مهرشاد کارخانی که با فیلم «دربست آزادی» در بخش «نوعی تجربه» سیودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر حضور دارد نسبت به وضعیت نمایش فیلمهای «نوعی تجربه» در برج میلاد و نوع برخورد با فیلمهای مستقل اعتراض کرد. او در یادداشتی با عنوان «جشنواره فیلم فجر یک هیجان بیهوده است؟» که در اختیار بخش سینمایی خبرگزاری ایسنا قرار داده، ابراز عقیده کرده است: «مدیران جشنواره فیلم فجر مانند «فالگیرها» عمل میکنند. آنها از ابتدا با فیلمهای مستقل مقرضانه برخورد میکنند و با ترفندهای فالگیرانه فیلمهای خودی و رانتخوار را محبوب میشمارند. این جشنواره هیچ تأثیر مثبتی در رشد سینمای امروز ایران نخواهد داشت بلکه لطمهای جبرانناپذیر به سینمای ایران خواهد زد.
فیلمسازان و منتقدان مستقل سینما، نباید فریب این هیجان بیهوده را بخورند. نمایش فیلمهای «نوعی تجربه» در یک سالن کوچک 50 نفری در برج میلاد یک فاجعه تاریخی در سینمای ایران به حساب میآید چون چگونه نمایش دادن یک فیلم مهمتر از ساخت آن است. در تنظیم ساعت نمایش فیلمها در برج میلاد آنقدر بیبرنامگی وجود دارد که اهالی رسانه و منتقدان فیلمها را نیمهکاره میبینند و بسیاری از فیلمهای بخش «نوعی تجربه» با سالنهای تقریبا خالی روبرو هستند. فیلمسازان مستقل در جشنواره فیلم فجر همیشه مهجور بودند و باید این را پرسید که آیا مدیران و فیلمسازان فیلمهای فاخر با هزینههای میلیاردی در گیشه پاسخگوی ورشکستگی امروز سینمای ایران هستند؟» بنا بر این گزارش، فیلم «دربست آزادی» به کارگردانی مهرشاد کارخانی شامگاه 17 بهمنماه در سالن شماره 4 برج میلاد در ساعت 20 به نمایش درآمد که با فیلم «همه چیز برای فروش» به کارگردانی امیرحسین ثقفی و نشست پرسش و پاسخ آن همزمان در سالن نمایش این فیلم تعداد محدودی مهمانان کارگردان حضور داشتند و البته به جهانگیر کوثری تهیه کننده سینما نیز میتوان اشاره کرد. این در حالی است که نمایش فیلمهای مستند در جشنواره فیلم فجر نیز با وضعیت مشابهی روبرو است و تعداد تماشاگران آنها گاهی به تعداد انگشتان دست هم نمیرسد.
«دربست آزادی»