گروه جامعه: با شیوع کووید-۱۹ به طور کلی جامعه آموزشی کشورها در وضعیتی اضطراری قرار گرفت و نظامهای آموزشی در برابر سناریویی پیش بینی نشده و بیسابقه قرار گرفتند و برای نخستین بار همه کشور ها چه فقیر و چه غنی و چه توسعه یافته و چه درحال توسعه با مشکلی واحد روبرو شدند.
به گزارش ایسنا و بنا بر گزارش منتشر شده از سوی مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور آموزش و پرورش، آموزش بیش از 1.5 میلیارد یادگیرنده در ۱۹۲ کشور تحت تأثیر این بحران قرار گرفت. به عبارتی آموزش حدود ۹۰ درصد از کل یادگیرندگان دنیا تحت تأثیر قرار گرفت و در فروردین سال ۹۹ بالاترین میزان اثرگذاری بحران بر آموزش جهان را شاهد بودیم. اما رفته رفته با تلاش کشورها و از سرگیری آموزش ها به شیوههای مختلف، این آمار تغییراتی داشت. در حال حاضر (۲۳ شهریور ۱۴۰۰) وضعیت آموزش یادگیرندگان جهان در چهار گروه قابل بررسی است:
مدارسی که کاملاً بازهستند و در نتیجه تحت تأثیر بحران شیوع بیماری نیستند
مدارسی که در تعطیلات بین ترم ها و پایه ها هستند و بنابراین تعطیلی فعلی آنها ناشی از شیوع بیماری نیست (تعدادی از یادگیرندگان در حال سپری کردن کردن تعطیلات بین ترم ها و پایه ها هستند و کلا آموزش ها به حالت تعلیق درآمده اند مثل تعطیلات تابستان در ایران)
مدارسِ تعطیلِ ناشی از شیوع کووید-۱۹
مدارسی که نیمه باز هستند
بنابراین مدارس گروه ۱ و ۲ حالت عادی را طی می کنند و تحت تأثیر بیماری نیستند اما گروه ۳ و ۴ تحت تأثیر بحران شیوع بیماری قرار دارند.بر اساس پایگاه داده های مرکز آمار یونسکو از تعداد 900 میلیون و 341 هزار و 872 یادگیرنده که از پیش دبستانی تا دانشگاه بهصورت ملی ثبت نام کرده اند (یعنی این تعداد بر اساس وضعیت ثبت نامشان می بایستی در کلاس های درس حاضر باشند) 142 میلیون و 943 هزار و 743 یادگیرنده تحت تأثیر قرار گرفتند و به دلیل شیوع بیماری مدارس برای آنها بسته است. این تعداد ۲/۸ % از کل یادگیرندگان ثبت نام شده در ۱۹ کشور را شامل میشود. همچنین 757 میلیون و 938 هزار و 129 یادگیرنده یا آموزش ترکیبی میبینند(هم حضوری هم آنلاین) یا برخی مناطق کشور باز و برخی بسته است و یا برخی پایه ها حضوری در کلاس درس حاضر هستند.