گروه اقتصادی: تحریم و محدودیتهای ارزی و وارداتی باعث شده که دارندگان خودروهای وارداتی، قطعاتی مانند لاستیک را با قیمت بالاتری بخرند. از این رو برخی سودجویان با قاچاق اتوبوسی لاستیک این مدل خودروها و واردات غیرقانونی آن از عراق، لاستیک را با قیمت پایینتری به دست مصرفکننده میرسانند.
طبیعی است که این لاستیکها از کشورهای تولیدکننده نظیر آلمان، فرانسه، کره و … وارد شود، اما فعلا واردات لاستیک برای دولت اولویتی ندارد. آنطور که فعالان بازار میگویند بیشتر لاستیکهای خودروهای لاکچری که در بازار موجود است، از مرز عراق و به شکل قاچاق اتوبوسی از مرز رد میشود.
یک عضو اتحادیه فروشندگان لاستیک تهران گفت: حجم قابلتوجهی از لاستیک خودروهای لاکچری از عراق به شکل قاچاق و از طریق اتوبوسهای مسافربری وارد ایران میشود.قاسم خدامی توضیح داد: برخی افراد به دلیل ارتباطاتی که در عراق دارند، این لاستیکها را از نمایندگیهای این کشور میخرند و از شبکههای غیررسمی وارد کشور میکنند.
لاستیکهای قاچاق دست دوم هستند؟
او با تکذیب شائبه دست دوم بودن این لاستیکها تشریح کرد: صاحبان خودروهای لاکچری چنین لاستیکی نمیخرند. آنها معمولا با وسواس خاصی به نو بودن و حتی تاریخ تولید لاستیک توجه میکنند.وی درباره توان ایران در تولید این لاستیکها نیز عنوان کرد: ایران توانایی و ظرفیت کافی برای تولید تمام مدلهای لاستیک لاکچری را ندارد. به همین جهت است که قاچاق اتوبوسی لاستیک رواج دارد.
لاستیک خودروهای لاکچری گران میشود؟
خدامی در رابطه با قیمت این لاستیکها نیز گفت: قیمت لاستیک خودروهای لاکچری بستگی به قیمت دلار و بازار داخلی دارد. گرچه لاستیکهای قاچاق هم در نوع خود گران هستند، اما اگر همین قاچاق اتوبوسی نباشد، بازار با کمبود مواجه میشود و قیمتها به شکل افسارگسیخته بالا میرود.
او البته این را هم اضافه کرد که ایران در تولید لاستیک خودروهای ایرانی و برخی مدلهای خارجی اشباع شده است.براساس این گزارش سال گذشته لاستیک از سبد ارز دولتی خارج شد. پیشتر داوود سعادتینژاد، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک گفت: «لاستیک خودروهای خارجی به دلیل افزایش قیمت ارز بین ۲۰ تا ۲۵ درصد گران شد و این لاستیکها از کشورهای چین، ژاپن و کره جنوبی وارد ایران میشود.».