گروه علم و فناوری: روزنامه همشهری نوشت: چندی پیش اعلام شد که نخستین خودروی برقی یا بهاصطلاح دقیقتر کوادسایکل(موتور چهارچرخ) ایرانی با دریافت مجوز، پلاکگذاری شده است و بدینترتیب ایران هم سرانجام بهصورت عملیاتی گام در راه طولانی برقیشدن گذاشت؛ موضوعی که میتواند با جدیتر شدن و توسعه بیشتر به جنگ با آلودگی هوا برخیزد؛ معضلی که سالهاست گریبان شهرهای بزرگ کشور را گرفته و همهساله خسارتها و تلفات فراوانی را به جامعه ما وارد میآورد.
تولید خودروهای تمامبرقی در دنیا درحالی شتاب بالایی بهخود گرفته که گزارشهای بسیار دردناکی درخصوص شرایط اقلیمی و تغییرات آبوهوایی زمین منتشر شده است. انتشار گازهای گلخانهای همچنان بزرگترین خطر برای حیات در کره خاکی محسوب میشود و اگر کشورهای جهان به سمت انتشار صفر کربن حرکت نکنند، آنگاه باید انتظار فجایع بزرگ زیستمحیطی را داشته باشیم. آمارها اکنون نشان میدهد خیز جهانی برای خودروهای برقی بیشتر شده است.
براساس تحلیلی که خبرگزاری رویترز منتشر کرده است، خودروسازان جهانی قصد دارند تا سال2030بیش از 515 میلیارد دلار برای خودروهای برقی و باتریهای آن هزینه کنند و سرمایهگذاریهایشان را با هدف دور کردن خریداران خودرو از سوختهای فسیلی و رسیدن به اهداف کربنزدایی افزایش دهند. کمتر از 3سال پیش، تحلیل مشابهی از رویترز نشان داد که شرکتهای خودروسازی قصد دارند 300میلیارد دلار برای خودروهای الکتریکی و فناوریهای مرتبط هزینه کنند، اما الزامات کربن صفر در شهرهایی مانند لندن و پاریس و کشورهایی از نروژ گرفته تا چین به تعهدات سرمایهگذاری مرتبط با خودروهای برقی این صنعت فوریت بیشتری بخشیده است.
بررسیهای دیگر با پیشبینیهای مخارج متفاوتی همراه بوده است. در ماه ژوئن، شرکت مشاوره AlixPartners اعلام کرد که سرمایهگذاریهای صنعت خودرو در بخش وسایل نقلیه الکتریکی تا سال2025 به 330 میلیارد دلار خواهد رسید. طبق گفته AlixPartners، در سال2020، تمام خودروسازان جهانی روی هم نزدیک به 225میلیارد دلار برای سرمایهگذاریها، تحقیق و توسعه هزینه کردهاند.
تسلا، بزرگترین تولیدکننده خودروهای برقی در جهان، بهنظر میرسد تنها شرکتی است که تقریباً هر وسیله نقلیهای را که میتواند بسازد، میفروشد و در حال آمادهسازی گیگافکتوریهای (کارخانههای بسیار بزرگ) چند میلیارد دلاری جدید در نزدیکی شهرهای برلین و آستین است که ظرفیت تولید سالانه این شرکت را به میزان قابلتوجهی افزایش میدهد.
برایان ماکسیم، رئیس پیشبینی پیشرانه جهانی در مؤسسه AutoForecast Solutions، تعهدات سرمایهگذاری فزاینده در برقیسازی وسایل نقلیه را به جنگ سرد تشبیه میکند. او در این خصوص میگوید: «زمانی که چند تولیدکننده برنامههای EV (خودروهای برقی) را اعلام کردند، بقیه باید برنامههای خود را اعلام میکردند، اما بهنظر میرسد که آنها عقب ماندهاند. این باعث میشود که بسیاری از تولیدکنندگان خودرو برای سالها حجم تولید قابلتوجهی را برای دستهبندی خودروهایی که مقبولیت مصرفکننده ناشناختهای دارند، برنامهریزی کنند که این حداقل سود را برایشان خواهد داشت.»
در همین حال، فشارهای سیاسی و نظارتی بر خودروسازان جهان در حال افزایش است تا تولید خودروها با سوخت فسیلی ازجمله هیبریدیهای بنزینی - الکتریکی را طی 10تا 15سال آینده کاهش داده و در عین حال تولید مدلهای تمام الکتریکی را افزایش دهند. تعدادی از کشورها، از سنگاپور گرفته تا سوئد اعلام کردهاند که تا سال2030فروش خودروهای موتور احتراقی جدید را ممنوع خواهند کرد.
گروه فولکس واگن آلمان که هنوز هم در حال بهبود شرایط از نظر مالی پس از رسوایی تقلب آلایندگی دیزلگیت در سال2016 است، با بیش از 110میلیارد دلار تعهدات سرمایهگذاری در خودروهای برقی و همچنین باتری آنها تا سال2030، همچنان یک پیشتاز در این صنعت محسوب میشود.