به روز شده در ۱۴۰۳/۰۹/۰۲ - ۲۲:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۱۷ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب : ۳۹۱۳۱۶
خودروسازان به افزایش 100 درصدی هم راضی نیستند

قیمت‌خودرو درب‌کارخانه سال‌آینده افزایش می‌یابد؟

قیمت‌خودرو درب‌کارخانه سال‌آینده افزایش می‌یابد؟
گروه اقتصادی:زیان انباشته خودروسازان بار دیگر به بهانه‌ای برای افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه تبدیل شد. اما این بار خبر از افزایش 18 درصدی نیست و زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت پنج الی 100 درصدی قیمت‌ها به گوش می‌رسد.به گزارش تجارت نیوز، خودروسازان همواره معتقدند قیمت‌گذاری دستوری آن‌ها را به زیان‌دهی کشانده و با تولید هر خودرو ضرر می‌کنند. به همین خاطر بود که سال گذشته قیمت خودرو در درب کارخانه ۱۸ درصد افزایش یافت تا مقداری از زیان‌ خودروسازان بکاهد.
 
اما این روش دستوری به ظاهر چندان تداوم نداشت و عرضه خودرو در بورس کالا روی کار آمد. روشی که تا میزانی خودروسازان را از قیمت‌گذاری دستوری رها کرد. پس از حدود ۹ ماه عرضه خودروهای بورسی مجدداً شورای رقابت پا به عرصه قیمت‌گذاری گذاشت و مدعی قیمت‌گذاری شد. البته این شورا پیش از این اعلام کرده بود که با قیمت‌گذاری دستوری مخالف است و تنها فرمولی به خودروسازان برای تعیین محصولات خود عرضه می‌کند.

خودروسازان به افزایش 100 درصدی هم راضی نیستند
حال به نظر می‌رسد افزایش قیمت جدیدی در راه است. پیش از این شورای رقابت اعلام کرده بود که افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو در سال گذشته کافی نبود و خودروسازان همچنان زیان‌ده هستند. در نتیجه باید بازنگری‌هایی صورت بگیرد.

گرچه هنوز مشخص نشده است که میزان افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه چند درصد خواهد بود، اما زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش ۳۰ الی ۸۰ درصدی قیمت‌ها به گوش می‌رسد. البته سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط‌عمومی شورای رقابت،  این موضوع را تکذیب و اعلام کرد که افزایش قیمت خودرو در سال آینده از 5 تا 100 درصد اعمال می‌شود. 

به نظر می‌رسد خودروسازان موافق همین افزایش پنج الی 100 درصدی نیستند و خواستار عرضه محصولات خود با قیمت بالاتری‌اند. خودروسازان و قطعه‌سازان در نامه‌ای مشترک به رئیس شورای رقابت، ضمن ارائه دلایلی در خصوص انحصاری نبودن صنعت سواری، در پیشنهاد مشخصی خواستار فروش خودرو در بورس کالا شدند.کارشناسان معتقدند خودروسازان به دلیل اینکه به نوعی از قیمت‌گذاری دستوری فرار می‌کنند موافق عرضه خودرو در بورس کالا شده‌اند. چراکه در هیچ جای دنیا خودرو را در بورس عرضه نمی‌کنند.
 
رفع زیان با افزایش قیمت خودرو
سوال دیگری که در این میان مطرح می‌شود این است که آیا افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه می‌تواند زیان خودروسازان را جبران کند؟خودروسازان همواره مدعی‌اند که این قیمت‌گذاری دستوری است که موجب زیان‌دهی می‌شود. آن‌ها معتقدند گرچه هزینه‌های تولید محصول بالا رفته، اما قیمت‌ها همچنان ثابت مانده است.در این بین کارشناسان نظر دیگری دارند؛ آن‌ها با اشاره به قیمت‌های اعلامی در طرح‌های فروش خودروسازان، تأکید دارند که قیمت خودروهای پرتیراژ هر سه ماه یک‌بار بالا می‌رود. 

البته این شرکت‌ها با روش‌های دیگر سود فروش خود را هم حفظ می‌کنند. ازجمله ترفند آن‌ها می‌توان به حذف بسیاری از آپشن‌ها یا افزودن برخی از ملزومات خودرو به‌عنوان آپشن اشاره کرد. برای مثال، در طرح‌های فروش خودروسازان دیده می‌شود که ضبط، کولر، جا لیوانی و … به عنوان آپشن به خودرو اضافه شده‌اند.

علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۱۲/۱۷ ۱۱:۰۷
کشور های عربی که خودرو سازی ندارند بهترین ماشین ها رو با قیمت پراید ما تو ایران سوار میشن.بعد خودرو ساز ها باز هم از ضرر حرف میزنند .من نمیدونم مردم باید پول بی تدبیری و دزدی ها و اختلاس های این شرکتهای خودرو ساز و پرداخت کنند. (422850)
۱۴۰۱/۱۲/۱۷ ۱۳:۴۰
برای اینکه مدیران خودرو زیان ندهند یکه فکری دارم. به جای اینکه به اونها دلار 28500 بدهیم، به مصرف کننده بدهیم تا برای خودش خودرو وارد کند. اکنون قیمت چانگان 55 از 10700 دلار شروغ میششود تا فول اپشن 13000 دلار که این قیمتهای روسیه است و در چین ارزانتر است البته در امارات که دلالی 5000 دلار گرانتر است اگر 12 هزار دلار 28500 برابر با 342 میلیون تومان چیزی در حد پراید، تحویل مصرف کننده شود اونوقت خودروی کف و ارزان خیابانها از پراید به چانگان تغییر خواهد کرد که همه را راضی و شاد می کند (422861)
۱۴۰۱/۱۲/۲۴ ۱۱:۵۴
اگر برای خودرو سازان تولید خودرو ضرردارداین خودروهای بی کیفیت راتولید نکن بگذارن خودرو واردشود خودرو ایران راهیچ کشوری بخاطر بی کیفتیش سوار نمیشه حلا میگن قیمتش کمه الانم بقیمت بهترین خودرو خارجی به ما میفروشن (423714)
۱۴۰۱/۱۲/۲۵ ۰۰:۱۷
افزایش حقوق و دستمزد ۲۰ درصد، افزایش قیمت خودرو ۱۰۰ درصد.
آخه مردم تا کی چوب بی لیاقتی شرکت های خودرو ساز رو بخورن؟
شرکت های فربه، با درصد ناکارآمدی بالا و تولیدات بی کیفیت!!!
اینها سالیان سال وقت داشتن مثل شرکت هیوندای کره خودشون رو به سطح قابل رقابت بین المللی برسونن ولی افسوس این همه وقت فقط مشغول کلاه برداری از مردم بودن، مردمی که مجبورن از یک بازار انحصاری و مریض خودرو بخرن.جالب اینکه مدیرهای خودرو سازان داخلی، خودشون بنز و بی ام دبلیو سوار میشن.
تو خود حدیث مفصل خوان از این مجمل😔 (423777)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۱/۰۹ ۱۲:۲۸
با سلام بعد 51 سال حسرت داشتن ماشین با هزار بدبختی پیش فروش کوییک که تکمیل دعوت نامه مالی اخر برج یک 1402 هست ثبت نام کردم و اگه اسم من داخل این ثبت نام نبود اصلا گرون نمیشد و از همه عذر خواهی میکنم بقیه هم بخاطر من اسیب گران شدن قیمت کارخانه را لمس میکنند (425016)
۱۴۰۲/۰۱/۰۹ ۱۲:۳۷
دوست گرامی با درود، شاد و سلامت و پیروز باشید. شما را درک می کنم اما مشکل در بدشانسی جنابعالی نیست، همه می دانیم. (425017)
asghar
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۱/۱۵ ۰۸:۴۹
باسلام. چرا یه زمانی شورای رقابت حامی مردم بود حالا چرا رنک عوض کرده ومطیع ایران خودر و مافیا ودلالان شده است . مگه رهبر بزرگوارمان نفرموده که امسال سال مبارز با تورم اقتصادی است. چرا خودروسازان وشورای رقابت با افزایش قیمت باعث تورم میشوند و نمی خواهند مردم نفس بکشند. با افزایش قیمت که شورای رقابت وخودروسازان تصمیم گرفته اند باعث فقیر شدن فقیران و ثروتمند کردن مافیا ودلالان خواهد شد ومصرف کننده واقعی را طردوزده خواهند کرد. خواهشمندیم این را نشر دهید تا دستور رهبررا در دستور کارشون قرار گیرد. (425839)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها