به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ - ۱۴:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۲۲ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۳۷۴۹۰۹

«جا لیوانی» بهانه‌ای برای گران کردن خودرو کوییک

«جا لیوانی» بهانه‌ای برای گران کردن خودرو کوییک
گروه اقتصادی: خودروسازان بار دیگر مجوز افزایش قیمت خودرو را از دولت دریافت کردند. سایپا در آخرین طرح فروش خود، قیمت محصولات خود را افزایش داد. قیمت قطعی وانت ۱۵۱ و همچنین کوییک پلاس اتوماتیک در طرح پیش‌فروش این دوره با افزایش قابل توجهی همراه شده است.

به گزارش تجارت نیوز، این در حالی است که دو خودرو سایپا، یعنی سایپا151 و کوییک پلاس اتوماتیک با قیمت‌های ۱۶۹ میلیون و ۸۷۱ هزار تومان و ۲۸۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان عرضه شده‌اند. یعنی وانت ۱۵۱ سایپا بیش از ۹ میلیون تومان و کوییک پلاس اتوماتیک با بیش از ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت همراه شده‌اند.وزارت صمت در رابطه با این افزایش قیمت واکنش نشان داد و اعلام کرد که هیچ‌ مجوزی برای افزایش محصولات سایپا صادر نکرده است. اما سایپا نیز در پاسخ به علت افرایش قیمت‌ خودرو چنین اعلام کرد: در مورد وانت ۱۵۱، قیمت‌های مصوب و اخذ مجوز برای تغییر قیمت‌ها، تنها مشمول خودروهای سواری است و برای وانت‌ها الزامی‌ وجود ندارد.

این شرکت خودروسازی در رابطه با افزایش قیمت کوییک پلاس اتوماتیک اضافه کردن برخی از آپشن‌ها را به خودرو بهانه کرد. طبق ادعای سایپا، برخی از آپشن‌های خودروی کوییک پلاس اتوماتیک که مشتریان در این بخشنامه نسبت به ثبت نام اقدام کرده اند شامل: مولتی مدیا، کی لِس، استارت دکمه ای، سنسور و دوربین دنده عقب، نمایشگر کنترل فشار باد تایر، رینگ آلومینیومی، سیستم فرمان برقی و فرمان D type، دی لایت، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک و…  است.البته افزایش قیمت به این شرکت خودروسازی ختم نشد. مدیرعامل ایران‌خودرو در گفتگو با تسنیم از دولت درخواست کرد که هم‌زمان با آزادسازی واردات خودرو، قیمت‌گذاری دستوری نیز حذف شود.

شگرد تولیدکنندگان برای افزایش قیمت خودرو
این نخستین‌باری نیست که خودروسازان به بهانه اضافه‌کردن آپشن یا رفع نقصی‌های جزئی مجوز افزایش قیمت خودرو و حتی در برخی از موارد مجوز تولید مجدد خودرو بعد از توقیف آن را کسب می‌کنند.گمانه‌هایی نیز در رابطه با علت افزایش قیمت این محصول نیز وجود دارد. آن‌طور که عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در استوری اینستاگرام خود نوشت، آپشن جدید کوییک که باعث افزایش ۱۰ میلیون تومانی آن شد، جا لیوانی، کروز کنترل و گرم‌کن صندلی است.در این میان این پرسش مطرح می‌شود که آیا خودروسازان می‌توانند برای فرار از قیمت‌گذاری دستوری محصولات خود را با چنین ترفندهایی با قیمت بالاتر به دست مشتری برسانند؟

گذشته از اضافه کردن برخی آپشن‌های فرعی برای کسب استانداردهای مورد نیاز و تولید مجدد خودروها، خودروسازان از شگردهایی برای افزایش قیمت محصولات‌شان ‌استفاده می‌کنند.دورنگ کردن خودروها و عرضه آن به‌عنوان مدل جدید یکی از این شگردهاست که دو خودروساز دولتی برای دریافت مبلغ بیشتر از مشتریان استفاده می‌کنند.

با توجه به مدل‌های جدید برخی از خودروها که به‌عنوان خودرو دورنگ به بازار می‌آیند می‌توان متوجه شد که این خودروهای جدید، همان مدل قبلی هستند که فقط به‌صورت دورنگ توسط خودروسازان رونمایی می‌شوند. با این تفاوت که این خودروها با قیمت بالاتری نسبت به مدل قبلی به‌فروش می‌رسند.گرچه امسال خودروسازان بارها درخواست افزایش قیمت خودرو را از دولت داشتند، اما کارشناسان معتقدند که این شرکت‌ها حداقل هر سه‌ ماه یک‌بار خودروهایشان را با افزایش قیمت به مشتریان می‌فروشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها