گروه اقتصادی: محمد مهاجری، فعال سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: خبری در رسانه ها منتشر شد که ظاهری بسیار ساده و معمولی دارد. خبر این است که سهمیه بنزین 3000تومانی در کارت سوخت از 250 لیتر به 150 لیتر کاهش پیدا می کند. گفته شده دلیلش هم این است که مردم بیش از 150 لیتر بنزین 3000تومانی مصرف نمی کنند. در ادامه خبر هم آمده که کارت سوخت جایگاه داران سرجای خودش است و مردم می توانند از آن استفاده کنند.خب اگر کارت جایگاه در دسترس همه است و هرکس می تواند به هر اندازه دلخواه در ماه بنزین مصرف کند(به قیمت لیتری3000تومان) پس با چه منطقی سهمیه کارت از 250 به 150لیتر کاهش یافته؟ به نظر می آید این کار بیهوده باشد. اما نه. این خبر بنزینی بوی دیگری می دهد.
احتمالا معنایش این است که کارت سوخت جایگاهها در آینده ای نه چندان دور حذف می شود. برایش هم استدلال وجود دارد. همانطور که دولت می فهمد هر شهروند چه تعداد و از کدم نانوایی نان خریده، از این پس می تواند به بنزین هم تسری پیدا کند و میزان مصرف هر خودرو مشخص شود.ضمن اینکه می تواند گفته شود همانطور که روزانه چندهزار تن آرد گم می شود، بنزین هم به طریق اولی می تواند گم یا قاچاق شود.خب حالا برمی گردیم به کاهش 100لیتری. اگر کارت سوخت جایگاه حذف شود هر خودرو فقط می تواند 150لیتر بنزین 3000تومانی مصرف کند. بعدش چه؟ در خبری که منتشر شده چیزی در این باره گفته نشده، اما می توان حدس زد که بنزین در حال سه نرخی شدن است. 60لیتر 1500تومانی؛ 150لیتر 3000تومانی ؛ مازاد بر آن به قیمتی که هنوز چیزی از آن نمی دانیم.
مجددا تاکید می شود اگر غیر از این می بود هیچ دلیلی نداشت که سهمیه کارت را 100لیتر کم کنند و همزمان بگویند می توان از کارت سوخت جایگاهها(به هرمیزان) استفاده کرد.
افزایش قیمت سوخت ، اتفاقا توجیه اقتصادی دارد و شواهد نشان می دهد اثر تورمی آن کمتر از حذف ارز4200تومانی است. با این حال چرا دولت شفافتر در این زمینه اظهارنظر نمی کند تا این مقوله هم مانند نان، به ناکجاآباد بلاتکلیفی فرستاده نشود؟