به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۰۹ - ۱۸:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۸ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب : ۳۱۸۰۵۵

پیش‌بینی قیمت دلار پس از توافق وین

پیش‌بینی قیمت دلار پس از توافق وین
گروه اقتصادی: رییس اسبق کانون صرافان درباره عدد نرخ ارز پس از توافق وین را توضیح داد.علی‌اضغر سمیعی در اظهارنظری درباره قیمت ارز پس از توافق وین اظهار کرد: راجع به توافقنامه‌ای که در وین به دست آمده، هرچند که هر توافقی به هر حال خالی از نکات مثبتی نیست، ولی مسئله بازار ارز را چندان مرتبط با مسایل و توافقات خارجی نمی‌بینم.
 
وی افزود: مسئله بازار ارز بیشتر ربط به نرخ تورم، نرخ بهره، جذب سرمایه‌ها در بازار تولید، رفع بیکاری و خلاصه مدیریت مسائل اقتصادی در داخل دارد. البته مطمئنا بر طرف شدن تحریم‌های ظالمانه، آثار خوبی را در وضعیت اقتصادی می‌گذارد، ولی نه به سرعت.رئیس اسبق کانون صرافان عنوان کرد: همان‌طور که وضع تحریم‌ها اثر فوری نداشته و سال‌ها بعد اثر خود را می‌گذارد، رفع آن هم اثر فوری نخواهد داشت. البته از هر خبر خوب و بدی سودجویان و فرصت‌طلبان برای جوسازی استفاده می‌کنند تا برای خودشان سودهایی حاصل کنند.
 
سمیعی متذکر شد: آن نهادی که می‌بایست با درایت و ایجاد ثبات در بازار ارز از این سودجویی‌های غیربهداشتی و ناجوانمردانه جلوگیری کند، در همه همه جای دنیا همانا بانک‌های مرکزی هستند.وی خاطرنشان کرد: با توافق وین و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده، بعد از توافق می‌توان دو نوع برخورد داشت. یک برخورد احساسی و مقطعی و تقریبا عوام‌فریبانه، که به معنی تزریق فراوان و بیش از تقاضای ارز به بازار به منظور پایین آوردن قیمت است.
 
سمیعی متذکر شد: ولی رویکرد دیگری که من امیدوارم اینگونه بشود، این است که ارز های آزاد شده با قیمت‌های واقعی به بازار عرضه شود و مقدار عرضه ارز هم کنترل شده و با قیمت واقعی باشد و مقداری از ارزها هم به صورت وام کم بهره در اختیار نیروهای کارآفرین قرار گیرد، سود سپرده های بانکی هم، چه برای ارز و چه برای ریال به شدت کاهش یابد و به نزدیک صفر برسد و با ترمیم و بازسازی زیرساخت‌های اقتصادی، با استفاده از این فرصت طلایی جراحی لازم در اقتصاد انجام شود و با واقعی کردن همه قیمت‌ها از جمله حامل‌های انرژی و تک نرخی کردن ارز با فروش ارز به بالاترین قیمت‌ها سعی در جمع آوری هر چه بیشتر تومان از یک طرف و ایجاد شغل با دادن وام‌های کم بهره از سوی دیگر همت کنند.
برچسب ها: قیمت دلار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها