گروه جامعه: مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش ۱۰ درصدی تلفات تصادفات جادهای بودیم.
حسین میرشفیع، با اشاره به افزایش تلفات سوانح جادهای در سال گذشته اظهار داشت: در سال 1400 علیرغم اقدامات دستگاههای اجرایی مختلف که برای کاهش تصادفات جادهای انجام دادند اما براساس گزارشها تلفات سوانح ناشی از تصادقات جادهای 10 درصد افزایش داست.
وی افزود: چند عامل باعث افزایش تصادفات و تلفات شده است که یکی از این عوامل کمبود منابع مالی برای نگهداری و بهسازی جادههای کشور است بهطوریکه تقریبا یک دهم منابع مورد نیاز برای بهسازی و نگهداری راهها ارایه و پرداخت میشود بنابراین سرعت بازسازی و بهسازی راههای اصلی و روستایی یک دهم خرابیهای متعدد ماشی از شرایط جوی و ترافیک است.
مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: عامل دیگر غیر اقتصادی حمل و نقل عمومی است از این رو با توجه به مالکین ناوگان حمل و نقل عمومی و بخش خصوصی نمی توانند خودروهای خود را نوسازی کنند و به همین دلیل در حال حاضر شاهد وجود خودروهای حمل و نقل فرسوده هستیم، به ویژه در بخش اتوبوس، مینیبوس و تریلی که عمر بالای 20 سال در جادهها تردد می شوند و باعث تصادفات با تلفات شدهاند.
میرشفیع با بیان اینکه نوع تخلفات و تصادفات رانندگی تغییر کرده است، گفت: در گذشته بیشتر تصادفات جادهای ناشی از برخورد خودروها از رو به رو بود اما امروز دارای 20 هزار کیلومتر بزرگراه هستیم و هر سال هم 1000 کیلومتر بزرگراه به جادههای کشور اضافه میشود همچنین سالانه حدود 1000 نقطه حادثهخیز در سطح جادههای کشور رفع میشوند. اخیرا اکثر تصادفاتی که منجر فوت شدند به دلیل سرعت غیر مجاز و یا خوابآلودگی و واژگونی وسیله نقلیه است.
وی تاکید کرد: باید روش بهسازی جادهها را تغییر دهیم به طوریکه در کنار رفع نقاط حادثه باید توجه داشته باشیم که هر نقطهای از جاده مستعد بروز حادثه است و باید سیاستهای بخشنده کردن راهها را دنبال کنیم به این ترتیب که در هر نقطهای از جاده اگر راننده مرتکب اشتباهی شد این اشتباه منجر به فوت آن نشود.
مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به دلیل عدم دید و تاریکی بودن با تلفات عابران پیاده و موتورسوران در تصادفات شهری مواجه هستیم ، ادامه داد: باید سیستم روشنایی در نقاط حادثه خیز اصلاح شوند.
میرشفیع با اشاره به ضعف سیستمهای کنترلی اظهار داشت: عامل دیگر که باعث افزایش تصادفات و تلفات ناشی از تصادفات جادهای شده ضعف سیستمهای کنترلی به ویژه در حمل و نقل عمومی و حمل بارهای خطرناک بوده و واقعیت اینکه مدتی است که اعمال مقررات نسبت به رانندگان مختلف و وسایل نقلیه معیوب مورد استقاده در حمل و نقل عمومی به صورت جدی انجام نمیشود و همین باعث شده که در برخی از موارد تلفات تصادفات جادهای افزایش یابد و تصادفات با تلفات زیاد در سال 1400 هم افزایش پیدا کند.
وی گفت: مهمترین عامل در افزایش تصادفات، نگاه اجتماعی به تخلفات رانندگی است. مقرراتی که برای حفظ ایمنی تدوین شده عملا بین مردم به عنوان عامل مزاحم و محدود کننده تلفی میشوند و برخی از رفتارهای زشت در رانندگی در بین برخی از رانندگان اقدام زرنگی افراد تلقی شده است.
مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: موضوع دیگر این است که آموزش رانندگی برای شرایط خاص هم ضعیف شده و با افزایش مخاطرات و ترافیک در جادهها این آموزشها ارتقا نیافتند. در این میان باید به این موضوع توجه داشته باشیم که در سال گذشته در راههای روستایی با اینکه این راهها مشخصات هندسی ضعیفتری دارند اما با افزایش رعایت اهالی این مناطق تلفات در تصادفات جادههای روستایی کاهش پیدا کرد.