به روز شده در ۱۴۰۳/۰۶/۲۸ - ۰۲:۲۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۳ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۳۲۴۳۵۹
آژانس: هرگز پرونده‌های باز ایران را به دلایل سیاسی نمی‌بندیم

ذخایر اورانیوم ایران دو برابر شده است

ذخایر اورانیوم ایران دو برابر شده است
گروه سیاسی: در آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمده که طی سه ماهه گذشته ذخیره اورانیوم ایران با غلظت ۶۰درصد دو برابر شده و به بیش از ۳۳ کیلوگرم رسیده است. برای ساخت یک بمب اتمی به ۲۵ کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۹۰درصد نیاز است.
ایران در سه‌ماهه گذشته ذخیره اورانیوم خود با غلظت بالا را افزایش داده است. در حالی که مذاکرات برای احیای برجام ادامه دارد، جمهوری اسلامی ایران به ۱۵،۵ کیلوگرم از این مواد شیمیایی دست یافته که قادر است به سرعت به ماده دارای قابلیت تولید سلاح هسته‌ای بدل شود.
آژانس در گزارش خود می‌افزاید به دلیل محدودیت‌هایی که مقامات ایران برای بازرسی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران ایجاد کرده‌اند، قادر نیست میزان دقیق حجم ذخایر اورانیوم این کشور را مشخص کند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است روز شنبه  به ایران سفر کند.
در همین حال رافائل گروسی گفت: پرونده‌های باقی‌مانده ایران در آژانس همچنان باز است و تنها در صورتی حل و فصل می‌شود که جمهوری اسلامی همکاری و شفاف‌سازی کند.
وی گفت این پرونده‌ها هرگز به دلیل مسائل سیاسی بسته نخواهند شد و باید فارغ از مذاکرات وین برای احیای برجام حل شوند. او درباره این موضوع "ابراز خوش‌بینی" کرد.
پرونده‌های پادمانی ایران در آژانس به چهار مکان در تاسیسات قدیمی هسته‌ای از جمله تورقوزآباد مربوط می‌شود که آژانس در آن آثاری از مواد مشکوک یافته است. این پرونده‌ها با عنوان "ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران" در آژانس در حال بررسی است.
سخنگوی وزارت خارجه ایران  پیشتر تصریح کرده بود که بسته شدن پرونده‌های "ادعایی" علیه ایران از شرایط اصلی جمهوری اسلامی برای توافق در مذاکرات وین برای احیای برجام است.
سعید خطیب‌زاده طرف مقابل را به استفاده سیاسی از این پرونده‌ها برای گرفتن امتیاز در وین متهم کرد.با وجود این مدیر  گروسی گفت تنها راه حل و فصل موضوع این است که ایران پای میز گفت‌وگو با آژانس حاضر شود و مسئله را روشن کند.پروند‌ه‌های پادمانی ایران در آژانس مدت‌هاست که باز مانده و ایران و غرب یکدیگر را به استفاده از مسائل فنی برای مقاصد سیاسی متهم می‌کنند.بنا بر گزارش‌ها این موضوع به یکی چند مانع اصلی در رسیدن به توافق در وین تبدیل شده است.
دیپلمات‌های حاضر در دور هشتم مذاکرات وین تا هفته پیش درباره رسیدن به توافق در عرض "چند روز" ابراز خوش‌بینی می‌کردند اما در چند روز گذشته فضای مذاکرات با ابهام زیادی روبرو شده است. به گفته کارشناسان حمله روسیه به اوکراین هم پیچیدگی‌های تازه‌ای در مذاکرات احیای برجام ایجاد کرده است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها