گروه بین الملل: بحران کمبود سوخت در بریتانیا از یک سو بر طول صفهای پمپبنزین افزوده، و همزمان کمبود رانندگان کامیون سبب شده تصویر قفسههای خالی سوپرمارکتها بیشازپیش به چشم بیاید. برخی کارشناسان برکسیت را یکی از دلایل وضع کنونی میدانند.
دو دهه پیش کمبود راننده کامیون سبب شد بریتانیا از نیروی کار اروپای شرقی استفاده کند و هرچند این نیاز امروز کمتر نشده، بریتانیاییها بعد از برکسیت میگویند نمیخواهند آدم تحصیلنکرده از اروپا وارد کشورشان شود.
نیکلای رشکوف، مسئول بخش اروپای اتحادیهٔ ترابری بلغارستان، با اشاره به این موضوع میگوید: «اما رانندگی کامیون مدرک دانشگاهی لازم ندارد.» او همچنین شرایط بد کار، احتمال گیرکردن در گمرک دوور و نیز مالیات و عوارض جادهای سنگین در بریتانیا را از دلایل بیرغبتی رانندگان برای رفتن به این کشور بر میشمرد.
دولت بوریس جانسون بعد از چند تحمل هفته فشار و انتقاد اعلام کرد برای تخفیف مشکل، ۵ هزار ویزای موقت برای رانندگان خارجی کامیون صادر میکند.
اما روبی مکگرگور اسمیت، رئيس مجمع صنایع بریتانیا این کار را «پاشیدن کاسه آب روی آتش عظیم» خواند. ادوین آتما از اتحادیه حملونقل جادهای هلند نیز چنین طرحی را «ناواقعبینانه» خواند و افزود:«کدام رانندهای کارش را در اروپا رها میکند که با یک ویزای سه ماهه به بریتانیا برود؟»
اما تنها بریتانیا نیست که با مشکل کمبود راننده کامیون دستوپنجه نرم میکند. بهنوشته وبسایت ترانسپرت اینتلجنتس اروپا هماکنون ۴۰۰ هزار راننده کامیون کم دارد و خود بریتانیا اعلام کرده دستکم به ۱۰۰ هزار راننده کامیون نیاز دارد. آلمان و لهستان هم با کمبود شدید رانندهٔ تریلی روبهرو هستند.دستاندرکاران بخش حملونقل جادهای میگویند شرایط بد کار، اجبار پیمودن مسافتهای طولانی، و سپری کردن زمان زیاد دور از خانه از جمله دلایلی است که سبب شده بسیاری از رانندگان شغل عوض کنند.
مشکل کمبود رانندگان کامیون از یک دهه قبل پیشبینی شده بود. برخی شرکتهای حملونقل کامیونی هم دفترشان را به کشورهایی نظیر لهستان یا ترکیه منتقل کردهاند تا از هزینهها کم کنند. اما قوانین کار اروپا در این زمینه هم دستوپاگیر است.اتحادیه رانندگان کامیون اروپا اعلام کرده که برای بهبود شرایط فعلی، کشورهای عضو اتحادیه باید قوانین و شرایط کاری بخش حملونقل جادهای را اصلاح کنند و بهبود ببخشند.