به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۳ - ۰۷:۳۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۲۱ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۳۷۴۶۷۱
خودروهای اقتصادی با قیمت میلیاردی

قیمت اولیه خودروهای وارداتی چقدر است؟

قیمت اولیه خودروهای وارداتی چقدر است؟
گروه اقتصادی: واردات خودرو بالاخره وارد فاز جدیدی شد و طبق ادعای وزارت صمت، خودروهای وارداتی به پشت مرزهای ایران رسیده‌اند. افزایش بیلبوردهای تبلیغاتی شرکت‌های واردکننده خودرو نیز نشانه‌ای بر صحت ادعای وزارت صمت است.

به گزارش تجارت نیوز، در این بین تبلیغات دو شرکتی که خود را نماینده کیا در ایران معرفی می‌کنند، بیش از سایر شرکت‌ها به چشم می‌خورد. گفته می‌شود کیا نخستین برندی است که محصولاتش تا نزدیک ایران آمده‌اند. با این حال هنوز زمان ورود و عرضه این محصولات به بازار مشخص نیست. برخی از گروه‌های نزدیک به دولت پیش‌بینی می‌کنند که احتمالا تا پایان آذر این خودروها وارد بازار ایران شوند.

حال پیش از هر اتفاقی پرسش جامعه این است که خودروهای وارداتی با چه قیمتی وارد بازار می‌شوند؟ هنوز اعداد و ارقام دقیقی در این بار منتشر نشده است. با این حال با نگاهی به نرخ این محصولات در کشور مبدأ می‌توان قیمت اولیه آن‌ها را به ریال برآورد کرد.

طبق اعلام وزارت صمت قرار است خودروهای وارداتی قیمتی بین 10 هزار تا 20 هزار دلار داشته باشند. با بررسی قیمت اولیه محصولات کیا و تبدیل ارزش دلاری آن به تومان، می‌توان گفت که قیمت اولیه محصولات این برند کره‌ای باید بین 374 میلیون تا 698 میلیون تومان تمام شود.در جدول زیر به برخی از خودروهای برند کیا اشاره شد‌ه است که نسبت به سایر محصولات قیمت مناسب‌تری دارند. البته باید توجه داشت که این قیمت‌ها با محاسبه دلار 36 هزار تومانی در نظر گرفته شده و این خودروها در شرکت مادر چنین قیمتی دارند.

گرچه محصولات کیا در بسیاری از کشورها اقتصادی محسوب می‌شوند و برای اقشار کم‌درآمدتر استفاده می‌شوند، اما با توجه به قیمت دلار در ایران و اجرای واردات به صورت واسطه‌ای، این خودروها در ایران با قیمت بالاتری نسبت به سایر کشورها در بازار عرضه می‌شوند.

کف قیمت خودروهای وارداتی چقدر است؟
طبیعی است که با اضافه‌کردن هزینه‌های حمل‌‌ونقل، تعرفه واردات و سود شرکت‌های واردکننده، ارزش نهایی خودروهای وارداتی بیش از ارقامی که به آن اشاره شد عرضه شوند. طوری‌که کارشناسان معتقدند کف قیمتی خودروهای وارداتی در این نوبت کمتر از یک میلیارد و 500 میلیون تومان نخواهد بود.

گرچه تعرفه دقیق واردات خودرو هنوز مشخص نیست، اما وزارت صمت در آخرین اعلامش اطلاع داد که سود شرکت‌های واردکننده 15 درصد قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی است. بنابراین قیمت تمام‌شده این خودروها را از ابتدا باید بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ درصد بیشتر از بهای خودرو در کشور مبدأ در نظر گرفت.

همین حالا نیز نگاهی به قیمت‌های موجود در بازار خودرو ایران نشان از ارقام بالای مدل‌های پایین‌تر کیا دارد. به‌عنوان مثال پیکانتو به‌عنوان ارزان‌ترین محصول برند کیا با سال ساخت 2016 هم‌اکنون در بازار ایران به‌طور میانگین بین 700 میلیون تا 800 میلیون تومان عرضه می‌شود. حال آیا می‌توان امید داشت که مدل 2022 آن با قیمت شرکت مادر، یعنی 374 دلار به ایران برسد؟

یا مدل‌های پایین‌تر سراتو که همچنان در بازار ایران خرید و فروش می‌شود تا 1.5 میلیارد تومان هم قیمت دارد. بر این اساس به نظر می‌رسد خودروهای اقتصادی وارداتی قرار است با قیمت میلیاردی و با بیش از دو تا سه برابر قیمت در بازار ایران عرضه شوند.حتی ممکن است بسیاری از آنها مشمول مالیات بر خودروی لوکس که شامل خودروهایی با ارزش بیش از یک میلیارد تومان است، شوند.

حال یک سناریو دیگر در رابطه با ارزش خودرو های وارداتی مطرح می‌شود. باتوجه به شرایط تحریمی کشور، این مساله مطرح می‌شود که شرکت‌های واردکننده نتوانند از شرکت‌های مادر، خودرو بخرند و به کشور وارد کنند. به همین دلیل، آن‌ها در جستجوی خودروها در بازار کشورهای همسایه و واردات واسطه‌ای هستند.در این شرایط، واردکنندگان مجبورند که واردات را به صورت واسطه‌ای انجام دهند که با این اقدام، سود دلالان نیز به قیمت تمام‌شده سواری‌های خارجی اضافه می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها