به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ - ۲۲:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۱ ساعت ۰۱:۲۹
کد مطلب : ۳۷۶۷۰۵
آیت‌الله مکارم شیرازی:

محارب اگر کسی را نکشته باشد مجازاتش اعدام نیست

محارب اگر کسی را نکشته باشد مجازاتش اعدام نیست
گروه سیاسی: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی پاسخ این مرجع تقلید به بک پرسش درباره حکم محاربه را منتشر کرد که در ادامه می‌خوانید:
🔻 پرسش: کیفر کسانى که با اسلحه به جان و مال مردم تجاوز مى کنند چیست؟
🔻 پاسخ تفصیلی: 
پاسخ این سؤال در آیه ۳۳ سوره «مائده» آمده است؛ در این آیه جزاى افراد متجاوزى که اسلحه بر روى مسلمانان مى کشند و با تهدید به مرگ و حتى کشتن، اموالشان را به غارت مى برند، با شدت هر چه تمام تر بیان شده است، مى فرماید: (کیفر کسانى که با خدا و پیامبر به جنگ بر مى خیزند، و در روى زمین دست به فساد مى زنند، این است که کشته شوند، یا به دار آویخته شوند، یا این که دست و پاى آنها به طور مخالف (دست راست با پاى چپ) بریده شود و یا این که از زمینى که در آن زندگى دارند تبعید گردند)؛ «إِنَّما جَزاءُ الَّذینَ یُحارِبُونَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الأَرْضِ فَساداً أَنْ یُـقَتَّلُوا أَوْ یُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ مِنْ خِلاف أَوْ یُنْفَوْا مِنَ الأَرْضِ». چنان که ملاحظه شد، کیفر کسانى که با خدا و رسول او به محاربه بر مى خیزند، یا در زمین فساد به راه مى اندازند چهار گونه است: قتل، به دار آویختن، بریدن دست و پا به طور مخالف و تبعید.
با توجه به این بیان توضیح ذیل براى رفع ابهام لازم به نظر مى رسد:
منظور از «محاربه با خدا و پیامبر» آن چنان که در احادیث اهل بیت(علیهم السلام) وارد شده و شأن نزول آیه نیز کم و بیش به آن گواهى مى دهد این است که کسى با تهدید به وسیله اسلحه به جان یا مال مردم تجاوز کند، اعم از این که به صورت دزدان گردنه ها در بیرون شهرها چنین کارى کند و یا در داخل شهر. بنابراین، افراد چاقوکشى که به جان و مال و نوامیس مردم حمله مى کنند نیز مشمول آن هستند. جالب توجه است که محاربه و ستیز با بندگان خدا در این آیه، به عنوان محاربه با خدا معرفى شده و این، تأکید فوق العاده اسلام درباره حقوق انسان ها و رعایت امنیت آنان را ثابت مى کند.
و منظور از «قطع دست و پا» طبق آنچه در کتب فقهى اشاره شده، همان مقدارى است که در مورد سرقت بیان گردیده، یعنى تنها بریدن چهار انگشت از دست یا پا مى باشد.

اما آیا مجازات هاى چهارگانه فوق، جنبه تخییرى دارد؟ یعنى حکومت اسلامى هر کدام از آنها را درباره هر کسى صلاح ببیند اجراء مى کند، و یا متناسب با چگونگىِ جرم و جنایتى است که از آنها سر زده است؟ یعنى اگر افراد محارب دست به کشتن انسان هاى بى گناهى زده اند، مجازات قتل براى آنها انتخاب مى شود. اگر اموال مردم را با تهدید به اسلحه برده اند، انگشتان دست و پاى آنها قطع مى شود. اگر هم دست به آدم کشى و هم سرقت اموال زده باشند اعدام مى شوند و جسد آنها براى عبرتِ مردم، مدتى به دار آویخته مى شود. و اگر تنها اسلحه به روى مردم کشیده اند بدون این که خونى ریخته شود و یا سرقتى انجام گیرد، به شهر دیگرى تبعید خواهند شد؟ شک نیست که معنى دوم، به حقیقت نزدیک تر است، و این مضمون در چند حدیث که از ائمه اهل بیت(علیهم السلام) نقل شده، به چشم مى خورد. درست است که در پاره اى از احادیث اشاره به مخیّر بودن حکومت اسلامى در این زمینه شده است ولى با توجه به احادیث سابق منظور از تخییر، این نیست که حکومت اسلامى از پیش خود یکى از این چهار مجازات را انتخاب نماید و چگونگى جنایت را در نظر نگیرد؛ زیرا بسیار بعید به نظر مى رسد که مسأله کشتن و به دار آویختن، هم ردیف تبعید بوده باشد، و همه در یک سطح. اتفاقاً در بسیارى از قوانین جنائى و جزائى دنیاى امروز نیز این مطلب به وضوح دیده مى شود که براى یک نوع جنایت چند مجازات را در نظر مى گیرند، مثلاً در پاره اى از جرائم، در قانون مجازات مجرم، حبس از سه سال تا ۱۰ سال تعیین شده و دست قاضى را در این باره باز گذاشته اند، مفهوم آن این نیست که قاضى مطابق میل خود سال هاى زندان را تعیین نماید، بلکه منظور این است که چگونگى وقوع مجازات را که گاهى با «جهات مخفّفه» و گاهى با «جهات مشدّده» همراه است در نظر بگیرد و کیفر مناسبى انتخاب نماید. در این قانون مهم اسلامى که درباره محاربان وارد شده، چون نحوه این جرم و جنایت بسیار متفاوت است و همه محاربان مسلماً یکسان عمل نمى کنند و یکسان نیستند، طرز مجازات آنها نیز متفاوت ذکر شده است. 
ناگفته پیدا است شدّتِ عمل فوق العاده اى که اسلام در مورد محاربان به خرج داده، براى حفظِ خون هاى بى گناهان و جلوگیرى از حملات و تجاوزهاى افراد قلدر، زورمند، جانى، چاقوکش و آدمکش، به جان و مال و نوامیسِ مردم بى گناه است.

یا حق
Germany
۱۴۰۱/۱۰/۰۱ ۰۱:۳۶
یعنی بنظر شما این آیه ی قرآن کریم واقعا مردم رو هدف گرفته یا منظور چیز دیگریست؟
التماس تفکر (411041)
۱۴۰۱/۱۰/۰۱ ۰۶:۲۳
عنوانش به متن نمی خونه، ایشون طبق فرمایش قرآن می گن، مجازات محارب صرفا اعدام نیست بلکه در آیه تبعید هم بیان شده همچنین موارد دیگه که با توجه به نوع عمل محارب مجازات تعیین بشه. آنچه بنده فهمیدم و خدا عالم است. (411052)
وروجک
Romania
۱۴۰۱/۱۰/۰۱ ۰۷:۴۷
کشیدن سلاح محاربه و کشتن انسان قتل است ولی درمسیری که انسانی که با همسایه خود سر مسایل جزیی اختلاف دارد آرزوی مرگ اعضای خانواده را داشتن کم گناهی نیست حتی اگر در چنین موقعی انسان نابحقی وارد حریم همسایه شود خوشحالی کرئن از این موضوع نشان از انسانیت و همه خصایص انسانی نیست حال وضعیت کنونی جامعه به طوری شکل گرفت که یک عده با دلیل و یا بی دلیل انسانهایی را کشته اند و بعضی ها بدلیل بعضی از مسایلی که با نظام دارند از این قضایا انگار خوشحالند و اصحاب رسانه در نشان دادن این رضایت در صف اولند قضاوت با ش (411062)
۱۴۰۱/۱۰/۰۱ ۱۲:۱۰
بی انصاف های نان به نرخ روز خور فتاوای همین مرجع تقلید را درمورد ماهواره و موسیقی و امثال آن تمسخر میکردید و به این مرجع میتاختید حالا یک فتوای او را گرفته و مصادره به مطلوب کرده و حلوا حلوا میکنید (411091)
۱۴۰۱/۱۰/۰۱ ۱۳:۰۰
دوست عزیز نظرتون راجع به حرام بودن شطرنج و خوردن اوزون برون چیه؟ آخه به فتاویشون هم نمیشه اعتماد کرد . بسته به زمان، عوض میشه (411101)
۱۴۰۱/۱۰/۰۱ ۱۳:۰۲
محسن شکاری در اعتراض مردمی شرکت کرده بود آدم نکشته بود بنابر این بر اساس فتوای حضرت آیت الله مکارم شیرازی حقش اعدام نبود (411104)
۱۴۰۱/۱۰/۰۱ ۱۷:۳۸
پس تکلیف کسی که ، کسی رو نکشته و اعدام شد چی میشه ؟ (411163)
۱۴۰۱/۱۰/۰۲ ۰۲:۵۶
پس آین حکومت که خود را شرعی و بر مبنای فقه می داند چه جوابی به خانواده شکاری دارد که بدهد؟؟؟؟
آیا حاضر به عذر خواهی می شود؟؟؟؟؟؟ (411262)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها