به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۶ - ۲۱:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۱۲ ساعت ۱۷:۴۱
کد مطلب : ۳۱۴۰۰۸

پوست کندن میوه به کاهش سموم کمک می‌کند

پوست کندن میوه به کاهش سموم کمک می‌کند
گروه سلامت: میزان اثر بخشی شست و شوی میوه و سبزیجات برای خروج باقیماندهی آفت کش ها به نوع آن ساختار شیمیایی و نحوه استفاده از آن بستگی دارد که می‌تواند میزان حلالیت در آب را تحت تاثیر قرار دهد. گرچه سازمان غذا داروی آمریکا (FDA) شست و شو با آب را به عنوان یک روش ١٠٠ درصد اثر بخش جهت خروج باقیمانده سموم نمى داند.

 دکتر مریم قادرى قهفرخى، دکتراى صنایع غذایى با اشاره به مطالب فوق مى افزاید: سازمان غذا و داروى آمریکا توصیه می‌کند در میوه‌هایى که پوست سخت دارند (مثل هندوانه) با سائیدن آن می‌توانید تا حدودی باقیمانده سموم تماسی را کاهش دهید. اما استفاده از موادشوینده،ضدعفونى کننده ، صابون و سایر شوینده‌ها برای حذف سموم باقى مانده در بافت محصولات اصلا اثر بخش نیست.

وى تاکید مى کند: با جدا کردن برگ هاى خارجی کاهو و کلم، یا پوست گیری میوه‌ها نیز می‌توان ورود این سموم به بدن را تا حدودی کاهش داد به شرطی که سموم به صورت تماسی استفاده شده باشد. بى شک، بحث باقی ماندن آفت کش ها در محصولات باغی و زراعی، در درجه اول با وجود یک سیستم نظارت کننده بر کیفیت محصولات عرضه شده در بازار قابل کنترل خواهد بود. همچنین متصدیان امر بایستی آموزش های لازم را به کشاورزان در زمینه نوع سموم، دز مصرفی، نحوه استفاده بدهند تا با افزایش سطح آگاهی، ورود باقی ماندن  آفتکشها به زنجیره غذائی به حداقل برسد.
مرجع : روزنامه جام جم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها