گروه اقتضادی: در آخرین ماه سال مردم برای استقبال از تعطیلات نوروزی به دنبال خرید و یا تعویض خودروهای خود هستند، اما به دلیل گرانی بی سابقه نرخ ارز، بیشتر فعالان بازار ترجیح داده اند تا تثبیت نرخ ارز خودروهای خود را در پارکینگها حفظ نگه دارند.فروش خودرو از ابتدای این هفته همزمان با افزایش بی سابقه نرخ ارز قفل شده و کمتر فعالی در بازار اقدام به فروش خودرو میکند، اما در همین بازه خرید از خریداران پول لازم در بازار خودرو به حد زیادی رقابتی شده است.
به گزارش اقتصاد 24، از بهمن ماه سال جاری نمایندگیهای فروش مدیران خودرو و کرمان خودرو فروش نقدی خود را متوقف کرده و تنها فروش شرایطی داشتند که از ابتدای این هفته حتی فروش شرایطی نیز متوقف شده و این طور که به نظر میرسد تا تعیین تکلیف قیمت دلار قصد فروش خودرو ندارند.از ابتدای هفته جاری بازار معاملات در بازار خودرو یک طرفه شده و فروشندگان به هیچ قیمتی خودرو نمیفروشند، اما خودروی فروشی را به سرعت خریداری میکنند.با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال در این بین فقط خریدار واقعی متضرر میشود و همچنان فروشندگان و دلالان با سودهای بالا پیروز میدان نبرد افزایش قیمت دلار میشوند.بازار فروش خودرو به سوی خریداران قفل شده است
گزارش میدانی خبرنگار اقتصاد ۲۴ نشان میدهد؛ بازار فروش خودرو به سوی خریداران قفل شده است و کمتر فروشندهای اقدام به فروش خودرو میکنند، اما فعالان بازار خودرو به راحتی اقدام به خرید آن هم با مقایسه با نرخ جدید دلار میکنند.این در حالی است که افزایش قیمتها در بازار خودرو ادامه دارد و این موضوع در میان مدلهای پژو مشهود است. گزارشها نشان میدهد که تنها در مدت یک روز پژو ۲۰۰۸ مدل ۱۳۹۹ از ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان به ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است.
تنها به فاصله یک روز پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۳۹۹ نیز از ۴۸۵ میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۴۰۰ این خودرو نیز از ۵۰۵ میلیون تومان به ۵۲۵ میلیون تومان رسیده و مدل ۱۴۰۱ این خودرو نیز در این مدت ۴۰ میلیون تومان گران و در حال حاضر ۵۴۰ میلیون تومان قیمت خورده است.
بازار خودرو چرا به این وضعیت افتاد؟
از ابتدای سال تاکنون هر روز به هر بهانهای بازارها به ویژه بازار خودرو تحت تأثیر نوسان نرخ ارز بوده و این موضوع برای دارندگان سرمایه در این بازار حائز اهمیت است و هر خرید و فروشی را مطابق با نرخ جدید ارز محاسبه و قیمت گذاری میکنند.
در همین رابطه امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو گفت: سیاستهای ارزی دولت تا امروز تبعات سنگینی را به اقتصاد کشور وارد کرده است هرچند دولت تلاش داشت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مقابل رانت خواری و گسترش فساد را بگیرد، اما متأسفانه به دلیل هدفمند نبودن برنامههای اجرایی چنین اقدامی باعث رانت در بازار ارز شده است.
به گفته امینی، همانطور که نباید بازار خودرو را با سیاست و اعمال قیمت گذاری دستوری و انحصاری هدایت کرد، اما با توجه به نبود یکپارچگی در سیاستهای اقتصادی باید بر قیمتهای بازار نظارت داشت.این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: دولت از ابتدای سال با چندین دستور العمل قصد تثبیت نرخ خودرو و عرضه مناسب به بازار را داشت، اما تا به امروز چنین سیاستی از حرف به عمل تبدیل نشده است.امینی با بیان اینکه دولت در کنترل بازار خودرو ناتوان است و این به دلیل ضعف در تولید این محصولات است، تأکید کرد: اگر دولت برنامه خود برای توسعه تولید را شفاف کند قطعاً تأثیرات نرخ ارز و سایر تکانهای اقتصادی نمیتواند به این شکل وضعیت بازار خودرو را برهم زند.