گروه اقتصادی: رئیس هیئت مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی اعلام کرد که هزینه نشست و برخاست در شهری مانند اهواز یا مشهد از سال ۱۳۹۰ تا امروز ۴۶ برابر شده و این مسئله یکی از دلایل افزایش هزینههای پرواز است که به صورت دلاری برای ایرلاینها محاسبه کرده و ریالی آن را دریافت میکنند.
به گزارش ایسنا، سیدعبدالرضا موسوی در برنامه زنده تلویزیونی امروز درباره مسائل مطرح شده در زمینه تعیین نرخ ارزی برای عرضه بلیت هواپیما به اتباع خارجی گفت: اگر دنبال حل موضوع هستیم و میخواهیم به نفع مردم تمام شود باید از کسی دعوت کنیم تا بتواند به عنوان صاحب نظر صحبت کند اما سازمان میراث فرهنگی در این حوزه هیچ نقشی ندارد.
وی افزود: نرخگذاری ارزی برای فروش بلیت هواپیما به اتباع خارجی مختص چند شرکت هواپیمایی نیست و این مسئله توسط همه شرکتهای هواپیمایی اجرا خواهد شد که الگوهای زیادی در دنیا دارد.وی با اشاره به برخی انتقادات مطرح شده مبنی بر اینکه نرخگذاری ارزی بلیت هواپیما برای اتباع خارجی به صنعت گردشگری آسیب میزند، گفت: در دنیا به شرکتهای خارجی و مسافران خارجی یارانه میدهند تا صنعت گردشگری توسعه پیدا کند. به عنوان مثال شما هنگامی که به ترکیه میروید حدود ۵۰۰۰ دلار تخفیف به شما میدهند اما متأسفانه در ایران تنها صحبتهای زیادی در این زمینه مطرح شده و عملی نمیشود.
رئیس هیئت مدیره انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: به نظر من دولت میتواند نرخ سوخت را آزاد کند تا ما هم نرخ بلیت هواپیما را آزاد کنیم و باید یارانه سوخت حذف شود چرا که اساسا این یارانه تأثیر چندانی در نرخ بلیت هواپیما ندارد. بخش عمده هزینههای یک پرواز به هزینههای ارزی برمیگردد که باید به دستگاههای متولی مختلف از جمله سازمان هواپیمایی، شرکت فرودگاهها و دیگر دستگاهها که نمیخواهم از آنها نام ببرم، اختصاص دارد.
به گفته موسوی بیش از ۶۰ درصد هزینههای پرواز ارزی است و مسئلهای که دائما مبنی بر تخفیفات فرودگاهی مطرح میشود درست نیست چرا که به عنوان مثال نرخ بلیت و یک نشست و برخواست در شهری مانند مشهد، اهواز یا... از سال ۱۳۹۰ تا امروز ۴۶ برابر افزایش پیدا کرده چرا که این هزینه از شرکتهای هواپیمایی ایرانی به صورت دلاری (معادل ریالی) دریافت میشود و در حالی که نرخ بلیت هواپیما محدود و مشخص است هر روز هزینه پروازها و نرخ این خدمات متغیر است.وی اعلام کرد: به نظر من دولت باید همه یارانه ها را حذف کند چرا که در این شرایط وضعیت بهتری برای ما بوجود میآید اما در حال حاضر بیش از ۱۱ درصد نرخ بلیت هواپیما به سازمانها و دستگاههای متولی پرداخت میشود.
احتمال اجرای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در آینده
آرمان بیات - کارشناس صنعت هوانوردی - نیز در این برنامه اظهار کرد: سهم شرکت فرودگاه کمتر از سه تا چهار درصد است که با توجه به نوع هواپیما و شرکتهای هواپیمایی با هم متفاوت هستند اما باید به این موضوع هم توجه کنیم که حجم بازار گردشگری خارجی با ارزی شدن نرخ بلیت هواپیما برای اتباع خارجی کوچکتر خواهد شد.
وی افزود: بر اساس بند ب ماده ۱۶۱ برنامه پنجم توسعه شناورسازی یا همان آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مورد تأکید قرار گرفته است و مقرر شده تا به صورت تدریجی تخفیفات تکلیفی در حوزه صنعت هوانوردی حذف شود و امروز شاهد حذف این تخفیفات برای اتباع خارجی هستیم و ممکن است در آینده نزدیک همان طور که در برنامه پنجم توسعه آمده است همه این تخفیفات برای مسافران ایرانی هم حذف شود.
در ادامه این برنامه سیدمصطفی فاطمی - مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - نیز گفت: مهمترین مزیت ما در حوزه گردشگری ارزان بودن سفر به ایران است. از سوی دیگر در زمینه نرخگذاری صنوف بسیاری از تورهای گردشگری برنامههای خود را پیشفروش کردهاند و هم اکنون تا پایان ۲۰۲۲ تورهای خود را فروختند و فروش تورهای خود در سال ۲۰۲۳ را نیز آغاز کردند. بنابراین نمیتوانیم در حال حاضر نرخ را تغییر دهیم چرا که سود همین آژانسها و تورها آنقدر نیست که بخواهیم مابهالتفاوت قیمت بلیت هواپیما را از سود آن کم کنیم.
وی افزود: بسیاری از هتلداران نیز درخواست افزایش نرخ را داشتند و حتی میخواستند بهای آن را از گردشگران خارجی به صورت دلاری دریافت کنند که به همین دلیل با آن مخالفت کردیم.فاطمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما از اتخاذ و اجرای چنین تصمیمی درباره نرخگذاری بلیت هواپیما برای اتباع خارجی بیخبر بودید، گفت: ما اطلاعی در این زمینه نداشتیم و همواره جلسات ستاد خدمات سفر با حضور دستگاههای متولی از جمله سازمان هواپیمایی کشوری برگزار میشود و دو هفته گذشته نیز این جلسه برگزار شد اما هیچ موضوعی در این زمینه از سوی مسئولان سازمان هواپیمایی مطرح نشد.
وی تأکید کرد: صنعت گردشگری صنعت مادر است که صنعت هوانوردی نیز از آن بهرهمند میشود و باید توجه کنیم که افزایش نرخ بلیت هواپیما صنعت گردشگری را با مشکل مواجه میکند و در ادامه گریبان صنعت هواپیمایی را نیز خواهد گرفت. به عبارت دیگر میتوان گفت که اجرای این تصمیم میتواند بخش عمدهای از صنعت گردشگری را متوقف کند.