اقباله هیئتی
در حالی كه مسئولان دولتی با كوبیدن بر طبل قیمت جهانی، همه اقلام خوراكی مردم را چندین برابر قیمت عرضه میكنند و اصرار دارند كه كالاها در ایران كه حقوق كارگران یك دهم اروپاست اما قیمت روغن و آرد و برنج را به قیمت یورویی در اروپا رساندهاند اما درباره خودرو،در هنوز بر همان پاشنه حمایت از تولیدداخلی میچرخد و مردم مجبورند برای خودروهای از رده خارج شده خودروسازان داخلی، چندین برابر پول بدهند و تازه اگر بتوانند خودرو بخرند!
در حالی كه اعلام شده سرانجام پس از چندین سال،قرارلست اجازه واردات خودرو صادر شود،آنقدر ابهامات برای این موضوع تراشیدهاند و شرط و شروط گذاشتهاند كه بسیاری از مردم هنوز باور ندارند، در نهایت این اتفاق بیفتد و خودورویی وارد شود! همین موضوع باعث شده است علیرغم اعلام خبر آزاد شدن واردات خودور،قیمت خودرو در بازار همچنان بالا برود و خبری هم از ارزانی نباشد. در حالی دولت برای خودورهایی با كمتر از 7 هزار دلار قیمت، تعرفه 45 درصدی را اعلام كرده است كه هر چه قیمت خودرو بالاتر باشد،میزان تعرفه هم بالاتر می رود و در نهایت با افزوده شدن مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی و موارد دیگر،خودرویی كه در كشورهای همسایه با همین دلار 30 هزارتومانی حدود 300 میلیون تومان قیمت دارد، در بازار داخل یما با قیمتی بالغ بر یك میلیارد تومان خرید و فروش میشود! این در حالی است كه انتخاب در میان خودروهای زیر 7 هزار دلار بسیار كم است و ارزانترین خودروها حدود 10 هزار دلار قیمت دارند كه تقریبا 300 میلیون تومان میشود! حالا شما خودویی همچون هیوندای i10 با قیمتی در حدود 9 هزار دلار را مقایسه كنید با خودرویی همچون تیبا كه تقریبا با همین قیمت به شهروندان فروخته میشود و در نهایت هم می گویند با ضرر تولید میكنیم!
بعد همین آقایانی كه درباره خودرو تا این حد مقاومت میكنند و اصرار دارند،مردم ایران باید خودروهای غیراستاندارد و قدیمی و از رده خارج ما را به زور خریداری كنند، به قیمت آرد و نان و روغن كه می رسد،دم از نرخ جهانی میزنند و قیمت ماكارونی را یكباره پنج برابر میكنند! چطور است كه قیمت جهانی برای آرد، بنزین، ماكارونی،گوشت و مرغ خوب است و جراحی اقتصادی نام میگیرد اما به خودرو كه میرسد، قیمتها به زور تعرفه و مالیات و هزار بهانه دیگر،سه برابر دنیا به دست مصرفكننده ایرانی میرسد؟ چرا تصاویر تبلیغاتی كه در اتاق های جراحی از رئسای ناموفق مجلس و دولت منتشر می شود،نباید به جای مایحتاج ضروری درباره صنعت خودروسازی كشور اجرا شود؟ تنها اگر همین موضوع واردات عادلانه خودرو به كشور حل شود،بسیاری از مشكلات انباشته شده اقتصادی در اسن چند سال گذشته حل می شود و بسیاری از اعتراضاتی كه هماكنون در كشور بلند است، به طور قطع كمتر خواهد شد، چرا كه این حق مسلم مردم است كه دولتها به زور آن را گرفتهاند. علیرغم اینكه مسئولان از این موضوع به خوبی آگاهی دارند، اما رانت ها و امتیازاتی كه خودروسازی فشل داخلی برای دولتها دارد و بار آن هم بر دوش مردم است،آنقدر برایشان شیرین است كه دل كندن از آن را برایشان غیرممكن كرده است.