گروه اقتصادی: متوسط قیمت خوراکی ها در مناطق شهری ایران در اسفند ماه ۱۴۰۰ حاوی نکات مهمی در این رابطه بوده است. براساس آمارهای اعلام شده از سوی مرکز آمار از میان ۵۳ کالای مشخص شده در این ماه قیمت ۶ کالا رشدی منفی را تجربه کرده و نسبت به ماه قبل ارزان تر شده است. این در حالی است که فلفل دلمه ای بیشترین رشد ماهانه را در مقایسه با سایر کالاها داشته است.
رکوردزنی رشد ماهانه قیمت فلفل دلمه ای در پایان ۱۴۰۰
براساس آخرین گزارش مرکز آمار در خصوص متوسط قیمت کالاها، قیمت فلفل دلمه ای برابر با کیلویی ۲۲ هزار تومان به طور میانگین ارزیابی شده که نسبت به ماه قبل تقریبا رشدی ۴۵ درصدی داشته است. این بیشترین رشد ماهانه در میان ۵۳ کالای مورد ارزیابی در این ماه بوده است.دومین رکورد در این مقطع نیز به برنج ایرانی درجه یک تعلق داشته که رکورد های خود درماه های اخیر را تداوم بخشیده است.
طبق دادههای منتشر شده از سوی مرکز آمار قیمت این کالا به ازای هر کیلوگرم برابر با ۷۴ هزار تومان بوده که در مقایسه با ماه قبل ۱۰ درصد رشد داشته است. این دومین رکورد رشد ماهانه در میان کالاهای خوراکی در آخرین ماه محسوب میشود.این در حالی است که در مقابل، کالاهایی نظیر قارچ، دوغ پاستوریزه، پیاز، گوجه فرنگی، خیار و هویج فرنگی نیز رشدی منفی را در این ماه ثبت کرده اند که نشان از افت قیمت آنها در این بازه زمانی دارد.طبق آمارها هویج فرنگی در اسفند ماه در مقایسه با بهمن ۷.۳ درصد کاهش پیدا کرده که بیشترین افت قیمت در میان ۵۳ کالای خوراکی مورد ارزیابی توسط این مرکز به شمار میآید.
رشد ۱۸۰ درصدی قیمت سیب زمینی در اسفند ماه
در برخی مواقع رشد ماهانه میتواند در نتیجه تغییرات فصلی و ماهانه در خصوص کاشت و عرضه محصولات باشد؛ بنابراین رشد نقطهای، یعنی مقایسه قیمت کالا با موقعیت مشابه خود درسال گذشته تصویر بهتری را از تغییرات قیمت در هر مقطع تجسم میکند.در همین خصوص در اسفند ماه ۱۴۰۰ بررسی قیمت کالاها نشان میدهد سیب زمینی با رشدی ۱۸۰ درصدی به بالاترین افزایش قیمت در این مقطع رسیده است. بیشترین رشد در مقایسه با سایر کالاها.
گوجه فرنگی و برنج ایرانی درجه یک نیز رکوردهای دوم و سوم را در خصوص رشد نقطهای قیمت در این مقطع داشته اند.طبق آمارها رشد نقطهای برنج برابر با ۱۱۲ درصد ثبت شده است. بررسی قیمت کالاها نشان دهنده آن است که رکوردزنیهای قیمت سیب زمینی و برنج در بعد ماهانه و نقطهای نشان از آن دارد که افزایش قیمت در این دو کالا جدیتر از سایرین بوده است.
در مقابل، اما محصولات خیار، هویج فرنگی، روغن نباتی جامد و موز کالاهایی بوده اند که نسبت به ماه مشابه خود در سال گذشته کاهش قیمت را تجربه کرده اند.همانند بررسیها در افزایش قیمتها همسویی افت ماهانه و نقطهای هویج فرنگی را در این ماهها میتوان نشانهای از افت واقعی قیمت این محصول در اسفند ماه ۱۴۰۰ دانست.این افت میتواند ناشی از کاهش همه گیری کرونا و افت تقاضا برای این محصول باشد.