گروه اقتصادی: قیمت پژو ۴۰۵ دوگانهسوز در بازار آزاد به ۲۷۸ میلیون تومان رسیده درحالی که ایرانخودرو همین محصول را ۱۲۷ میلیون تومان میفروشد. بهاین ترتیب سود حاصل از خرید و فروش پژو ۴۰۵ دوگانهسوز معادل ۱۱۸ درصد است و محصولاتی مثل پژو پارس TU ۵ و پژو ۲۰۶ تیپ دو بهترتیب با سود ۱۱۶ و ۱۱۰ درصدی در رتبههای بعدی قرار میگیردند. کسانی که برای این کار سراغ دنا معمولی، دنا پلاس و پژو ۲۰۷ i میروند سودشان از ۱۰۰ درصد بیشتر میشود. در سوی مقابل شاهین با ۱۳ درصد، کوییک پلاس اتوماتیک با ۱۷ درصد و وانت پراید با ۲۹ درصد بهترتیب کمترین سوددهی را از لحاظ خرید و فروش دارند.
سود دلالی محصولات ایرانخودرو
به گزارش فرارو، سود حاصل از خرید و فروش پژو ۴۰۵ دوگانهسوز ۱۱۸ درصد است. کسی که پژو ۴۰۵ دوگانهسوز را در کارخانه ۱۲۷ میلیون تومان میخرد، در بازار آزاد میتواند آن را با قیمت ۲۷۸ میلیون تومان بفروشد. یعنی اختلاف ۱۵۱ میلیون تومانی. سود ۱۱۸ درصدی حاصل از خرید و فروش پژو ۴۰۵ دوگانهسوز بین تمامی مدلهای ایرانخودرو بیشتر است و بعد از آن پژو پارس TU ۵ با ۱۱۶ درصد سود در رتبه دوم این فهرست قرار میگیرد. پژو پارس TU ۵ در کارخانه ۱۵۰ میلیون تومان ارزش دارد و در بازار آزاد حدود ۳۲۵ میلیون تومان. سود حاصل از خرید و فروش دنا معمولی و دنا پلاس هم بیشتر از ۱۰۰ درصد است. قیمت کارخانه دنا معمولی ۱۷۸ میلیون تومان است و قیمت آزاد این خودرو ۳۵۹ میلیون تومان. دنا پلاس نیز که در کارخانه ۱۹۸ میلیون تومان فروخته میشود، در بازار آزاد ۴۰۵ میلیون تومان ارزش دارد. یعنی سود حاصل از خرید و فروش دنا پلاس و دنا دندهای بهترتیب ۱۰۴ و ۱۰۱ درصد خواهد بود.
قیمت سمند EF ۷ بنزینی در کارخانه ۱۳۶ میلیون تومان و در بازار آزاد ۲۶۰ میلیون تومان است. این اختلاف ۱۲۴ میلیون تومانی معادل ۹۱ است. دقیقا به اندازه سود حاصل از خرید و فروش سمند LX که ۹۱ است برآورد میشود. این یکی در کارخانه ۱۳۵ و در بازار آزاد ۲۵۹ میلیون تومان فروخته میشود. قیمت دنا پلاس توربو بین بازار آزاد و کارخانه ۶۳ درصد اختلاف دارد. یعنی کسی که این مدل را در کارخانه با قیمت ۲۹۷ میلیون تومان میخرد، امکان دارد آن را با رقم ۴۸۵ میلیون تومان در بازار آزاد بفروشد. سود حاصل از خرید و فروش رانا پلاس پانواما یا همان سقف شیشهای به ۵۳ درصد رسیده است. مدلی که در کارخانه ۲۰۰ میلیون تومان و در بازار آزاد ۳۰۷ میلیون تومان معامله میشود.
سمند سورن پلاس و رانا پلاس کمترین اختلاف قیمت را بین کارخانه و بازار آزاد دارند و سود حاصل از خرید و فروش این دو خودرو معادل ۴۴ درصد است. سمند سورن پلاس در کارخانه و بازار آزاد ۲۱۱ و ۳۰۵ میلیون تومان قیمت دارد و رانا پلاس هم بهترتیب ۱۸۶ و ۲۶۸ میلیون تومان معامله میشود. بعد از این دو خودرو کمترین سود حاصل از خرید و فروش خودرو بین محصولات ایرانخودرو به دنا پلاس اتوماتیک تعلق دارد. محصولی که در کارخانه ۳۴۸ میلیون تومان و در بازار آزاد ۵۲۲ میلیون تومان ارزش دارد و این اختلاف به حدود ۵۰ درصد میرسد.
سود دلالی محصولات سایپا
سود حاصل از خرید و فروش ساینا دندهای نسبت به دیگر محصولات سایپا بیشتر است؛ ۸۱ درصد. خریداران ساینا دندهای در کارخانه ۱۰۶ میلیون تومان هزینه میکنند، اما در بازار آزاد برای این خودرو فعلا ۱۹۲ میلیون تومان پرداخت میشود. بعد از ساینا دندهای بیشترین سود از خرید و فروش تیبا صندوقدار به دست میآید. محصولی که در کارخانه ۱۰۲ میلیون تومان ارزش دارد و در بازار آزاد ۱۸۱ میلیون تومان. به این ترتیب کسی که تیبا صندوقدار را از کارخانه میخرد و در بازار آزاد میفروشد، تقریبا ۷۷ درصد سود نصیبش میشود. این کار برای تیبا هاچ بک سود ۷۱ درصدی را در پی خواهد داشت. چون در کارخانه ۱۰۸ و در بازار آزاد ۱۸۵ میلیون تومان فروخته میشود.
ساینا S از لحاظ سود حاصل از خرید و فروش خودرو رتبه چهارم را بین محصولات سایپا به دست میآورد، اما این رقم اختلاف زیادی با خودروهای قبلی دارد؛ ۴۲ درصد. این کار برای کوییک دندهای ۳۹ درصد سود خواهد داشت. شرکت سایپا برای کوییک دندهای رقم ۱۴۵ میلیون تومان را درنظر گرفته، اما در بازار آزاد ۲۰۲ میلیون تومان خرید و فروش میشود. کوییک S هم با سود ۳۵ درصدی در رتبه بعدی قرار میگیرد. محصولی که در کارخانه و بازار آزاد به ترتیب ۱۵۹ و ۲۱۵ میلیون تومان ارزش دارد.
شاهین کمترین سود خرید و فروش را بین محصولات سایپا و تمامی مدلهای داخلی دارد؛ فقط ۱۳ درصد. چون توسط سایپا ۳۰۳ میلیون تومان و در بازار آزاد ۳۴۵ میلیون تومان فروخته میشود. بعد از شاهین کمترین سود خرید و فروش بین محصولات سایپا به کوییک پلاس اتوماتیک با رقم ۱۷ درصد و پراید وانت با ۲۹ درصد تعلق دارد. کوییک پلاس اتوماتیک در کارخانه و بازار آزاد به ترتیب ۲۴۲ و ۲۸۴ میلیون تومان وانت پراید هم بهترتیب ۱۳۱ و ۱۶۹ میلیون تومان فروخته میشوند.
سود حاصل از دلالی خودروهای داخلی
خودرو |
قیمت کارخانه (میلیون تومان) |
قیمت بازار آزاد (میلیون تومان) |
سود دلالی (درصد) |
پژو 405 دوگانهسوز |
۱۲۷ |
۲۷۸ |
۱۱۸ |
پژو پارس TU5 |
۱۵۰ |
۳۲۵ |
۱۱۶ |
پژو 206 تیپ دو |
۱۳۰ |
۲۷۳ |
۱۱۰ |
دنا پلاس |
۱۹۸ |
۴۰۵ |
۱۰۴ |
دنا معمولی |
۱۷۸ |
۳۵۹ |
۱۰۱ |
سمند EF7 بنزینی |
۱۳۶ |
۲۶۰ |
۹۱ |
سمند LX |
۱۳۵ |
۲۵۹ |
۹۱ |
ساینا دندهای |
۱۰۶ |
۱۹۲ |
۸۱ |
تیبا صندوقدار |
۱۰۲ |
۱۸۱ |
۷۷ |
تیبا هاچ بک |
۱۰۸ |
۱۸۵ |
۷۱ |
دنا پلاس توربو |
۲۹۷ |
۴۸۵ |
۶۳ |
رانا پلاس پانوراما |
۲۰۰ |
۳۰۷ |
۵۳ |
دنا پلاس توربو اتوماتیک |
۳۴۸ |
۵۲۲ |
۵۰ |
سورن پلاس |
۲۱۱ |
۳۰۵ |
۴۴ |
رانا پلاس |
۱۸۶ |
۲۶۸ |
۴۴ |
ساینا S |
۱۴۶ |
۲۰۸ |
۴۲ |
کوییک دندهای |
۱۴۵ |
۲۰۲ |
۳۹ |
کوییک S |
۱۵۹ |
۲۱۵ |
۳۵ |
پراید وانت |
۱۳۱ |
۱۶۹ |
۲۹ |
کوییک پلاس اتوماتیک |
۲۴۲ |
۲۸۴ |
۱۷ |
شاهین |
۳۰۳ |
۳۴۵ |
۱۳ |