گروه جامعه: ادعایی درباره دلیل قراگرفتن خانم ها در واگن های اول و آخر مترو در شبکه های اجتماعی مطرح شد که بازتاب زیادی در شبکه های اجتماعی داشت. در این ادعا دلیل این که خانم ها در واگن های اول و آخر قرار دارند نفوذ شرکت های بیمه است. آن ها مدعی شده اند به دلیل آسیب پذیرتر بودن واگن های اول و آخر نسبت به دیگر واگن ها و کمتر بودن دیه زنان شرکت های بیمه برای این که در صورت حادثه پول کمتری پرداخت کنند به این کار اقدام کرده اند. در ادامه در کنار بررسی این ادعا به دلایلی که واگن های اول و آخر مترو در اختیار بانوان قرار گرفته پرداخته ایم.
آیا تفاوت دیه زن و مرد مطرح است؟
همان طور که گفتیم برخی مدعی شده اند تفاوت دیه مرد و زن دلیل این اتفاق است در حالی که بر اساس قانونی که در سال 1395 تصویب شده دیه زن و مرد در تصادفات برابر است. بنا بر ماده 10 قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث بیمه گر مکلف است در ایفای تعهدات مندرج در این قانون خسارت وارد شده به زیان دیدگان را بدون لحاظ جنسیت و دین تا سقف تعهدات بیمه نامه پرداخت کند و در این باره دیه زنان با دیه مردان برابر است.
آیا واگن های مخصوص خانم ها مختص ایران است؟
برخی فکر می کنند واگن های مخصوص بانوان فقط در ایران وجود دارد اما با نگاهی به متروی دیگر کشورها می توان متوجه شد که واگن های بانوان تنها اختصاص به ایران ندارد و ابتکار ما ایرانی ها نیست بلکه این اتفاق در پاسخ به نیازی است که بانوان در نقاط مختلف جهان احساس کرده اند. ژاپن، هند، مصر، اندونزی، تایوان و ... واگن های ابتدایی مترو را در اختیار بانوان قرار می دهند البته در مصر واگن های وسط معمولا مخصوص بانوان است. در اندونزی هم واگن های ابتدایی مترو به رنگ صورتی است وتنها بانوان و معلولان اجازه استفاده از آن را دارند.
دلیل این انتخاب چیست؟
همان طور که گفتیم دیه زن و مرد در تصادفات از سال 1395 برابر شده اما شاید برخی مدعی شوند از آن جایی که واگن های اول و آخر از شهریور 1385 مخصوص بانوان شد در آن زمان پایین بودن دیه مطرح بوده است این در حالی است که همان طور که خواندید در دیگر کشورها هم واگن های اول و آخر در اختیار خانم ها قرار دارد در حالی که در آن کشورها تفاوت دیه زن و مرد مطرح نیست. برخی معتقدند این انتخاب به این دلیل است که خانم ها در این واگن ها احساس راحت تری نسبت به واگن های دیگر دارند چون در واگن های وسط آن ها توسط واگن های مردان احاطه می شوند و آسایش کمتری نسبت به واگن های اول و آخر خواهند داشت که فقط از یک سو با واگن آقایان در ارتباط است.