به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۹ - ۱۱:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۲۷ ساعت ۲۰:۳۷
کد مطلب : ۲۸۸۷۵۴

قول بریتانیا برای پذیرش ۲۰ هزارافغان

قول بریتانیا برای پذیرش ۲۰ هزارافغان
گروه بین الملل: بعد از افتادن کنترل کابل به دست طالبان، دولت بریتانیا قول داده است تا ۲۰ هزار شهروند افغانستان را به عنوان پناهنده بپذیرد.
وزارت کشور بریتانیا گفت که این گروه به تدریج در سال های آینده فرآیند اقامت در بریتانیا را طی خواهند کرد.در سال نخست پنج هزار پناهجو برای سکونت در بریتانیا واجد شرایط خواهند بود که علاوه بر پنج هزار مترجم و سایر کارکنانی است که برای دولت بریتانیا در افغانستان کار کرده اند.زنان، دختران و سایر کسانی که در شرایط اضطراری هستند در این برنامه اولویت خواهند داشت.کسانی که بیش از همه در معرض بدرفتاری و نقض حقوق انسانی خود از سوی طالبان قرار دارند در کانون توجه این برنامه جابجایی خواهند بود.
در تحولی دیگر دفتر نخست وزیری گفت که  جانسون درباره آخرین تحولات افغانستان تلفنی با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفت و گو کرده است.
جانسون در این تماس گفت نباید اجازه داد دستاوردهای بیست سال اخیر از دست برود و بر "حفاظت در برابر تهدید برآمده از تروریسم و ادامه حمایت از مردم افغانستان" تاکید کرد.
گفته می شود دو رهبر بر عزم خود برای همکاری نزدیک برای خارج کردن حداکثر افراد ممکن از افغانستان تاکید کردند.براساس بیانیه دفتر نخست وزیر آن دو "اتفاق نظر داشتند که جامعه جهانی باید برای جلوگیری از یک بحران انسانی در افغانستان متحد شود."
 جانسون  با اعلام "برنامه اسکان مجدد شهروندان افغان" گفت: "ما مدیون همه کسانی هستیم که در بیست سال گذشته برای بهبود وضعیت افغانستان به ما یاری رسانده اند."
"بسیاری از آنها، به خصوص زنان، اکنون نیازمند کمک فوری ما هستند. مایه افتخار است که بریتانیا توانسته این برنامه را برای کمک به آنها و خانواده هایشان برای زندگی امن در بریتانیا تنظیم کند."پریتی پاتل وزیر کشور گفت که دولت بریتانیا "همواره در کنار کسانی در جهان خواهد ایستاد که هنگام فرار از سرکوب یا ستم نیازمند کمک هستند."
دولت بریتانیا تاکید کرده است که برنامه تازه "امنیت ملی را به خطر نمی اندازد" و قول داده است که کلیه کسانی که وارد بریتانیا می شوند " از آزمون های امنیتی سفت و سختی عبور خواهند کرد."
دولت بریتانیا برنامه دیگری تحت عنوان "سیاست نقل مکان و یاری مردم افغانستان" (اِی آر اِی پی) دارد که به شهروندانی که در خطوط مقدم برای دولت بریتانیا کار کرده اند فرصت زندگی در این کشور را می دهد.براساس آن طرح حدود پنج هزار خدمه - از جمله مترجمان - و خانواده های آنها امسال به بریتانیا نقل مکان می کنند. تقریبا دو هزار نفر از روز ۲۲ ژوئن وارد این کشور شده اند.
دولت می گوید که از روز شنبه ۵۲۰ شهروند بریتانیایی، دیپلمات و خدمه افغان با پروازهایی افغانستان را ترک کرده اند. وزارت خارجه به کلیه شهروندان بریتانیا توصیه کرده این کشور را ترک کنند.یکی از کسانی که از حکومت طالبان می گریزد یک کارمند سابق "شورای بریتانیا" در افغانستان است که نگران تلافی جویی این گروه به خاطر کار برای دولت بریتانیا است.
این مرد که نامش برای حفظ امنیت او فاش نمی شود گفت که بیش از یک ماه قبل از طریق یکی از برنامه های نقل مکان برای گرفتن ویزای بریتانیا درخواست داد اما هنوز پذیرفته نشده.او گفت: "طالبان دور و بر خانه ما در گردش هستند و من پیام ها و اخطارهایی از آنها دریافت کرده ام."
"خیلی وقت ها اشکم سرازیر می شود، نه برای اینکه حقوق یا چیزهای دیگری را از دست داده ام، بلکه برای خانواده ام. سه دختر و یک همسر دارم و کس دیگری نیست که به امرار معاش آنها کمک کند. اگر من بمیرم چه کسی به آنها رسیدگی خواهد کرد؟"نیک توماس-سایموندز وزیر کشور سایه از حزب لیبرال دمکرات گفت "داشتن برنامه ای برای کمک به بازسازی زندگی این افراد در بریتانیا کار درستی است."اما او افزود: "بی کفایتی دولت برای برنامه ریزی در این زمینه باعث شده جان شمار خیلی بزرگی از افغان ها به خطر بیافتد، به خصوص کسانی که در کنار بریتانیایی ها خدمت کرده اند و زنان و دختران."او گفت که پذیرش ۲۰ هزار نفر باید "نقطه شروع باشد نه هدف."



 
برچسب ها: طالبان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها