گروه جامعه: رییس سابق سازمان نظام مهندسی کشور اظهار داشت: در تهران فقط در بازه زمانی 10 ساله شهرداری مجوز ساخت 127 برج بر روی گسل و مجوز ساخت 125 برج در بر معابر کمتر از 10 متر را داده است.
به گزارش ایلنا، احمد خرم در پاسخ به این سوال که آیا براوردی وجود دارد در تهران مشابه به ساختمان متروپل چه میزان ساخت و ساز براساس رانت و لابی و بدون توجه کردن به هشدار و تذکرات سازمان نظام مهندسی به اجرا رسیده، اظهار داشت: یک دنیا پرونده در این بار وجود دارد. برای نمونه در تهران فقط در بازه زمانی ۱۰ ساله شهرداری مجوز ساخت ۱۲۷ برج بر روی گسل و مجوز ساخت ۱۲۵ برج در بر معابر کمتر از ۱۰ متر را داده است! وی اظهار داشت: در تهران فقط در بازه زمانی ۱۰ ساله شهرداری مجوز ساخت ۱۲۷ برج بر روی گسل و مجوز ساخت ۱۲۵ برج در بر معابر کمتر از ۱۰ متر را داده است.
خرم درباره تخلفات ساخت و ساز و امکان پرداخت جریمه آن تخلف و ادامه ساخت و ساز اظهار داشت: این موضوع یکی از مشکلات اساسی در تخلفات ساختمانی است. قانون قبل از انقلاب شهرداریها مصوب شده که برای هر تخلفی از نقشه و پروانه، هر چند ناظر اخطار میدهد اما شهرداری طبق کمیسیون ماده 100 میتواند رای به تخریب بدهد و همچنین میتواند این رای را ندهد. در این شرایط قانونی معلوم است که شهرداریها رای به جریمه میدهند چراکه هم نمیخواهند خود را درگیر کنند و همچنین جریمه محلی برای درآمد است. وی تاکید کرد: این امر در قانون گذاری جزو استثنائات است که با تخلفی برخورد کنند. معتقد بودیم و اصرار داشتیم که قوانین کمیسیون ماده 100 تغییر کند به این صورت که هر کسی مرتکب تخلفی شد، کمیسیون ماده 100 مکلف به تخریب و پیشگیری از اجرای آن تخلف باشد. رییس سابق سازمان نظام مهندسی کشور ساختمان با بیان اینکه در حال حاضر این امکان وجود دارد که شهرداری بابت تخلف، جریمه کند و پول آن را دریافت کند، گفت: باید این امکان وجود دارد که کمیسیون ماده 100 ابزار تخلف را ضبط کند اما با قانون فعلی این اختیار را دارد که کار را متوقف کند یا نکند.
خرم ادامه داد: اصلاح این مقررات و قوانین را پیگیری کردیم اساسا 40 سال است که این موضوع را پیگیری میکنیم اما اخیرا اصلاحات در کمیسیون دولت هم تصویب شده و به زودی از طریق دولت ابلاغ خواهد شد. وی با اشاره به نظارت سازمان نظام مهندسی به نحوه ساخت و ساز در استانها تاکید کرد: خوشبختانه در اکثر موارد نظام مهندسی نظارت موثری داشته به طوری که در زلزله کرمانشاه واحدهایی که تحت نظارت سازمان نظام مهندسی ساخته شده بودند کمتر آسیب دیدند یا اصلا آسیب ندیدند. رییس سابق سازمان نظام مهندسی کشور ساختمان در پاسخ به این سوال که آیا براوردی وجود دارد در تهران مشابه به ساختمان متروپل چه میزان ساخت و ساز براساس رانت و لابی و بدون توجه کردن به هشدار و تذکرات سازمان نظام مهندسی به اجرا رسیده، اظهار داشت: یک دنیا پرونده در این بار وجود دارد. برای نمونه در تهران فقط در بازه زمانی 10 ساله شهرداری مجوز ساخت 127 برج بر روی گسل و مجوز ساخت 125 برج در بر معابر کمتر از 10 متر را داده است.
خرم در پاسخ به این سوال که چرا در دوره مدیریت در سازمان نظام مهندسی جلوی این پروژهها را نگرفتید و در این باره اطلاع رسانی نشد، گفت: در این باره اقدام کردیم و حتی در دولت مطرح شد اما جلوی انعکاس این موضوع به جامعه را گرفتند و معتقد بودند اطلاع رسانی این موضوعات به حیثیت شهرداری لطمه میزند و نباید به شهرداری لطمه وارد شود. وی با بیان اینکه ساختمانهای دولتی هم طرح مقاوم سازی ندارند، تاکید کرد: اکثر ساختمان دولتی نیاز به طرح مقاوم سازی دارند چراکه یا طرح محاسباتی این ساختمانها یا اجرای آنها درست نبوده و هر کدام از این موارد میتواند منجر به خستگی ساختمانها پس از گذشت مدتی شود و مقاومت لازم را نخواهند داشت. مانند کسی که دچار بیمار مزمن شده و با هر تب از پای درمیآید و در این ساختمانها هم با هر عطسه یک طبقه فرو میریزد. خرم همچنین درباره تخریب ساختمان متروپل گفت: این ساختمان قابل استفاده نیست و آسیب اساسی دیده و باید تخریب شود اما این تخریب باید با روش تخریب نرم انجام شود. تخریب هم طراحی خاص به خود را دارد و برای آن طراحی هم باید پروانه تخریب صادر کنند چراکه اگر تخریب غیر اصولی صورت گیرد به طور قطع به ساختمان های مجاور صدمات جدی وارد خواهد کرد.