گروه سیاسی: اعتراضات به فوت مهسا امینی و فعالیت گشت ارشاد همچنان ادامه دارد. برخی میگویند پس از این اعتراضات باید گشت اشاد منحل شود با در کارکرد آن تغییر ایجاد شود. مثلا از میان اصولگرایان عزت الله ضرغامی گفته: «بزرگترین منکر، بدبین کردن مردم نسبت به اساس دین است. نظام بنبست ندارد. برخلاف تصور برخی دوستان و دشمنان، تجدیدنظر در برخی قوانین و روشهای ناکارآمد اجتماعی، به سقوط دومینووار نظام منجر نمیشود. تحولات اجتماعی را درک کنیم و برای آن برنامه داشته باشیم.»
برخی اینگونه تحلیل میکنند که سخنانی از این دست آغاز تغییراتی است؛ برخی هم معتقدند هیچ خللی در عملکرد گشت ارشاد نباید رخ دهد زیرا یک گام به پس نشستن به معنای عقبنشینی و در پی آن رسمیت بخشیدن به اعتراضات مردمی است. این گروه اینگونه میپندارند که اگر ساختار کشور یک قدم عقب نشیند باید سایر سنگرها را نیزیکی پس از دیگری رها کند، برای همین نه تنها در برابر حجاب اختیاری موضع سفت و سختی گرفته شده که سیستم حتی راضی به جمع آوری گشت ارشاد هم نیست. این موضوع را بارها در سخنان برخی مسئولین کشور شنیده ایم.
محمد صادق جوادی حصار فعال سیاسی دراین باره میگوید: عقلانیترین رفتار، همراهی و همگامی با اکثریت مردم است. این عمل، هم روح قانون اساسی را زنده میکند، هم روشی خردمندانه است. بسیاری از قوانین دستخوش تغییرات بوده و کم و زیاد شده اند. قانون انتخابات چند بار تغییر کرده، قانون مطبوعات تغییر کرده، قانون مالیاتها عوض شده است. رویکردهای اصلی نظام در مسائل داخلی و خارجی به کرات تغییر کرده است، یکی از شعارهای بنیادین جمهوری اسلامی شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی بوده است. این شعار تبدیل به گرایش به شرق شده است. امام فرمودند آمریکا از شوروی بدتر، شوروی از امریکا بدتر، انگلیس از هردو بدتر. امروز اما برای مصلحت نظام با آمریکا در ۵+۱ توافق میکنیم با روسیه همان شوروی سابق عقد اخوت میبندیم با انگلیسها هم معامله میکنیم؛ بنابراین استراتژیهایی که در جمهوری اسلامی بوده به اقتضای شرایط زمانی تغییر کرده است.
او میافزاید: در مورد مسئله حجاب اگر از منظر قانون نگاه کنیم خیلی از قوانین هستند که در جمهوری اسلامی رعایت نمیشود، اما کسی برای انجام نشدنش جریمه و مواخذه نمیشود کتک هم نمیخورد، از سویی از لحاظ شرعی جمهوری اسلامی مکلف نیست بخواهد مردم را به اجرای یک امر شرعی مجاب کند. در موضوع حجاب و امر به معروف و نهی از منکر اختلاف فراوان است، همه علما و فقها میگویند امر به معروف و نهی از منکر وقتی انجام شود که احتمال به تاثیر باشد، اگر قرار نیست تاثیر داشته باشد نمیخواهد انجام دهی.جوادی حصار میگوید: اگر نظام به نظر مردم توجه و تمکین کند باید قانون حجاب را به مجلس یا مجمع تشخیص ببرند و آن را به نحوی که مردم بپسندند -غیر اجباری- اصلاح کنند، یکی از خردمندانهترین کارهاست زیرا خیلی چیزها در نظام بوده که به اقتضای شرایط تغییر کرده است.
این فعال سیاسی خاطر نشان میکند: تغییر قانون یک امر عقلانی است. امام گفت میزان رای ملت است. رای ملت امروز بر این است که با رفتارهایی مثل برخوردهای گشت ارشاد موافق نیستند آنها آزادی و عدالت میخواهند. اصلاح قانون حجاب و جمع آوری گشت ارشاد نه تنها عقبنشینی نیست، بلکه مایه افتخار و پیشرفت نظام است که میگوید ما به حرف مردم گوش کردهایم. ما برای مردم سوریه کلی شهید دادیم آیا میتوانیم بگوییم، چون از شما دفاع کردیم شما باید ملزم به حجاب اجباری باشید؟ ما نمیتوانیم با استانداردهای چندگانه برخورد کنیم تاکید میکنم تغییر در قانون حجاب عقبنشینی نیست پیشروی به سمت عدالتخواهی و خدمتگذاری به مردم است.