گروه اقتصادی:اطلاعات جدید نشان می دهد متوسط قیمت خرید محصول و سرویس در اپ در فروشگاه اپ استور اپل نسبت به سال گذشته میلادی ۴۰ درصد رشد کرده است.تحلیل شرکت «اپتوپیا» (Apptopia) نشان می دهد هزینه خرید در اپ گوگل در این بازه زمانی فقط ۹ درصد رشد کرده است. این شرکت اشاره می کند هرچند سال گذشته میلادی آمریکا دچار تورم شد اما افزایش قیمت ها در اپ استور اپل مربوط به قبل از آن بوده است.
شرکت مذکور معتقد است بالا رفتن هزینه ها مربوط به اقدام«شفافیت ردیابی در اپ» اپل است که در فوریه ۲۰۲۱ میلادی اعلام شد.اپتوپیا در یک پست وبلاگی در این باره نوشت: کاربران قبل از افزایش تورم در ۲۰۲۲ میلادی متوجه افزایش قیمت ها در اپ استور اپل شده بودند. این امر نشان می دهد احتمالا ناشران نسبت به افزایش هزینه های مربوط به نصب برنامه به دلیل سیاست های «شفافیت ردیابی در اپ» اپل واکنش نشان داده اند.
این سیاست اپل سبب می شود خرید و استفاده از محصول برای کاربران گرانتر شود.تیم کوک مدیر ارشد اجرایی اپل به عنوان بخشی از آپدیت iOS14، پروتکل های امنیتی خرید در اپ را ارائه کرد. طبق این پروتکل ها پس از دانلود هر اپلیکیشن از کاربر خواسته می شود ردیابی اطلاعاتش توسط آن را تایید کند.
اپتوپیا همچنین در پست وبلاگی خود اشاره می کند افزایش قیمت ها در فروشگاه اپلیکیشن اپل بسیار بیشتر از گوگل بوده است.این در حالی است که فیس بوک نیز با ردیابی کاربران تبلیغات هدفمند را ارائه می کند و این بخش مهمی از روش شرکت برای دستیابی به سود است، این شرکت نیز در ماه جولای امسال برای نخستین بار از کاهش درآمدش خبر داد.