیسبوک را ترجیح میدهند. دایل میلر؛ مدیر گروه پژوهشی میگوید: بیشتر نوجوانان حتی از اینکه در فیس بوک عضو باشند، خجالت میکشند. ابتدا پدر و مادرها برای کنترل فرزندان خود به فیس بوک پیوستند، اما حالا نوجوانان میگویند که اولیاء آنها مایل هستند تا فرزندانشان در فیسبوک فعال باشند!
برای نوجوانان اهمیتی ندارد که شبکههای اجتماعی جایگزین، امکانات کمتری داشته و حتی کار کردن با آنها پیچیدهتر از فیسبوک باشد. حتی برای آنها اهمیتی ندارد که چه میزان از اطلاعات آنها توسط این سرویسها مورد استفاده قرار گیرد یا حتی اگر از اطلاعات شخصی آنها استفاده غیرمجاز شود. مهمترین دلیل نوجوانان برای ترک فیسبوک عضو شدن اولیاء آنها در این شبکه اجتماعی است. اکثر نوجوانان لحظهای که به فکر ترک فیسبوک افتادهاند را همان زمانی دانستهاند که با تقاضای دوستی مادر خود در فیسبوک مواجه شدهاند.
این تحقیق نشان میدهد که آنچه برای نوجوانان از اهمیت ویژهای برخوردار است، حریم خصوصی و عدم دخالت والدین در اعمال آنها است. از سوی دیگر نیز پدر و مادرها تمام تلاش خود را میکنند تا کنترل بیشتری بر روی فرزندان خود داشته باشند. این تحقیق همچنین نشان میدهد که 40 درصد از کاربران ایتالیایی فیس بوک هرگز به صفحه تنظیمات حریم خصوصی خود سر نزدهاند و حفظ حریم شخصی نیز برای 80 درصد آنها اصلا اهمیتی ندارد. یعنی برای آنها مهم نیست اگر اطلاعات شخصیشان در اختیار دیگری بیافتد. اگر فیسبوک به همین ترتیب پیشرود احتمالا طی سالهای دیگر با کاهش محبوبیت روبرو خواهد شد.