به روز شده در ۱۴۰۳/۰۴/۱۳ - ۱۲:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۳۰ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : ۳۳۲۳۵۹
چشم‌اندازی برای آتش‌بس در اوکراین وجود ندارد

آغاز نبرد دونباس در پنجاه‌وپنجمین روز تجاوز روسیه به اوکراین

آغاز نبرد دونباس در پنجاه‌وپنجمین روز تجاوز روسیه به اوکراین
گروه بین الملل: در پنجاه‌وپنجمین روز از جنگ، حمله مورد انتظار روسیه در شرق اوکراین آغاز شد. ولودیمیر زلنسکی گفت: بخش مهمی از برنامه‌های ارتش روسیه تصرف کنترل شرق اوکراین است: "اکنون ما می‌توانیم اعلام کنیم که نیروهای روسی حمله‌ای را در دونباس آغاز کرده‌اند؛ حمله‌ای که مدت‌ها در حال برنامه‌ریزی و آماده سازی آن بودند."
 آندری یرماک، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین حمله به دونباس را "دومین مرحله از جنگ" خواند و به اوکراینی‌ها اطمینان خاطر داد که نیروهای آن‌ها می‌توانند جلوی این حمله را بگیرند.وی افزود: «به ارتش ما ایمان داشته باشید، ارتش ما بسیار قوی است.»
یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفت: ۷۶ گروه‌های تاکتیکی روسیه در منطقه دونباس و جنوب شرقی اوکراین حضور دارند. یازده گروه از آن‌ها طی چند روز گذشته اضافه شدند.
مقام ارشد پنتاگون اظهار کرد: اولین محموله‌ و کمک‌های نظامی آمریکا به مرزهای اوکراین رسیده است. چند روز گذشته آمریکا از برنامه‌ها و کمک‌های جدید ۸۰۰ میلیون دلاری خود به اوکراین رونمایی کرد. کمک‌های نظامی آمریکا شامل تسلیحات کشنده مانند موشک‌های ضد هوایی استینگر، سیستم‌های ضد زره جاولین، هویتزر و گلوله‌های توپخانه، هلیکوپترهای Mi-۱۷، سلاح‌های کوچک و مهمات، پهپادها، دستگاه‌های رادار و سایر تجهیزات می‌شود.مقامات آمریکایی گفتند: شهر ماریوپل هنوز به دست نیروهای روسی نیفتاده است. اما اگر نیروهای روسی موفق شوند کنترل ماریوپل را به دست گیرند، سپس می‌توانند حدود دوازده گروه تاکتیکی را در دونباس مستقر کنند.
شهرهایی که در امتداد خط مقدم جبهه شرق و جنوب اوکراین قرار دارند هدف حملات سنگین ارتش روسیه قرار گرفته‌اند. از اولین ساعات صبح سه‌شنبه بسیاری از شهرهای شرق و جنوب اوکراین در منطقه دونتسک زیر آتش سنگین ارتش روسیه قرار گرفته‌اند. به گفته زلنسکی "از بخش بزرگی از کل ارتش روسیه" برای این حمله استفاده می‌شود. او تاکید کرد: «مهم نیست که چه تعداد سرباز روسی به آنجا گسیل داده شوند، ما خواهیم جنگید، از خود دفاع خواهیم کرد و از هیچ چیز کوتاه نخواهیم آمد.»
ستاد کل ارتش اوکراین پیش از این "نشانه‌هایی مبنی بر شروع حمله" را به‌ویژه در مناطق اطراف شهرهای بزرگ خارکیف و دونتسک گزارش داده بود. پس از بیش از هفت هفته جنگ، پیش‌بینی می‌شد که در روزهای اخیر حمله‌ای گسترده به شرق اوکراین آغاز شود.فرماندار منطقه لوهانسک  از یک "جهنم" در این منطقه سخن گفت و افزود: «نیروهای اوکراین تسلط خود بر شهر کوچک کرمینا را از دست داده‌اند. جنگ در خیابان‌های این شهر ادامه دارد و تخلیه غیرنظامیان دیگر امکان‌پذیر نیست. وضعیت هر ساعت بدتر می شود.»
در کرمینا قبل از جنگ ۱۸ هزار نفر سکونت داشتند که به گفته مقام‌های اوکراین اکنون ۴۰۰۰ نفر آنان در حال مقاومت هستند. اوکراین می‌گوید نبرد در ماریوپل نیز ادامه دارد.  ستاد کل ارتش اوکراین از حملات راکتی و استفاده از موشک‌های مافوق صوت در جریان درگیری‌ها در ماریوپل خبر داده است.
کارخانه فولاد ماریوپل زیر آتش نیروهای روسیه است. به گفته منابع اوکراینی، نیروهای روسی آخرین سنگر اصلی واحدهای مدافع در ماریوپل را با سلاح‌های سنگین گلوله باران کرده‌‌اند. دنیس پروکوپنکو، فرمانده هنگ ملی‌گرای افراطی آزوف در پیامی ویدیویی گفت که روس‌ها با وجود اینکه می‌دانستند بسیاری از غیرنظامیان نیز در محوطه وسیع کارخانه فولاد آزوف پناه گرفته‌اند دست به بمباران آنجا زدند.
دونباس، شرقی‌ترین منطقۀ اوکراین و هم‌مرز روسیه است که دو استان دونتسک و لوهانسک را در خود جای داده است. بخش‌هایی از این منطقه از سال ۲۰۱۴ میلادی در کنترل نیروهای جدایی طلب طرفدار روسیه است و اکنون مسکو در تلاش است که پس از شکست در تصرف کی‌یف، پایتخت اوکراین، دست‌کم کنترل کامل بر این منطقه را به دست آورد.

 چشم‌اندازی برای آتش‌بس در اوکراین وجود ندارد
سخنگوی آنتونیو گوترش گفت که دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر خواستار آتش‌بس انسانی فوری در اوکراین شده تا کمک‌های حیاتی منتقل شود و تخلیه صورت پذیرد.
‌ این درخواست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پس از وقوع تازه‌ترین حملات به شهرهای سراسر اوکراین از جمله لویو، دنیپرو، خارکیف و میکولائیف مطرح شد که در نتیجه آنها تلفات غیرنظامی بیشمار و ویرانی بر جای مانده است.استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد  گفت: گوترش همچنین به شدت نگران ادامه وضعیت نابسامان انسانی در شهر محاصره‌شده ماریوپل است.
دوجاریک  گفت: دبیرکل قویاً از همه طرف‌ها می‌خواهد که آتش‌بس فوری بشردوستانه را اجرا کنند چرا که عملکرد امن و ایمن کریدورهای بشردوستانه را ممکن می‌سازد، به تخلیه ساکنان غیرنظامی کمک می‌کند و همچنین کمک‌های بشردوستانه و پزشکی نجات‌بخش را امکان‌پذیر می‌کند.او با بیان اینکه سازمان ملل متحد آماده حمایت از چنین تلاش‌هایی است، گفت: باید به مذاکرات واقعی فرصتی برای موفقیت و برقراری صلح دائم داده شود.  
مارتین گریفیث، هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل  هم گفت: چشم‌انداز برقراری آتش‌بس‌های انسانی در اوکراین در حال حاضر دیده نمی شود و ممکن است چند هفته زمان ببرد.
گریفیث در گزارشی از سفرهایش به روسیه و اوکراین در اوایل همین ماه گفت که حین گفت‌وگو با مقامات ارشد بر تمایلات سازمان ملل برای توقف‌های انسانی و چگونگی ارتقای سیستم اطلاع‌رسانی که اجازه عبور امن نیروهای امدادی و وسایل را بدهد، رایزنی کرد.او گفت: آشکار است که ما فعلا آتش‌بس‌های انسانی که از طرف روسیه برقرار شود، نداریم. خیلی به جزئیات این پرداختم و آنها مدام قول می‌دانند با جزئیات آن پیشنهادها نزد من بازگردند.گریفیث قرار است به زودی برای دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که کشورش میزبان مذاکرات روسیه و اوکراین بود، به ترکیه برود.
 در شرایطی که محاصره شهر بندری ماریوپل اوکراین ادامه دارد، این هماهنگ‌کننده ارشد کمک‌های انسانی سازمان ملل گفت: هیچ شکی نیست که ما در حال ناامید کردن مردم ماریوپل هستیم. آنجا جایی است که من به عنوان مرکز جهنم توصیف کردم. سازمان ملل هر روز پیشنهاد کریدورهای انسانی را تکرار می‌کند اما یا این طرف یا آن طرف قبول نمی‌کنند و خانواده‌ها گیر کرده‌اند.
گریفیث افزود: ما از تعداد دقیق افرادی که همچنان آنجا مانده‌اند و نمی‌توانند از ماریوپل خارج شوند، اطلاعی نداریم. وضعیت طوری است که هر هفته که از آن می‌گذرد، اوضاع سخت‌تر می‌شود. نهادهای بین‌المللی به فرصت چند روزه برای تخلیه غیرنظامیان نیازمندند و روسیه هنوز چنین اجازه‌ای نداده است. گرچه دفتر هماهنگی امور انسانی سازمان ملل با موفقیت چند محموله ارسال کرده اما این تعداد اصلا کافی نیست. وضعیت دونباس هم به شدت نگران‌کننده است... البته که آنجا مرکز ثقل جنگ است.

بازگشایی برخی سفارتخانه‌های اروپایی در کی‌یف
پس از بازگشایی سفارت فرانسه در کی‌یف پایتخت اوکراین، اسپانیا و ایتالیا نیز اعلام کردند که سفارت خود را در این شهر «تا چند روز دیگر» بازگشایی خواهند کرد.
 پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا می‌گوید این کشور در روزهای آینده سفارت خود در کی‌یف را بازگشایی خواهد کرد. سانچز این اقدام مادرید را نشانه جدیدی از تعهد دولت و جامعه اسپانیا نسبت به مردم اوکراین دانست. اسپانیا ۲۷ فوریه و بلافاصله پس از آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، سفارت خود در کی‌یف را تخلیه و تعطیل کرده بود. کارکنان سفارت فرانسه در اوکراین که چهار روز پس از آغاز حمله روسیه، پایتخت این کشور را به مقصد شهر لویو ترک کرده بودند، بار دیگر در تاریخ ۱۵ اوریل به محل کار خود در کی‌یف بازگشتند.سفیر اسپانیا و کارکنان این سفارتخانه نیز تنها یک روز پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین یعنی در ۲۵ فوریه، محل فعالیت خود را ترک کرده و به لهستان رفته بودند.سفارت ایتالیا در اوکراین که در ماه مارس به دلایل امنیتی از کی‌یف به شهر لویو منتقل شده بود، روز دوشنبه در پایتخت اوکراین بازگشایی شد.رم در اوایل ماه مارس تصمیم گرفته بود سفارت خود را  «با توجه به وخامت اوضاع امنیتی» موقتا تعطیل کند.


 
برچسب ها: اوکراین
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها