به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۳۰ - ۱۸:۵۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ساعت ۱۵:۴۳
کد مطلب : ۳۲۰۹۶۱
خروج دیپلمات‌ها و شهروندان عادی کشورها از کی‌یف؛

در میان سکوت جهانی؛ روسیه آماده تجاوز نظامی به اوکراین می‌شود

گروه بین‌الملل: به‌دنبال گمانه‌زنی‌های آمریکا و اروپا مبنی بر حمله احتمالی روسیه به اوکراین، مقامات آمریکایی اعلام کردند که واشینگتن در حال تهیه طرحی برای تخلیه سفارت خود از کی‌یف، پایتخت اوکراین است.
در میان سکوت جهانی؛ روسیه آماده تجاوز نظامی به اوکراین می‌شود
وزارت خارجه آمریکا قرار است به‌زودی طرح خروج دیپلمات‌های خود از سفارت آمریکا در اوکراین را اعلام خواهد کند. این وزارتخانه گفته شماری از دیپلمات‌ها احتمالا به غرب اوکراین و در نزدیکی مرز لهستان منتقل خواهند شد. با این وجود شمار اندکی از مقامات آمریکایی در کی‌یف باقی خواهند ماند اما قرار است، اکثر قریب به اتفاق 200 آمریکایی این سفارت، از این کشور خارج شده و یا در نقاط دور دست غرب اوکراین مستقر شوند. این اقدام واشینگتن تلاشی برای ادامه حضور دیپلماتیک خود در اوکراین تلقی شده اما وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده است. یک منبع مطلع به خبرگزاری «اسپوتنیک» روسی گفت، روند خروج دیپلمات‌ها و کارمندان کنسولگری روسیه از اوکراین نیز آغاز شده است.


فرض بگیرید به جای ۱۳۰هزار سرباز روس که برای تجاوز و تصرف یک کشور مستقل «اوکراین»، آماده حمله‌اند، ۱۳۰ هزار سرباز آمریکایی قرار بود همین کار را بکنند...!

حمله قریب‌الوقوع
مشاور امنیت ملی کاخ سفید در نشستی مطبوعاتی گفت، حمله روسیه به اوکراین ممکن است هر لحظه آغاز شود. به گفته سالیوان این حمله احتمالی، ابتدا با بمباران هوایی آغاز و سپس با لشکرکشی زمینی ادامه پیدا خواهد کرد. جیک سالیوان، از تمام شهروندان آمریکایی خواست تا ظرف 24 ساعت آینده اوکراین را ترک کنند. مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این زمینه افزود، روسیه حدود 100 هزار سرباز خود را در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر کرده است. او در اظهارات خود به گزارش‌ سازمان‌های اطلاعاتی اشاره کرد که بر مبنای آن، روسیه احتمالا تا پیش از 20 فوریه به اوکراین حمله خواهد کرد.
درخواست خروج شهروندان
کانادا، استرالیا، نیوزلند و فنلاند نیز هم‌راستا با برخی کشورهای دیگر، از شهروندان خود خواستند تا فورا از اوکراین خارج شوند.
ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا تصریح کرد: «در حالی‌که از نزدیک با شرکای خود همکاری کرده و اوضاع را تحت‌نظر داریم، تمام کانادایی‌های مستقر در اوکراین را تشویق می‌کنم اقدامات لازم را اتخاد کرده و فورا این کشور را ترک کنند.» اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا نیز از شهروندان این کشور خواست تا خاک اوکراین را ترک کنند. به گفته موریسون، «تصمیم‌ آن‌ها را محترم می‌شماریم اما توصیه ما به آن‌ها کاملا روشن است: این وضعیتِ بسیار خطرناکی است. برای امنیت جانی خود باید اوکراین را ترک کنید.» ولینگتون نیز از شهروندان نیوزلندی حاضر در اوکراین خواست، تا زمانی که پروازهای مسافربری فعال هستند، «فورا» اوکراین را ترک کنند.
فنلاند نیز از شهروندان خود خواسته با توجه به «وخیم‌بودن وضع امنیتی و غیرقابل پیش‌بینی بودن تحولات»، خاک اوکراین را سریعا ترک کنند.
پیشتر کشورهایی مانند آمریکا، بریتانیا، نروژ، هلند، ژاپن و کره‌جنوبی از شهروندان خود خواسته بودند که از اوکراین خارج شوند. وزارت خارجه اردن نیز از شهروندان خود در اوکراین خواست تا با ثبت اطلاعات خود، زمینه تماس با آن‌ها را فراهم کنند. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی گفت، کرملین نیروهای بیشتری در مرزهای خود با اوکراین مستقر کرده و «هر لحظه ممکن است اقدام به اشغال خاک این کشور کند.» روسیه بارها گمانه‌زنی‌ها درباره حمله این کشور به اوکراین را تکذیب و تاکید کرده است، جابه‌جایی نیروهای این کشور در داخل مرزهای روسیه، کسی را تهدید نکرده و موضوعی داخلی محسوب می‌شود. به گفته مسکو، واشینگتن با اظهارات و رفتار خود به افزایش تنش‌ها دامن می‌زند.
تقویت نیروهای ناتو در شرق اروپا
خبرگزاری فرانسه نیز جمعه 11 فوریه خبر داد که ارتش آمریکا چندین جنگنده «اف16» را برای «تقویت امنیت منطقه‌ای» از آلمان به رومانی منتقل کرده است. بر اساس بیانیه «فرماندهی نیروهای هوایی آمریکا در اروپا»، این جنگنده‌ها که تعدادشان مشخص نیست، قرار بود در پایگاه هوایی «فتستی» در فاصله کمتر از صد کیلومتری دریای سیاه مستقر شوند. جنگنده‌های ایتالیایی نیز پیش از این در پایگاه هوایی مستقر شده بودند.
فرماندهی نیروی هوایی آمریکا در این زمینه تاکید کرد که «با توجه به تنش‌های ناشی از حضور نظامی روسیه در نزدیکی اوکراین، نیروی هوایی آمریکا برای تقویت امنیت منطقه‌ای از نزدیک با هم‌پیمانان خود در منطقه دریای سیاه همکاری خواهد کرد.» این جنگنده‌ها، از حریم هوایی «ناتو» در نزدیکی شبه‌جزیره کریمه محافظت خواهند کرد. مسکو در سال 2014 شبه‌جزیره کریمه را بخشی از خاک خود اعلام کرده بود. با توجه به نگرانی‌های ناتو مبنی بر حمله احتمالی روسیه به اوکراین، پنتاگون روز گذشته اعلام کرد که قصد دارد 3 هزار سرباز دیگر را به لهستان ارسال کند تا جمع سربازان آمریکا در لهستان به 4700 تن برسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها